meni

Neutemeljeno
Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 106 / 04.05.2005

4
maj.
2005
Domov / 
Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 106 / 04.05.2005

PRITOŽBA:

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo ZPS glede TV oglasov za Actimel oglaševalca Danone d.o. iz Ljubljane. Pritožba se nanaša na TV oglase, v katerih se pojavljajo testimoniali "profesorja, podjetnika, vzgojiteljice, zdravnika, …" o Actimelu kot "zdravem" živilu.

V TV oglasih se pojavljata trditvi, da izdelek "pomaga krepiti naravno odpornost" ter "Učinek Actimela potrjujejo znanstvene raziskave.". ZPS meni, da predmetne trditve niso splošno znane povprečnemu potrošniku, a vzbujajo njegovo zaupanje. Glede na zadnje podatke znanstvenih odborov tako Francoske agencije za varno hrano kakor tudi Angleške agencije za varno hrano in glede na dodatno literaturo o probiotikih, ZPS meni, da trditve niso točne in tako izražene veljajo za vse probiotične mlečne napitke in ne samo za Actimel. ZPS meni, da gre v predmetnih glasih za zavajanje / napeljevanje povprečnega in laičnega potrošnika k nakupu izdelka, ki ima splošne lastnosti enake drugim, morda cenejšim izdelkom iste vrste. Zato ZPS meni, da predmetni TV oglasi niso skladni z določili 4., 5., 16. in 23. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (v nadaljevanju SOK). 

ODGOVOR:

Oglaševalec Danone d.o.o. iz Ljubljane, v njegovem imenu odvetnik Jani Soršak,  v svojem odgovoru na pritožbo le-to zavrača kot neutemeljeno. Danone obe navedeni trditvi že dlje uporablja v svojih oglaševalskih akcijah za Actimel.

1. Trditev "Pomaga krepiti naravno odpornost." temelji na več znanstvenih študijah. Z uporabo trditve v oglasih na slovenskem trgu je soglašalo tudi Ministrstvo za zdravje RS (dopis z dne 1.10.2004 je priložen odgovoru). Ministrstvo za zdravje se je pri odločanju oprlo na odločbo AFSSA št. 2003/SA0200, s katero je AFSSA odobrila uporabo navedene trditve. Obrazložitev: AFSSA (francoska agencija za kakovost živil) je Danone Francija že l. 2003 predložil znanstvene izsledke 10 let znanstvenih in kliničnih raziskav, ki jih je opravil Danone glede učinkov probiotične bakterije Lactobacillus casei DN – 114 001. Na podlagi predloženih raziskav je AFSSA Actimelu dodelila status probiotičnega živila, priznala "naravno obrambo" kot znanstveni koncept in izdala soglasje za uporabo trditve, da Actimelova probiotična bakterijska kultura "krepi naravno odpornost" (mnenje AFFSA z dne 23.1.2004 je priloženo odgovoru).

2. Trditev "Učinek Actimela potrjujejo znanstvene raziskave." ni sporna. Varnost treh vrst bakterij, ki so vsebovane v Actimelu potrjuje njihov status GRAS (Generally Recognised as Safe – splošno priznane kot varne). Zato je AFSSA potrdila ne le, da so omenjeni probiotiki varni, neškodljivi in učinkoviti, ampak tudi, da je navedena trditev "znanstveno dokazana". Pojasnila v točki 1 in 2 dokazujejo, da predmetni TV oglasi ne kršijo določil 4. in 5. člena SOK.

3. Uporaba običajnih ljudi kot tudi strokovnjakov s posameznih področij pri oglaševanju izdelkov v Sloveniji ni neobičajna in ne krši določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa. Osebe, ki nastopajo in podajajo izjave v predmetnih TV oglasih niso avtoritete na področju prehrane, temveč so bile izbrane kot tipični predstavniki slovenskih potrošnikov. Zato predmetni TV oglasi ne kršijo določil 16. člena SOK.

4. Predmetni TV oglasi Actimelu ne pripisujejo zdravilnih učinkov. S trditvijo "pomaga krepiti naravno odpornost" se živilu ne pripisuje, da izboljšuje oziroma zdravi bolezni, temveč se trditev nanaša le na pozitiven vpliv na naravne telesne funkcije in zato predmetni oglasi v ničemer ne kršijo določil 23. člena SOK.

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA:

Člen 4 - POŠTENOST
Oglaševanje ne sme biti oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.

Člen 5 - RESNIČNOST
Opisi, trditve in primerjave tehnične narave, ki so objavljeni v oglasnih sporočilih, morajo biti dokazljivi. Oglaševalci in oglaševalske agencije morajo v primeru neobičajnih trditev, ki niso splošno znane, na zahtevo medija pred objavo pisno prevzeti odgovornost za resničnost navedb. Sporočila ne smejo vsebovati trditev ali vizualnih predstav, ki neposredno ali posredno zavajajo potrošnika o namenu izdelka ali o oglaševalcu samem in s tem lahko na nelojalen način škodujejo drugim izdelovalcem oziroma oglaševalcem. Neresnice ali pretiravanja, katerih namen je zabavati ali zbujati pozornost, so dovoljeni le, če je jasno, da gre za humor, parabolo ali očitno pretiravanje, ne pa za dejstvo, ki ga je treba sprejeti kot takega.

Člen 16  - SKLICEVANJE NA TRETJE OSEBE
Sporočila v oglaševanju ne smejo vsebovati sklicevanja na neko osebo ali organizacijo, ki predstavlja avtoriteto na določenem področju, brez njenega ustreznega soglasja. Vsa tovrstna pričevanja morajo biti opremljena s polnimi imeni oseb oziroma nazivi organizacij. Trditve v oglasnih sporočilih, ki uporabljajo kot osrednji ali dodaten argument izsledke testiranja raznih inštitutov, je treba opremiti z imenom inštituta in datumom testa. Če to ni mogoče, se taki argumenti ne smejo uporabljati.

Člen 23  - "ZDRAVA" ŽIVILA IN PREDMETI SPLOŠNE RABE
Oglaševanje za živila in predmete splošne rabe ne sme ne v sliki ne v besedi vsebovati takih predstav, ki bi lahko porabnike zavajale v pogledu sestave, lastnosti, pomena ali delovanja teh izdelkov. Sporočila za "zdrava" živila in predmete splošne rabe ne smejo vsebovati trditev in predstav o zdravilnih lastnostih teh izdelkov (med, čaj, bio piramida itd.), razen v posebnih primerih, ki jih odobrava upravni organ, odgovoren za zdravstvene zadeve.

RAZSODBA:

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 4. maja 2005 in sprejelo razsodbo:

Pritožba ni utemeljena.

Oglaševalsko razsodišče na podlagi zbranih informacij ugotavlja, da predmetni TV oglas ne krši določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa. Oglaševalec je svojemu odgovoru priložil pozitivno mnenje AFSSA (Afssa-Saisine no 2003-SA-0200, ki Actimelu priznava status GRAS - Generally Recognised as Safe) o upravičenosti uporabe trditve "Pomaga krepiti naravno odpornost." in, ki ji ne nasprotuje tudi Ministrstvo za zdravje RS (dopis št.520-50/2004-5 ). Prav tako oglaševalec ne trdi, da trditev velja izključno za Actimel in ne tudi za druge primerljive izdelke drugih proizvajalcev.

Oglaševalsko razsodišče

Gordana Petek Ivandič l.r.
predsednica