meni

Utemeljeno
Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 128/13.4.2006

13
apr.
2006
Domov / 
Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 128/13.4.2006

POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnice, ki se nanaša na tiskane oglase za t.i. vroče linije v publikacijah Polet (26.1.2006 in 23.3.2006) in Vikend (po presoji pritožnice sporni oglasi niso priloženi pritožbi, tako da jih ni mogoče obravnavati), prilogah časnikov Delo in Slovenske novice založnika Delo d.d. iz Ljubljane. Pritožba se nanaša na založnika medijev. Vlagateljica pritožbe meni, da objavljanje tovrstnih oglasov v navedenih publikacijah ni primerno, saj je priloga Vikend prvenstveno namenjena tedenskemu pregledu televizijskih in radijskih sporedov, priloga Polet pa ima bolj športno vsebino. Prilogi listajo tudi otroci, saj v domove prihajata skupaj z dnevnikom Delo. Vlagateljica pritožbe meni, da tovrstni oglasi sodijo zgolj v specializirane revije, do katerih imajo dostop le polnoletne osebe. Ocenjuje, da je tudi to oblika nasilja in sicer nasilja nad moralnimi vrednotami posameznika in njegovo percepcijo dostojnosti.

Nadalje vlagateljica pritožbe ocenjuje, da je založnik z umestitvijo predmetnih oglasov v navedeni publikaciji kršil določila 3. in 6. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa, saj meni, da je tako prikazovanje žensk neokusno in iritantno. Predmetni oglasi na nedostojen način vabijo k spolnosti proti plačilu. Ob razkrečenih nogah, iztegnjenih jezikih in podobnem na predmetnih oglasih se vlagateljica pritožbe kot ženska počuti degradirano in ponižano.

POVZETEK ODGOVORA NA PRITOŽBO

Založnik Delo d.d. iz Ljubljane, na katerega se pritožba nanaša, v svojem odgovoru na pritožbo le-to zavrača kot v celoti neutemeljeno z naslednjo obrazložitvijo:

  1. Oglasi po našem mnenju v ničemer ne kršijo določil kodeksa, saj so dostojni in niso žaljivi. Objavljeni so v edicijah za odrasle, zato jih ne moremo uvrščati med oglasna sporočila namenjena otrokom in mladostnikom, o katerih govori 12. člen oglaševalskega kodeksa. Priloga Polet je namenjena predvsem moškim bralcem.
  2. Uredniki obeh prilog se jasno zavedajo odgovornosti, ki jo imajo do bralcev in bdijo nad vsebino oglasov in promocijskih člankov. Prav iz tega razloga smo za prilogo Vikend uskladili interno določilo o dovoljenih vsebinah erotičnih oglasov. Vsem našim strankam podajamo enako tolmačenje, ki se glasi: Glede na probleme, ki so se pojavili zaradi različne interpretacije vsebin oglasov, ki sodijo ali ne sodijo v omenjeno prilogo, smo se odločili, da za vse oglaševalce veljajo enaki pogoji:
    a. slike v oglasih ne smejo vsebovati pomanjkljivo oblečenih oseb (ne golote ne npr. tangic),
    b. besedilo ne sme vsebovati vulgarnih oz. erotično ali seksualno spornih besed.
    Ta "interni kodeks" uveljavljamo že dlje časa in praksa se je izkazala za pozitivno. Res pa je, da se navkljub temu internemu kodeksu pojavi kakšen primer, ko vsebino oglasa uredništvo preprosto spregleda, saj ne more preverjati vseh slik natančno. To dejstvo oglaševalcem včasih uspe izkoristiti, saj v želji po večji opaznosti skušajo prestopati meje in dana navodila.
  3. Zagotavljamo, da je primarni interes medija skrb za bralca. V tem duhu skušamo dosledno spoštovati načela novinarskega in oglaševalskega kodeksa.

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA

Člen 3: Dostojnost - Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi žalilo javnost v smislu splošno prevladujočih pravil o dostojnosti. Oglaševanje ne sme nasprotovati samoumevni enakopravnosti med spoloma niti prikazovati moškega, ženske ali otroka na žaljiv oz. podcenjujoč način. Prikazovanje golote in spolnih namigovanj zgolj zaradi šokiranja ali zbujanja pozornosti ter brez smiselne povezave z izdelkom ni sprejemljivo. Kadar se golota in spolni namigi uporabljajo v povezavi s sporočilom, naj ne žalijo dobrega okusa.

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je ob obravnavi predmetne pritožbe uvodoma ugotovilo, da ni pristojno za splošno presojo primernosti oz. neprimernosti oglaševanja vročih linij v publikacijah Polet in Vikend založnika Delo d.d.. Oglaševalsko razsodišče se je zato ob obravnavi pritožbe omejilo zgolj na presojo skladnosti oglasov za vroče linije, objavljenih v prilogi Polet 26.1.2006 str. 60, in 23.3.2006 str. 60., ki so bili priloženi pritožbi, z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa.

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 13.4.2006 in sprejelo razsodbo:

Pritožba je utemeljena.

Oglaševalsko razsodišče javno poziva Delo d.d. k takojšnjemu prenehanju objavljanja predmetnih oglasov.

Obrazložitev: Oglaševalsko razsodišče na podlagi ogleda predmetnih oglasov ugotavlja, da le-ti kršijo določila 3. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa. Oglaševalsko razsodišče je v preteklosti že večkrat razsojalo o skladnosti oglasov za vroče linije z določili SOK in v okviru teh razsodb opredelilo priporočila, ki jih ponovno navaja:

  1. Oglas naj ne vsebuje eksplicitnih erotičnih vsebin.
  2. Oglas naj vsebuje jasno vidno opozorilo, da so tovrstne storitve namenjene samo polnoletnim osebam.
  3. Oglas naj vsebuje jasno vidno navedbo o ceni storitve.
  4. Oglaševanje naj se izvaja samo v specializiranih medijih oziroma na specializiranih straneh tiskanih medijev, oglasi na radiu in televiziji pa naj se predvajajo izključno v nočnem terminu (od 22.00 do 5.00).

Oglaševalsko razsodišče

Gordana Petek Ivandič l.r.
Predsednica OR