meni

Neutemeljeno
Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 156 / 28.8.2008

28
avg.
2008
Domov / 
Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 156 / 28.8.2008

POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo Radia Slovenija (Vala 202, II. Programa Radia Slovenija), ki se nanaša na tiskane oglase in plakate "Hvala za 1. mesto! Radio 1, več dobre glasbe." družbe Infonet media d.d., s katerimi oglašujejo radijski program Radio 1. Predmetni oglasi so bili objavljeni vsaj 7. avgusta 2008 v posebni prilogi časopisa Dnevnik Olimpijske igre Peking 2008 ter na city lightih v Ljubljani. Vlagatelj pritožbe ocenjuje, da je družba Infonet media s predmetnim oglaševanjem zavajala potrošnike (poslušalce) in zato kršila določila 4. in 5. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa. Vlagatelj pritožbe je pritožbo utemeljil:

  1. Naslovno sporočilo predmetnega oglasa "Hvala za 1. mesto" javnost navaja na misel, da gre za poslušanost radijskega programa, ki ga oglašuje. Spodbuja misel, da gre za 1. mesto po poslušanosti in s tem sporočilo zavaja javnost. Po dosegu poslušalcev je na 1. mestu Val 202, kar kažejo podatki:
    • Radiometrije (Media Pool, 2008/1, vzorec N = 14996): doseg Vala 202 na nacionalni ravni je 11,25 %, torej največji v Sloveniji;
    • NRB:08 (Valicon, 2007 II – 2008 I; vzorec N = 3104): dnevni doseg Vala 202 je 14,6 %, kar ga prepričljivo uvršča na 1. mesto po poslušanosti.
    • Po obeh raziskavah je na lestvici poslušanosti pred Radiem 1 tudi 1. program Radia Slovenia.
  2. Na dnu oglasa je sicer navedeno sporočilo v izrazito manjšem tisku: "Radio 1 – najbolj poslušan radio. Vir: Mediana RM, metoda pridobivanja podatkov: CATI – računalniško podprto telefonsko anketiranje; obdobje: 1.4. do 30.6.2008; ciljna skupina: moški in ženske od 10 do 39 let v Sloveniji; velikost vzorca n=7154. Najbolj poslušan komercialni radio po NRB 2007 / II in 2008 / I." Vlagatelj pritožbe meni, da gre za navajanje dela raziskave, ki pa porabnika navaja k absolutnemu sklepuo poslušanosti oz. Uvrstitvi predmetne radijske postaje na lestvice poslušanosti. Neskladje med parcialnostjo navedenih podatkov, na katere se najopaznejše sporočilo opira, in verjetnimi absolutnimi sklepi porabnikov pri dojemanju sporočila je tako veliko, da ima celotno sporočilo popačen učinek. Četudi so v drobnem tisku navedeni podatki resnični, oglas sporoča neresnično in zato krši določila 5. člena SOK. Zaradi segmentirane uporabe rezultatov raziskave poslušanosti pa je poštenost oglaševanja, opredeljena v 4. členu SOK, vprašljiva.
  3. Zaradi nesorazmernosti v velikosti pisave naslovnega sporočila ter vira ocenjujemo, da gre za namerno zavajajoče oglaševanje, ki je zlonamerno do drugih radijskih programov.
  4. Ocenjujemo da naslovno sporočilo predmetnega oglasa z zavajanjem potrošnikov (poslušalcev) na nelojalen način škoduje drugim radijskim programom.

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA

Oglaševalec Infonet media d.d. v svojem odgovoru na pritožbo le-to v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo:

  1. Naslovno sporočilo predmetnega oglasa ne zavaja poslušalcev, saj je Radio 1 po meritvah virov, navedenih v spodnjem delu istega oglasa, vsekakor na prvem mestu:
    • NRB:08 (Valicon, 2007 II – 2008 I; vzorec N = 3104): Radio 1 je najbolj poslušana komercialna radijska postaja, kar smo na oglasu tudi poudarili. Ker pa je vzorec manjši (N=3.104) in obdobje daljše (6 mesecev), smo povzeli tudi meritve Mediane RM, kjer je vzorec večji (N=7.154) pa tudi časovno obdobje opravljanja meritve je krajše, zato so rezultati zanesljivejši.
    • Meritve Mediane RM (april 2008 - junij 2008): v starostni skupini od 10 do 39 let je Radio 1 najbolj poslušana komercialna radijska postaja in celo najbolj poslušana radijska postaja nasploh.
    • Meritve Mediane RM (julij 2008): v starostni skupini od 10 do 49 let je Radio 1 najbolj poslušana radijska postaja, tako med komercialnimi kot tudi nekomercialnimi radijskimi postajami.
  2. Vire raziskav, ki kažejo na prvo mesto po poslušanosti Radia 1, zaradi omejenosti oglasnega prostora nismo mogli navesti v večji velikosti. Smatramo pa, da si porabniki (poslušalci) lahko v miru preberejo in razumejo celotno sporočilo predmetnega oglasa, saj so bili objavljeni predvsem v tiskanih medijih in na plakatih na avtobusnih postajališčih.
  3. S tem oglasnim sporočilom ne zavajamo poslušalcev, saj je primarni namen predmetnega oglasa zahvala našim zvestim poslušalcem za prvo mesto po poslušanosti radijskih postaj.
  4. Poleg zgoraj navedenega pa velja pri presoji upoštevati tudi, da sta "Val 202" in "Radio Slovenija 1. program" programa zavoda RTV Slovenija in sta kot taka del javnega zavoda. Njuno poslanstvo določata 1. člen Zakona o Radioteleviziji Slovenija in 76. člen Zakona o medijih. Iz določil zakona lahko zaključimo, da je njegovo poslanstvo izvajanje javne službe, ki je v interesu državljank in državljanov Republike Slovenije in nikakor ne konkuriranje komercialnim radijskim postajam kot je Radio 1. Pritožnik se mora držati povsem drugačnih pravil glede programskih zahtev, načinov trženja in pridobivanja sredstev za ustvarjenje radijskega programa, kot komercialna radijska postaja Radio 1. Zato ne moremo govorimo o konkurenci med javnim zavodom RTV in komercialno postajo.

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA

Člen 4 - POŠTENOST

Oglaševanje ne sme biti oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.

Člen 5 - RESNIČNOST

Opisi, trditve in primerjave tehnične narave, ki so objavljeni v oglasnih sporočilih, morajo biti dokazljivi. Oglaševalci in oglaševalske agencije morajo v primeru neobičajnih trditev, ki niso splošno znane, na zahtevo medija pred objavo pisno prevzeti odgovornost za resničnost navedb.

Sporočila ne smejo vsebovati trditev ali vizualnih predstav, ki neposredno ali posredno zavajajo potrošnika o namenu izdelka ali o oglaševalcu samem in s tem lahko na nelojalen način škodujejo drugim izdelovalcem oziroma oglaševalcem.

Neresnice ali pretiravanja, katerih namen je zabavati ali zbujati pozornost, so dovoljeni le, če je jasno, da gre za humor, parabolo ali očitno pretiravanje, ne pa za dejstvo, ki ga je treba sprejeti kot takega.

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 28. avgusta 2008 in sprejelo razsodbo

Pritožba ni utemeljena.

Oglaševalsko razsodišče javno poziva oglaševalca Spar Slovenija k popravku oglasa v delu, ki ni skladen s Slovenskim oglaševalskim kodeksom oziroma k umiku predmetnega letaka.

Obrazložitev:

Oglaševalsko razsodišče je na podlagi posredovanih informacij in ogleda tiskanega oglasa "Hvala za 1. mesto! Radio 1." presodilo, da oglas ne krši določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa. Oglaševalec je na dnu oglasa ustrezno navedel raziskave in na katere podatke iz teh raziskav se naslov oglasa "Hvala za 1. mesto!" nanaša. Kljub temu pa Oglaševalsko razsodišče oglaševalcu priporoča, da v podobnih primerih naslov spremlja označba, ki neposredno usmerja na obrazložitev opredeljene vsebine naslova.

Oglaševalsko razsodišče
Cene Grčar, predsednik l.r.