meni

Utemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 206 / 12. 10. 2011

12
okt.
2011
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 206 / 12. 10. 2011

POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnika, ki se nanaša na TV oglas »Ego Slim & Vital« oglaševalca družbe Ljubljanske mlekarne iz Ljubljane. Vlagatelj pritožbe meni, da je predmetni oglas zavajajoč glede učinkov jogurta in zato krši določila 12. člena Uredbe ES1924/2006 ter člen 4.1., člen 5.3., člen 23.2., člen 23.8. ter člen 23.9. Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Vlagatelj pritožbe je pritožbo utemeljil, kot sledi.

  1. Kršitev člena 23.9.: V predmetnem oglasu je upodobljena ženska z normalno težo, ki ji ne bi bilo potrebno hujšati, zato oglas spodbuja ljudi z normalno težo k hujšanju in ustvarja možnosti za razvoj bolezenskih stanj pri k tem nagnjenih osebah.
  2. Kršitev člena 4.1.: v oglasu prikazani grafikon temelji na testiranju 20 oseb, zato ne gre trditi, da gre za preverjene podatke, saj vzorec zagotovo ni reprezentativen.
  3. Kršitev člena 23.2.: V oglasu ni navedeno, koliko izdelka je potrošniku potrebno zaužiti, da lahko pričakuje rezultate, graf izrecno prikazuje stopnjo hujšanja kot rezultat uživanja izdelka, vzorec testiranih oseb pa je le 20 oseb, kar verjetno ni v skladu s strokovnimi standardi.
  4. Kršitev člena 23.8.: Predmetni oglas krši vse določbe tega člena, razen zadnje povedi.
  5. Kršitev člena 5.3.: V predmetnem oglasu uporabljen graf prikazuje stopnjo hujšanja, zaradi oblike grafa in puščice pa je to hujšanje prikazano do želene meje oziroma do konca.

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA

Oglaševalec družba Ljubljanske mlekarne v svojem odgovoru na pritožbo le-to v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.

  1. Vlagatelj pritožbe navaja, da oglaševanje ne sme spodbujati, da bi osebe z normalno telesno težo hujšale, kar predmetni oglas precizno spoštuje, saj ni v svojem tonu v nobenem pogledu invaziven, ukazovalen ali zavajajoč. V njem spremljamo junakinjo (kot aspirativno predstavnico ciljne skupine), ki jo, ko priteče na vrh stopnic, na izrazito humoren, komičen način preseneti učinek izdelka. Element humorja je pri naraciji uporabljen namenoma, saj ta skozi svojo pretiranost, celo burlesknost, gledalcu jasno sporoča, da gleda metaforo za prikaz učinka izdelka, nekaj, kar je tako pretirano, da tega ni moč jemati »dobesedno«. Ko se humoren aspekt nenadnega shujšanja zgodi, junakinja fizično dejansko ni nič drugačna, ni anoreksična, zato so pomisleki glede prikazovanja oz. spodbujanju pretiranega (bolezenskega) hujšanja povsem odveč.
  2. Učinki izdelka v predmetnem oglasu niso predstavljeni na način, ki bi potrošnika zavajal. Izguba kilogramov zahteva »več kot le uživanje nekega izdelka« - in prav to TV oglas nazorno pokaže. Glas špikerke popolnoma jasno razloži, da je:
    • »Ego Slim&Vital najhujši jogurt ZA POMOČ pri hujšanju« - torej nikakor ne edino sredstvo za hujšanje, kar taisti glas razloži že čez nekaj sekund, ko nadaljuje …
    • »... z dodatkom L-karnitina in koencima Q10, OB TELESNI VADBI pomaga pri izgorevanju maščob in izgubi telesne teže!.«
    • Poudarek v navedenem besedilu oglasa je na »telesni vadbi«. Ne gre torej za čudežno sredstvo, ki kar samo od sebe topi kilograme, temveč za jasno izpostavitev bistvenega pomena telesne vadbe ob sočasnem uživanju oglaševanega izdelka, kar jasno pokaže že omenjena dramaturgija zgodbe.
  3. Naracija uporablja elemente izrazitega humorja, pretiravanja, ni pa niti v eni sami točki zavajajoča. Gledalec, ki v celoti spremlja zgodbo, izve le, da hkratno uživanje Ega Slim&Vital ter telesno udejstvovanje vodita do nižje telesne teže. To je posledica L-karnitina v jogurtih Ego Slim&Vital, ki ob telesni vadbi znanstveno dokazano topi maščobo (Vir: Kemijski inštitut Ljubljana. Raziskavo sta vodila dr. Prošek in dr. Žmitek. Ljubljana, 2007. Vzorec: 20 prostovoljcev v starosti od 29 do 60 let, ki so 5 tednov, dvakrat dnevno uživali 1 g L-karnitina in 28 mg Q10 Vital v 100 ml tekočine. Testni parametri: telesna teža, krvni tlak, vitalnost. Rezultati: padec telesne teže, 81 % porast splošne vitalnosti).
  4. Oglas je skladen z določili SOK kot tudi z Uredbo ES št. 1924/2006 o prehranskih in zdravstvenih trditvah na živilih.

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA

23.9.
Oglaševanje ne sme spodbujati, da bi osebe z normalno težo hujšale . Prav tako ne sme ponujati zdravljenja za bolezenska stanja, za katera je potrebna medicinska obravnava, kot so npr. debelost, anoreksija in bulimija.

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 16. avgusta, 7. septembra in 12. oktobra 2011 in sprejelo razsodbo

Pritožba je utemeljena.

Oglaševalsko razsodišče javno poziva oglaševalca, da preneha z objavljanjem oglasa do uskladitve oglasa z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa.

O b r a z l o ž i t e v:
Oglaševalsko razsodišče na podlagi posredovanih informacij vlagatelja pritožbe in oglaševalca ter ogleda TV oglasa »Ego Slim & Vital«, ki je predmet pritožbe, ugotavlja, da oglas ni skladen z določili 23.9. Slovenskega oglaševalskega kodeksa, saj k hujšanju vzpodbuja osebe z normalno telesno težo. V začetnem kadru oglasa je namreč upodobljena ženska z normalno telesno težo.

V vseh ostalih elementih pa pritožba ni utemeljena.

Oglaševalsko razsodišče
Janja Božič Marolt, predsednica