meni

Neutemeljeno
Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 140/05. 04. 2007

5
apr.
2007
Domov / 
Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 140/05. 04. 2007

POVZETEK PRITOŽBE 

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnice, ki se nanaša na tiskane oglase v okviru oglaševalske akcije oglaševalca Bitax d.o.o. iz Horjula, s katerimi oglašujejo izdelek (prehransko dopolnilo) Cactus Diet. Vlagateljica pritožbe ocenjuje, da predmetni oglasi kršijo določila Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK) in Pravilnika o splošnem označevanju predpakiranih živil UL RS št. 50/04 (Pravilnik), saj ocenjuje, da so zavajajoči z naslednjo utemeljitvijo:

  1. V oglasih je na sliki izdelek v embalaži s hrvaškim besedilom, medtem ko je na slovenskem trgu v prodaji izdelek z embalažo in deklaracijo v slovenskem jeziku. Vlagateljica pritožbe meni, da oglašujejo hrvaški izdelek zato, ker na njem piše "Svjetski hit za mršavljenje", na slovenski škatlici pa zaradi zakonodaje, ki prepoveduje oglaševanje prehranskih dopolnil za hujšanje, piše "Svetovni hit – vezanje in izločanje maščob iz telesa". Vlagateljica pritožbe meni, da bi na oglasih morala biti upodobljena slovenska različica, kot je v prodaji.
  2. V skladu z 11. členom Pravilnika št. 50/04 bi moral izdelek imeti tudi ime živila in ne samo trgovsko ime Cactus Diet. Vlagateljica pritožbe meni, da je že beseda Diet sporna, saj lahko zavaja potrošnika, da gre za neke vrste dieto. Izdelek nima imena živila, ki bi potrošniku omogočilo ugotoviti njegovo pravo naravo in ga razlikovati od drugih. Trgovsko ime ne more nadomestiti prodajnega imena živila.
  3. Vlagateljici pritožbe tudi ocenjuje, da je neprimerno tudi oglaševanje izdelka kot "svetovni hit" in nagovor "Hujšajmo s kaktusi". Proizvajalec Neopuntije – Bio Serae Laboratories (www.bioserae.com) namreč nikjer ne navaja, da je izdelek namenjen hujšanju, zato je tovrstni nagovor zavajanje potrošnika.

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA

Oglaševalec Bitax d.o.o. v svojem odgovoru na pritožbo le-to v celoti zavrača kot neutemeljeno z naslednjo obrazložitvijo:

  1. V SOK ni navedeno, da mora biti izdelek oglaševan ali predstavljen izrecno v slovenski embalaži, prav tako to ni navedeno v Pravilniku, zato se sklicujemo na 4., 5., 23. in 24. člen SOK. Oglas za Cactus Diet je bil izdelan na Hrvaškem pri uradnem proizvajalcu izdelka Encian d.o.o., zato je v predmetnem oglasu tudi ostala original hrvaška embalaža na oglasih v Sloveniji. V besedilu na predmetnem oglasu smo izdelek predstavili v skladu s 7. členom Pravilnika št. 82/21.8.2003, kjer nismo pripisovali lastnosti preprečevanja, zdravljenja ali ozdravljenja bolezni pri ljudeh. Navedli smo le delovanje vlaknine Neopuntije, ki veže in izloči do 28,3% maščob, pomaga pri oblikovanju telesa (predhodno posvetovanje z zdravstveno inšpektorico), izdelek je naraven in ne vsebuje dodatkov: arom, barvil, sladil in konzervansov, delovanje pa je znanstveno dokazano, za kar se sklicujemo na študije francoskega podjetja BioSerae, ki je patentiralo to sestavino. Zanikamo trditve potrošnice, da smo izdelek oglaševali zaradi navedb v hrvaškem jeziku, saj nam glede na predstavljena dokazila kliničnih študij delovanja surovine ni bilo potrebno ničesar prikriti. Po 3. členu Pravilnika mora biti le označba na embalaži v slovenskem jeziku, kar pomeni, da je lahko na vidnem mestu nalepljena tudi deklaracija z vsemi potrebnimi označbami v slovenščini, ni pa potrebno oglaševati izdelka v slovenski embalaži. Vendar vseeno poudarjamo, da je izdelek Cactus Diet v prodaji v slovenski embalaži.
  2. 11. člen Pravilnika jasno govori, da mora imeti živilo (kar je mišljeno za izdelek) ime, pod katerim se živilo daje v promet, torej v našem primeru je zaščiteno prodajno ime živila Cactus Diet. Trditve potrošnice, da bi moral imeti izdelek tudi ime živila in ne samo trgovsko ime niso utemeljene, saj je prepoznavnost predmetnega izdelka definirana s stavkom "20 kapsul za vezanje in izločanje maščob" na prvi strani embalaže, torej lahko potrošnik prepozna "pravo naravo" izdelka: gre za prehransko dopolnilo v obliki kapsul, ki vsebuje patentirano substanco kaktusa Neopuntijo. "Pravo naravo" izdelka je možno ugotoviti tudi na zadnji strani embalaže, kjer je točno definirano, da gre za ekstrakt kaktusa Nopal (Opuntia S.P.), patentirano kot Neopuntia. Torej deklaracija ni zavajajoča. Izdelek se prodaja pod blagovno znamko Encian in ne nadomešča prodajnega imena Cactus Diet.
  3. Prodajno ime živila Cactus Diet je v angleškem jeziku in zaščiteno kot blagovna znamka, v slovenskem prevodu pa pomeni "prehrana s kaktusom", nikakor pa ne "kaktus dieta", Trditvi vlagateljice pritožbe, da je uporaba besede "Diet" sporna, nasprotujemo, saj izdelek ni predstavljen samo z besedo Diet, temveč v dveh besedah – Cactus Diet in ni nikakršne povezave z dieto, temveč gre za prehransko dopolnilo s kaktusom. Kot navaja Pravilnik o živilih za uporabo v energijsko omejenih dietah, ta izdelek ni namenjen za posebne prehranske namene, ki se uporabljajo v energijsko omejenih dietah in ni živilo, ki bi se uporabljalo kot nadomestilo za enega ali več obrokov hrane, zato naš izdelek ne vsebuje takšnih označb. V kolikor bi šlo za dietetični izdelek, bi moral biti popolnoma drugače označen ali predstavljen in definiran z besedilom na embalaži v skladu s Pravilnikom. Na tržišču se pojavljajo tudi mnoga podobna imena kot so: Bio Diet, Natur Slim, Body slim, My Diet, Stres kontrol itd. in zato ne vidimo vzroka, zakaj naj bi bil naš izdelek sporen.
  4. Izdelek je bil do sedaj prodan v 130 milijonih kapsul v več kot 30 državah po vsem svetu z najmanj 120 različnimi izdelki, ki vsebujejo patentirano substanco Neopuntia. Torej lahko trdimo, da gre za svetovni hit te substance, kar je dokazano z različnimi članki, poročili in povpraševanjem potrošnikov po vsem svetu. Sklicujemo se na 4., 5., 23. in 24. člen SOK.
  5. Za Neopuntijo so bile opravljene in vitro in in vivo klinične študije, ki dokazujejo vezanje in izločanje maščob iz organizma, pozitivno delovanje na nivo HDL holesterola, pozitivne učinke na metabolizem, ugodne koristi na samo prehranjevanje s to substanco, pri tem pa ni ugotovljenih stranskih učinkov. Poročilo francoskega proizvajalca Bio Serae navaja, da gre tudi za neko vrsto "kontrolo telesne teže" pri uporabi te substance. Prav tako v tujih časopisih večkrat zasledimo prispevke o pozitivnem učinku Neopuntije na znižanje telesne teže. Oglasno sporočilo "Hujšajmo s kaktusi" ni bilo predstavljeno zavajajoče, saj niso bile predpisane lastnosti preprečevanja, zdravljenja ali ozdravljenja bolezni pri ljudeh, niti ni bilo navedeno o izgubi količine telesne teže. Preprosto, gre za sporočilo potrošnikom o uspehu Neopuntije na tržišču, poročanje o kliničnih študijah ter uporabi. Enako substanco Neopuntijo uporablja tudi podjetje Medex d.d. iz Ljubljane, prav tako od francoskega proizvajalca Bio Serae. V njihovih reklamnih letakih je celo omenjeno, da je izdelek namenjen tudi kot pomoč "pri vzdrževanju in pridobitvi želene telesne teže".
  6. Izdelek ima vse potrebne označbe za prodajo kot prehransko dopolnilo na slovenskem trgu.

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA

Člen 4: poštenost - Oglaševanje ne sme biti oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.

Člen 5 - resničnost - Opisi, trditve in primerjave tehnične narave, ki so objavljeni v oglasnih sporočilih, morajo biti dokazljivi. Oglaševalci in oglaševalske agencije morajo v primeru neobičajnih trditev, ki niso splošno znane, na zahtevo medija pred objavo pisno prevzeti odgovornost za resničnost navedb.
Sporočila ne smejo vsebovati trditev ali vizualnih predstav, ki neposredno ali posredno zavajajo potrošnika o namenu izdelka ali o oglaševalcu samem in s tem lahko na nelojalen način škodujejo drugim izdelovalcem oziroma oglaševalcem. Neresnice ali pretiravanja, katerih namen je zabavati ali zbujati pozornost, so dovoljeni le, če je jasno, da gre za humor, parabolo ali očitno pretiravanje, ne pa za dejstvo, ki ga je treba sprejeti kot takega.

Člen 23: "zdrava" živila in predmeti splošne rabe - Oglaševanje za živila in predmete splošne rabe ne sme ne v sliki ne v besedi vsebovati takih predstav, ki bi lahko porabnike zavajale v pogledu sestave, lastnosti, pomena ali delovanja teh izdelkov. Sporočila za "zdrava" živila in predmete splošne rabe ne smejo vsebovati trditev in predstav o zdravilnih lastnostih teh izdelkov (med, čaj, bio piramida itd.), razen v posebnih primerih, ki jih odobrava upravni organ, odgovoren za zdravstvene zadeve.

Člen 24: posebni izdelki - Oglasna sporočila za biogenetske izdelke (izdelki za krepitev življenjske ali spolne moči, izdelki za rast prsi, las in drugi izdelki), od katerih porabniki pričakujejo pomoč pri svojih težavah, ne smejo ne v sliki ne v besedi vsebovati takih predstav, ki bi porabnika lahko zavedle v pogledu resničnega delovanja teh izdelkov.

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 12. julija 2007 in sprejelo razsodbo:

Pritožba ni utemeljena.

Obrazložitev:

Na podlagi posredovanih informacij vlagateljice pritožbe in oglaševalca ter ogleda predmetnih tiskanih oglasov, je Oglaševalsko razsodišče presodilo, da predmetni oglasi ne kršijo določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa. Oglaševalec je svojemu odgovoru na pritožbo priložil tudi rezultate raziskav, ki potrjujejo resničnost navedb v predmetnih oglasih. Hrvaški jezik je uporabljen izključno na fotografiji embalaže izdelka, zato ni zavezan določilom Zakona o varstvu potrošnikov, Zakona o medijih in Zakona o javni rabi slovenskega jezika, ki eksplicitno regulirajo obvezno uporabo slovenščine v oglaševanju, ne pa tudi na samih proizvodih. Cactus Diet pa je blagovna znamka in zato uporaba besedne zveze v oglasu nesporna in nezavajajoča.

Oglaševalsko razsodišče

Gordana Petek Ivandič l.r.
Predsednica OR