meni

Utemeljeno
Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 104 / 30.03.2005

30
mar.
2005
Domov / 
Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 104 / 30.03.2005

PRITOŽBA:

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo Radio Center d.o.o. iz Maribora, ki se nanaša na tiskani oglas "Nekateri oglašujete na Radiu City, drugi še boste.", ki je bil objavljen v Marketing Magazinu (november 2004 in januar 2005).

Oglaševalec Radio City d.o.o. iz Maribora je v oglasu uporabil podatke o poslušanosti radijskih postaj v Mariboru in kot vir navedel IRM Mediana. Oglaševalec v oglasu navaja, da je Radio City radijska postaja, ki ima na območju Maribora v ciljni skupini 25 – 50 let v obdobju 1.1.2004 / 1.11.2004 kar 56% delež med poslušalci, radio št. 2 (na istem območju, v isti ciljni skupini in v istem časovnem obdobju) 26%, radio št. 3 pa le 18%.

Vlagatelj pritožbe ocenjuje, da so v oglasu predstavljeni podatki napačni in zavajajoči, predvsem pa škodljivi za konkurenčna podjetja. S svojo zavajajočo in izkrivljeno vsebino povzročajo ostalim radijskem postajam na območju Maribora poslovno škodo, saj med naročniki in agencijami, kakor tudi med strokovno in nestrokovno javnostjo postavljajo Radio City v položaj na trgu, ki mu ne pripada.

Radio Center meni, da je Radio City z namenom pridobivanja oglaševalskega denarja namenoma izvedel zavajajočo oglaševalsko akcijo z napačnimi in prirejenimi podatki.

ODGOVOR

Oglaševalec Radio City d.o.o. iz Maribora v svojem odgovoru na pritožbo Radia Center le-to zavrača kot neutemeljeno in v nadaljevanju navaja:

Podatki navedeni v oglasu so izračunani na podlagi anketiranja IRM Mediane, kot navaja oglas sam. IRM Mediana je kredibilna institucija za raziskovanje medijev, ki radijske dosege meri že vrsto let. V oglasu smo realne podatke inštituta prikazali na drugačen, svojevrsten in po našem mnenju zgovoren način. Namesto, da bi navajali vse radijske postaje, ki jih je v Mariboru mogoče slišati, oziroma zanje obstojijo relevantna merjenja poslušanosti, skupno število teh postaj je okoli 17, smo se odločili bralcu revije in potencialnemu kupcu naših oglasov, prikazati podatke in razmerja med prvimi tremi najboljšimi (pri čemer bi želel poudariti, da poimensko omenjamo le eno radijsko postajo – Radio City) na enostaven in dojemljivejši način. Kot je to v športu pogosto v navadi, smo iz kupa radiev, glede na njihov doseg v Mariboru, vzeli le tri najbolj poslušane postaje. Graf, ki ga postaja Center prikazuje za spornega, dejansko predstavlja razmerja med Radiem City, ki ga je v oglasu navedenem obdobju (1. januar 2004 – 1. november 2004) poslušalo največ ljudi (v starosti med 25 in 50 let), oziroma 24,4 odstotka, Radiem Net, ki ga je poslušalo 11,5 odstotkov in Radiem Maribor, ki ga je poslušalo 7,7 odstotkov anketiranih.

V teoriji je takšno prikazovanje lahko tudi sporno, saj se dosegi med seboj prelivajo. Poslušalec ene postaje je namreč lahko hkrati tudi poslušalec druge. V praksi, v obravnavanem primeru, pa je med tremi, iz kupa vzetimi radijskimi postajami takšno prelivanje minimalno, oziroma (te izračune lahko potrdijo v IRM Mediana) 1,4 odstotno. Vsota prvih treh dosegov je namreč 43,6%, skupni doseg vseh treh postaj pa 42,2%. To pomeni da je v omenjenem obdobju le 1,4 odstotka anketiranih poslušalo vsaj dve radijski postaji. Vsi ostali, skoraj 99%, pa le eno.

Postaja Center, ki v Radiu City vidi neposredno konkurenco in meni, da je oglas zavajajoč, je v navajanem obdobju na četrtem mestu po poslušanosti, v svojem radijskem programu pa se oglašuje kot "radio številka 1. za vso severovzhodno Slovenijo", zato nameravamo preko vašega cenjenega razsodišča prositi za pojasnitev take trditve.

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
Člen 5 - RESNIČNOST

Opisi, trditve in primerjave tehnične narave, ki so objavljeni v oglasnih sporočilih, morajo biti dokazljivi. Oglaševalci in oglaševalske agencije morajo v primeru neobičajnih trditev, ki niso splošno znane, na zahtevo medija pred objavo pisno prevzeti odgovornost za resničnost navedb.

Sporočila ne smejo vsebovati trditev ali vizualnih predstav, ki neposredno ali posredno zavajajo potrošnika o namenu izdelka ali o oglaševalcu samem in s tem lahko na nelojalen način škodujejo drugim izdelovalcem oziroma oglaševalcem.

Neresnice ali pretiravanja, katerih namen je zabavati ali zbujati pozornost, so dovoljeni le, če je jasno, da gre za humor, parabolo ali očitno pretiravanje, ne pa za dejstvo, ki ga je treba sprejeti kot takega.

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 30. marca 2005 in sprejelo razsodbo:

Pritožba je utemeljena.

Oglaševalec je v svojem oglasu navajal 56 odstotno poslušanost Radia City namesto 24,4 odstotne, kot jo je izmerilo raziskovalno podjetje IRM Mediana. S tem je kršil 5. člen Slovenskega oglaševalskega kodeksa, predvsem določila njegovega 2. odstavka. V primeru, da je oglaševalec želel prikazati samo razmerja med prvimi tremi postajami, bi to moral v oglasu tudi nedvoumno navesti.

Oglaševalsko razsodišče oglaševalca javno poziva k umiku objav dotičnega oglaševalskega sporočila, oziroma da predmetni tiskani oglas pred ponovno objavo uskladi z razsodbo Oglaševalskega razsodišča.

 

Oglaševalsko razsodišče

Gordana Petek Ivandič l.r.
predsednica OR