meni

Utemeljeno
Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 175 / 15. 10. 2009

15
okt.
2009
Domov / 
Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 175 / 15. 10. 2009

POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo Radia Center d.o.o. iz Ljubljane, ki se nanaša na tiskan oglas "Prvi v Mariboru in širše" družbe Radio City d.o.o., Maribor, s katerim oglašujejo poslušanost radijskega programa Radia City. Predmetni oglas je bil objavljen vsaj v ponedeljek, 31. avgusta 2009 v dnevniku Večer ter petek, 4. septembra 2009 v tedniku Mladina. Vlagatelj pritožbe ocenjuje, da je družba Radio City s predmetnim oglasom zavajala potrošnike in s tem na nelojalen način škodovala drugim oglaševalcem in zato kršila določila 4. in 5. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK), hkrati pa zaradi prirejanja podatkov krši tudi določila Zakona o varstvu potrošnikov (ZVPot). Vlagatelj pritožbe je pritožbo utemeljil:

  1. V predmetnem oglasu so pod naslovom "Prvi v Mariboru in širše" prikazani podatki o dosegu (poslušanosti) radijskih postaj iz raziskave Radiometrija pri čemer v viru ni naveden spol anketirancev, metoda pridobivanja podatkov ter število sodelujočih anketirancev – numerus, s čemer oglaševalec namenoma zavaja potrošnike in škoduje drugim oglaševalcem. Podatki v predmetnem oglasu ne izkazujejo dejanskega stanja, saj vir podatkov navaja kot področje raziskave mesto Maribor, medtem ko je v naslovu predmetnega oglasa naveden pojem "in širše". Iz predmetnega oglasa tako ni možno ugotoviti za katero področje naj bi veljali prikazani podatki in kakšnega spola so poslušalci.
  2. Raziskava Radiometrija, na kateri temelji graf v predmetnem oglasu, ne meri pojma "prvi" ampak meri doseg radijskih postaj na področju Slovenije. Glede na navedene podatke je lahko Radio City kvečjemu radijska postaja z največjim dosegom, nikakor pa se ne more definirati kot "prvi". ZVPot jasno definira, da morajo biti oglasne navedbe podkrepljene s podatki iz katerih je te navedbe moč dokazati. Oznake "Prvi, najboljši, naj…" so težko dokazljive in marsikdaj neresnične, zato pozivamo OR, da skladno z 39. členom Poslovnika poda prijavo zoper oglaševalca na Tržni inšpektorat RS ter zahteva ustrezno ukrepanje.
  3. V grafu predmetnega oglasa so prikazani podatki o dosegu radijskih postaj na področju Maribora, v naslovu pa je trditev razširjena z besedno zvezo "in širše", hkrati pa trditev ni podkrepljena oz. dokazana s podatki raziskave. Radio Center je z navedenimi podatki lahko le radijska postaja z največjim dosegom v Mariboru.
  4. Vlagatelj pritožbe poudarja, da ne gre za osamljen primer zavajajočega oglaševanja družbe Radio City, ampak za ponavljajoče se navade ter s tem naklepno dejanje z namenom zavajanja potrošnikov in nelojalnega škodovanja ostalim oglaševalcem.

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA

Oglaševalec Radio City d.o.o., Maribor, v njenem imenu odvetnik Avguštin Vuk, v svojem odgovoru na pritožbo le-to v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo kot sledi.

  1. Predmetni oglas temelji na analizi slovenskega radijskega trga in akterjev, ki jo je opravila družba Media Pool za območje Maribora in zgornje Štajerske. V predmetnem oglasu so natančno povzete ugotovitve Media Poola, brez dodatkov in hkrati z navedbo vira.
  2. Oglaševalec je po opravljeni analizi po poslušanosti prvi v Mariboru in širše po vseh starostnih skupinah, zato v predmetnem oglasu ne zavaja potrošnikov.
  3. Oglaševalec je odgovoru na pritožbo priložil s strani Media pool podpisane podatke iz raziskave Radiometrija za Maribor in za Zgornjo Štajersko, iz katerih izhaja, da je Radio City najbolj poslušana radijska postaja tako v Mariboru kot na Zgornjem Štajerskem.

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA

Člen 4 POŠTENOST Oglaševanje ne sme biti oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.

Člen 5 RESNIČNOST Opisi, trditve in primerjave tehnične narave, ki so objavljeni v oglasnih sporočilih, morajo biti dokazljivi. Oglaševalci in oglaševalske agencije morajo v primeru neobičajnih trditev, ki niso splošno znane, na zahtevo medija pred objavo pisno prevzeti odgovornost za resničnost navedb. Sporočila ne smejo vsebovati trditev ali vizualnih predstav, ki neposredno ali posredno zavajajo potrošnika o namenu izdelka ali o oglaševalcu samem in s tem lahko na nelojalen način škodujejo drugim izdelovalcem oziroma oglaševalcem. Neresnice ali pretiravanja, katerih namen je zabavati ali zbujati pozornost, so dovoljeni le, če je jasno, da gre za humor, parabolo ali očitno pretiravanje, ne pa za dejstvo, ki ga je treba sprejeti kot takega.

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 15. oktobra 2009 in sprejelo razsodbo

Pritožba je utemeljena v delu, ki se nanaša na trditev "in širše".

Oglaševalsko razsodišče javno poziva oglaševalca, da predmetni oglas uskladi z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa, do uskladitve pa oglasa ne objavlja.

O b r a z l o ž i t e v:
Na podlagi posredovanih informacij pritožnika in oglaševalca ter ogleda predmetnega oglasa Oglaševalsko razsodišče ugotavlja, da je trditev ťPrvi v Mariboru in širšeŤ glede na podatke raziskave, ki jih je oglaševalec priložil odgovoru na pritožbo presplošna in bi lahko zavedla potrošnika, saj ni jasno, na katero geografsko območje se ťŠiršeŤ nanaša. Zato predmetni oglas ni skladen z določili 4. in 5. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa.

Oglaševalsko razsodišče ob tem opozarja, da je ob navedbi vira poleg starostne skupine potrebno navesti tudi velikost vzorca (n = … ).

Oglaševalsko razsodišče
Cene Grčar, predsednik

 

Oglaševalsko razsodišče ob tem opozarja, da je ob navedbi vira poleg starostne skupine potrebno navesti tudi velikost vzorca (n = … ).

Oglaševalsko razsodišče
Cene Grčar, predsednik