meni

Neutemeljeno
Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 137/07. 12. 2006

7
dec.
2006
Domov / 
Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 137/07. 12. 2006

POVZETEK PRITOŽBE 

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo podjetja Akin d.o.o. glede TV oglasa "Kam so vse številke šle?" oglaševalca Telekom Slovenije d.d., ki so ga zasnovali v agenciji Arih iz Ljubljane in s katerim oglašujejo Telefonski imenik Slovenije.

Vlagatelj pritožbe ocenjuje, da predmetni TV oglas krši določila 2. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa z naslednjo utemeljitvijo:

  • Podjetje Akin, d.o.o. je pogodbeni zastopnik glasbenega repertoarja ameriške družbe Warner Chappell Music inc. V okviru svoje dejavnosti smo med drugim zadolženi za nadzor legalne uporabe avtorskih del, ki so v lasti omenjene korporacije.
  • V slovenskem oglaševalskem prostoru se je pojavil oglas, ki je grobo kršil avtorske pravice na glasbenem delu Where have all the flowers gone, avtorja Peta Seegerja. Gre za reklamno kampanjo skupine Telekom, ki je v prvih predvajanjih televizijskega oglasa za novi telefonski imenik protipravno uporabila omenjeno glasbeno delo. V TV oglasu (nelegalna uporaba glasbenega dela v oglasu pomeni kršitev avtorske pravice do avdiovizualne priredbe dela in pravice do radiodifuznega oddajanja), ki se je predvajal na nacionalki in pop-tv-ju, so v prvih dneh kampanije protipravno uporabili glasbeno podlago in ji dodali slovensko besedilo: "kam so vse številke šle" (kršitev avtorske pravice do predelave glasbenega dela).
  • Kmalu po prvih dneh predvajanja oglasa je oglaševalec spremenil spremljevalno melodijo oglasa.
  • Omenjeno dejanje je v direktnem nasprotju s slovenskim oglaševalskim kodeksom in sicer z načelom zakonitosti iz 2. člena kodeksa, ki pravi: "Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi bilo v nasprotju z obstoječo zakonodajo, niti izpuščati ničesar, kar zakon izrecno zahteva."

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA

Oglaševalec Telekom Slovenije d.d., njegova hčerinska družba Teledat d.o.o. in agencija Arih, v kateri so oglas zasnovali, v svojem odgovoru na pritožbo, le to zavračata kot v celoti neutemeljeno z naslednjo obrazložitvijo:

  • Kljub temu, da je pri glasbi za TV oglas TIS 2007 pritožbenik zaznal "grobo kršitev" avtorskih pravic, je naše mnenje, da je nenavadno ostremu odzivu pritožnika botroval le slogan oglaševalske akcije "Kam so vse številke šle", ki spominja na naslov skladbe "Where have all the flowers gone" oz. "Kam so šle vse rožice" - in ne skladba sama, kot bomo pokazali.
  • Oblika stavka "Kam so šli (...) vsi?" se izjemno pogosto uporablja v oglaševanju in novinarstvu (primer: družbena akcija "Kam so šli vsi?"); zato menimo, da ne glede na to, da sicer obstaja skladba z naslovom "Where have all the flowers gone" oziroma "Kam so šle vse rožice?" to še ne pomeni, da tako običajne in v vsakdanji rabi slovenskega jezika pogosto uporabljene besedne zveze ne bi smel nihče več uporabljati, sploh kadar gre za povsem druge namene, ki v ničemer ne konkurirajo z zakonitimi interesi avtorja skladbe. Raba besedne zveze "Kam so vse številke šle" v televizijskem oglasu tudi ne ustvarja nikakršne zmede glede izvora glasbenega dela, ki bi lahko kakorkoli škodovala avtorju oziroma imetnikom avtorskih pravic.
  • Oglaševanje pač najde inspiracijo vsepovsod; uporablja aluzije in travestije na karkoli ter parodira vse, kar je popolnoma v skladu z avtorskopravnimi predpisi in ustavo RS, ki v 59. členu zagotavlja svobodo znanstvenega in umetniškega ustvarjanja. Povsem normalen pojav je, da vsak avtor črpa navdih za svoje ustvarjalno delo iz obstoječe kulturne in umetniške dediščine, ki je v lasti vsega človeštva, saj je originalnost stvaritev relativen pojem. Vsaka asociacija na tuje avtorsko delo, ki se utegne pojaviti, še ne pomeni predelave tega dela, saj je določen del prevzemanja tujega vpliva – inspiracije - dovoljen, če glede na svojskost na novo ustvarjenega dela morebitne poteze, prevzete iz prvotnega dela, zbledijo. Nenazadnje je tudi sam Peter Seeger za "svojo" skladbo našel inspiracijo v ukrajinski narodni pesmi iz romana Tihi Don.
  • Skladba "Kam so vse številke šle" (avtor glasbe Igor Potočnik, avtor besedila Saša Iskrič), uporabljena v TV oglasu, je izvirna avtorska stvaritev napisana posebej za ta oglas in je torej samostojno avtorsko delo, ki izpolnjuje vse predpisane znake za varstvo po Zakonu o avtorski in sorodnih pravicah. Skladba temelji na sloganu akcije, ki je bil zasnovan glede na osnovni koncept akcije: telefonske številke spadajo v Telefonski imenik Slovenije, ki predstavlja njihov dom, zato so vse številke šle tja. Torej nikakor ne gre za predelavo skladbe "Kam so šle vse rožice" ali kakršnokoli kršitev pravic avtorja oziroma imetnikov avtorskih pravic na tej skladbi.
  • Prva objava TV oglasa "Kam so vse številke šle" je bila 2. oktobra 2006, nekaj dni kasneje (8. oktobra 2006) pa smo pričeli z objavami skrajšane verzije TV oglasa, za katero pa pritožnik navaja, da v njej uporabljena melodija ni več sporna.
  • Ker ne naslov, ne besedilo in ne melodija niso predelava avtorskega dela, ki ga navaja pritožnik, menimo, da je pritožba neutemeljena, saj oglas ne krši nobene od določb Oglaševalskega kodeksa niti ni v nasprotju z veljavnimi zakoni in drugimi predpisi. Zato naprošamo Oglaševalsko razsodišče, da ugotovi, da pritožba ni utemeljena.

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA

Člen 2: zakonitost - Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi bilo v nasprotju z obstoječo zakonodajo, niti izpuščati ničesar, kar zakon izrecno zahteva. Prav tako ne sme spodbujati ali odobravati kršitve zakonov.

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 7. decembra 2006 in sprejelo razsodbo:

Pritožba ni utemeljena.

Razsodišče ugotavlja, da pritožnik v svoji pritožbi sicer zatrjuje domnevno kršitev 2. čl. SOK, ki določa splošno pravilo o spoštovanju zakonodaje. Iz pritožbe je razvidno, da naj bi do kršitve prišlo, ker naj bi oglaševalec brez ustreznega dovoljenja imetnika materialnih avtorskih pravic uporabil oz. predelal glasbeno delo "Where have all the flowers gone". Razsodišče poudarja, da gre pri predmetni zadevi za avtorsko-pravno razmerje, ki je po svoji naravi civilno-pravno razmerje med dvema strankama. Razsodišče ni pristojno za reševanje civilnega spora med dvema strankama, niti za ureditev spornega razmerja. S stališča posnemanja (neodvisno od soglasja ali nesoglasja imetnika materialnih avtorskih pravic) pa OR ocenjuje, da niso podane kršitve SOK.

Oglaševalsko razsodišče
Gordana Petek Ivandič
predsednica OR