meni

Utemeljeno
Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 171 / 05. 08. 2009

5
avg.
2009
Domov / 
Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 171 / 05. 08. 2009

POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo Radia Slovenija (Vala 202, II. Programa Radia Slovenija), ki se nanaša na tiskan oglas "Najbolj poslušan v Sloveniji" družbe Radio Center d.o.o., s katerimi oglašujejo radijski program Radia Center. Predmetni oglas je bil objavljen vsaj v torek, 2. junija 2009 v časopisu Žurnal24. Vlagatelj pritožbe ocenjuje, da je družba Radio Center s predmetnim oglasom zavajala porabnike (poslušalce) in zato kršila določila 4. in 5. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Vlagatelj pritožbe je pritožbo utemeljil:

  1. Naslovno sporočilo predmetnega oglasa "Najbolj poslušan v Sloveniji" javnost navaja na misel, da gre za poslušanost radijskega programa, ki ga oglašuje. Spodbuja misel, da gre za 1. mesto po poslušanosti nasploh in s tem sporočilo zavaja javnost. Po dosegu poslušalcev je na 1. mestu Val 202, kar kažejo podatki relevantnih raziskav:
    • Radiometrija (Media Pool, 2009/1-3, vzorec N = 7504): doseg Vala 202 na nacionalni ravni je 12,6 %, torej največji v Sloveniji;
    • NRB:08 (Valicon, 2008; vzorec N = 6316): dnevni doseg Vala 202 je 13,6 %, kar ga prepričljivo uvršča na 1. mesto po poslušanosti.
    • Po obeh raziskavah je na lestvici poslušanosti pred Radiem Center poleg Vala 202 še nekaj drugih radijskih postaj.
  2. Na dnu oglasa je sicer navedeno sporočilo v izrazito manjšem tisku: "Vir: Mediana RM, CATI – računalniško podprto telefonsko anketiranje, april 2009, moški in ženske, stari 18 - 45 let v Sloveniji, n=2082" Vlagatelj pritožbe meni, da gre za navajanje dela raziskave, ki pa porabnika navaja k absolutnemu sklepu o poslušanosti oz. uvrstitvi predmetne radijske postaje na lestvice poslušanosti. Neskladje med parcialnostjo navedenih podatkov, na katere se osrednje in najbolj opazno sporočilo opira, in verjetnimi absolutnimi sklepi porabnikov pri dojemanju sporočila je tako veliko, da ima celotno sporočilo izrazito popačen učinek. Četudi so v drobnem tisku navedeni podatki resnični, predmetni oglas sporoča neresnično in zato krši določila 5. člena SOK. Zaradi segmentirane uporabe rezultatov raziskave poslušanosti pa je poštenost oglaševanja, opredeljena v 4. členu SOK, vprašljiva.
  3. Zaradi izrazite nesorazmernosti v velikosti pisave naslovnega sporočila ter vira ocenjujemo, da gre za namerno zavajajoče oglaševanje, ki je zlonamerno do drugih radijskih programov.
  4. Ocenjujemo da naslovno sporočilo predmetnega oglasa z zavajanjem porabnikov (poslušalcev) na nelojalen način škoduje Valu 202 in drugim radijskim programom.

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA

Oglaševalec Radio Center d.o.o. v svojem odgovoru na pritožbo le-to v celoti zavrača kot neutemeljeno, saj so v predmetnem oglasu navedeni vsi statistični podatki, ki jih Mediana d.o.o. kot izvajalec raziskave RM zahteva v primeru javne objave podatkov.

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA

Člen 4 POŠTENOST Oglaševanje ne sme biti oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 5. avgusta in 14. septembra 2009 in sprejelo razsodbo:

Pritožba je utemeljena.

Oglaševalsko razsodišče oglaševalca poziva, da oglas uskladi z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa, do takrat pa oglasa ne objavlja.

O b r a z l o ž i t e v:
Oglaševalsko razsodišče je na podlagi posredovanih informacij in ogleda tiskanega oglasa "Najbolj poslušan radio v Sloveniji" presodilo, da oglas krši določila 4. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa. Naslov oglasa ťNajbolj poslušan radio v Sloveniji!Ť kot absolutna trditev ni jasno in nedvoumno povezan z navedbo, ki na dnu oglasa pojasni, na kateri segment raziskave Mediana RM se trditev nanaša. Ključni podatki v drobnem tisku, ki so nujni za pravilno razumevanje naslova oglasa, so tako zaradi odsotnosti povezave z naslovom oglasa kot zaradi majhnega tiska premalo vidni, zato je oglas zasnovan na način, ki bi lahko zavedel povprečnega potrošnika.

Oglaševalsko razsodišče
Cene Grčar, predsednik