meni

Neutemeljeno
Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 149/27. 03. 2008

27
mar.
2008
Domov / 
Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 149/27. 03. 2008

POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo dveh potrošnikov, ki se nanaša na oglas – veliki obcestni plakat "Razgaljamo slavne! Nova." oglaševalca Adria Media Ljubljana s katerim oglašujejo revijo Nova. Vlagatelja pritožbe ocenjujeta, da oglas ni skladen z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK) in kot tak ni primeren za objavo na plakatnih mestih, še posebej ne na tistih v bližini šol. Svojo pritožba sta utemeljila:

  1. Plakat je med drugim pritrjen na hišo ob podružnici osnovne šole Dobravlje v Črničah, kjer ga učenci prvega do petega razreda vidijo večkrat na dan. Ti otroci znajo brati, torej si bodo zlahka zapomnili slogan "Razgaljamo slavne.".
  2. Vlagatelja pritožbe ocenjujeta, da gre za skrajno nemoralen slogan, ki poveličuje nizkotnost in ponižuje žensko, saj na plakatu naštejejo (samo z osebnimi imeni) dekleta, ki so jih že razgalili. V črki I besede ujeli pa plakat prikazuje golo fotografijo "nove žrtve" brez glave, truplo, plen za moško pohoto, do dna razvrednoteno na raven telesa, ki je na ta način prikazana samo kot predmet in ne oseba.
  3. Pritožnika ocenjujeta, da predmetni oglas krši določila 2., 3., 6., 8., in 9. člena SOK. Prepričana sta, da ni dovoljeno ne posneti, ne objaviti fotografije brez privoljenja osebe, ki je fotografirana. Menita, da je tako početje žaljivo tako za osebo, ki so jo razgalili kot tudi za druge, ki so temu razgaljenju priča. Ocenjujeta, da je prijem neokusen in neodgovoren do družbe tudi zato, ker otroke učimo, da kukanje skozi ključavnice ni vrlina, hkrati pa pred šolo obesimo plakat, ki jim sporoča, da odrasli to počnemo in se s tem celo hvalimo.

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA

Oglaševalec Adria Media Ljubljana v svojem odgovoru na pritožbo le-to v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo:

  1. Oglaševalska akcija, ki naj bi bila po prepričanju državljana sporna, je trajala dvanajst dni, in sicer od 21.2.2008 do 4.3.2008. Pri podjetju Proreklam Europlakat d.o.o. smo naročili in plačali pozicioniranje plakatov na 250 oglasnih površinah po vsej Sloveniji, sami pa nismo imeli neposrednega vpliva na izbiro mikrolokacij.
  2. S predmetnim oglasom nismo kršili obstoječe zakonodaje. Naročnik oglasa je na oglasu naveden. Oseba, katere podoba je bila uporabljena na oglasu, je bila z vsebino seznanjena in se je z njo strinjala. Oglas sam ni vspodbujal h kršitvni nobenega zakona, saj smo s sloganom "Razgaljamo slavne" prisotni na trgu že štiri leta in s tem zgolj izpostavljamo poslanstvo našega medija, ki deluje v interesu javnosti - razgalja slavne, a v veliki večini primerov ne v fizičnem smislu, kot to opredeljuje državljan. Beseda razgaljati ne pomeni le fizičnega razgaljanja, kot to očitno interpretira državljan.
  3. Kar se tiče dostojnosti do oglaševane osebe in namigovanja o neenakopravnosti med spoloma, trdimo, da naš oglas v nobenem primeru ni bil žaljiv, saj se od tovrstnega medija pričakuje, da javnosti prikazuje javne obsebnosti obeh spolov v pravi, nezlagani podobi, torej takšne kot so, ne glede na spol ali kakršnokoli drugačno prepričanje. Oglaševana oseba pa se je s podobo in vsebino oglasa izrecno strinjala.
  4. Vsebina oglasnega sporočila je bila jasna; kupite revijo Nova, ker smo spet "ujeli" neko javno osebo v nekem za naše bralce zanimivem položaju. Ta oseba, oziroma osebe, ki so se na oglasu pojavljale tudi z imeni, so javne osebe in zavestno ter konkretno tržijo svojo celotno podobo, torej v smislu javnega objavljanja tudi svoje telo - skozi naš in druge medije in tudi skozi naša in druga oglasna sporočila.
  5. Vedno ravnamo odgovorno do družbe in z oglasom nismo nikogar vzpodbujali k strahu ali omalovaževali spomenike in uporabljali sporočila, ki bi kakorkoli navajala h kakšnemu nemoralnemu vedenju.
  6. Pravice do zasebnosti javne osebe nismo kršili, saj je v tovrstno akcijo privolila.

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA

Člen 2 - ZAKONITOST - Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi bilo v nasprotju z obstoječo zakonodajo, niti izpuščati ničesar, kar zakon izrecno zahteva. Prav tako ne sme spodbujati ali odobravati kršitve zakonov.

Člen 3 - DOSTOJNOST - Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi žalilo javnost v smislu splošno prevladujočih pravil o dostojnosti. Oglaševanje ne sme nasprotovati samoumevni enakopravnosti med spoloma niti prikazovati moškega, ženske ali otroka na žaljiv oz. podcenjujoč način. Prikazovanje golote in spolnih namigovanj zgolj zaradi šokiranja ali zbujanja pozornosti ter brez smiselne povezave z izdelkom ni sprejemljivo. Kadar se golota in spolni namigi uporabljajo v povezavi s sporočilom, naj ne žalijo dobrega okusa.

Člen 6 - OBLIKA PREDSTAVITVE - Oglasna sporočila morajo biti estetska in v skladu z zahtevami kulturnega okolja. Ne smejo iritirati porabnikov z napadalnostjo in neokusnimi prijemi, prizori, izrazi itd., ne glede na to, prek katerega sredstva se prenašajo.

Člen 8 - ODGOVORNOST DO DRUŽBE IN PORABNIKOV - Oglasna sporočila ne smejo brez upravičenega razloga izkoriščati poziva k strahu. Oglasna sporočila ne smejo omalovaževati zgodovinskih spomenikov in manifestacij. Oglasna sporočila ne smejo uporabljati motivov kajenja, nasilja nad ljudmi, živalmi in rastlinami, pijančevanja, kraje, hazarda, uživanja mamil, nesocialnega vedenja, zdravju škodljivih in nehigieničnih navad na način, da te pojave spodbujajo oziroma neposredno ali posredno odobravajo.

Člen 9 - ZASEBNOST - V oglasnih sporočilih se ne smejo prikazovati ali omenjati še žive osebe, če te v to ne privolijo in če oglasno sporočilo krši še sprejemljivo stopnjo zasebnosti. To velja tako za državljane Slovenije kot tudi za tuje državljane. Izjema je na primer upodobitev skupine ljudi kot ozadja za osnovni posnetek. Izjema je tudi oglaševanje za knjige, filme, časopise, televizijske in radijske programe, kjer je zaradi dejavnosti dopuščen dokumentaristični pristop. Izjeme so možne le, če kontekst sporočila ni žaljiv ali obremenjujoč. Oglaševalec mora v primeru razumnega ugovora katere izmed tako upodobljenih oseb sporočilo umakniti.

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 27. marca 2008 in sprejelo razsodbo:

Pritožba ni utemeljena.

Obrazložitev:

Na podlagi posredovanih informacij in ogleda predmetnega oglasa Oglaševalsko razsodišče ugotavlja, da le - ta ne krši določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa. Vizualna rešitev oglasa je skladna z naravo oglaševanega izdelka. O primernosti izdelka kot takega pa Oglaševalsko razsodišče ne presoja.

Oglaševalsko razsodišče
Cene Grčar, predsednik l.r.