meni

Utemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 229 / 06. 05. 2013

6
maj.
2013
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 229 / 06. 05. 2013

POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnice, ki se nanaša na oglaševanje na spletu v okviru akcije »Mame potrjujejo.« oglaševalca Atlantic Grupa / Droga Kolinska iz Ljubljane, s katero oglašujejo paštete Argeta. Pritožnica ocenjuje, da je bilo predmetno oglaševanje zavajajoče in kot tako v nasprotju z določili 3., 4. in 11. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Vlagateljica je pritožbo širše pojasnila in utemeljila, kot sledi.

1. Pritožnica je na televiziji večkrat opazila oglas, v katerem gospa, ki je zaposlena v podjetju, ki izdeluje pašteto Argeta, poziva mame, da naj postanejo najbolj stroge sodnice, ki bodo presodile in potrdile, da je Argeta kakovosten izdelek, ki je primeren za otroke.

2. V oglasu je bil objavljen tudi naslov spletne strani z dodatnimi informacijami:
www.mame-potrjujejo.si. Kot mama, ki jo zanimajo dejstva in podatki s področja prehrane, še zlasti otrok, si je pritožnica z zanimanjem ogledala v oglasu navedeno spletno stran. Med drugim so bile na spletnem mestu objavljene tudi fotografije in izjave treh mam (vključno z navedbo njihovih imen) o kakovosti izdelkov tržne znamke Argeta - ene iz Skopja, ene iz Sarajeva in ene iz Ljubljane.

3. Kasneje je pritožnica na spletu zasledila informacijo, da to sploh niso bile prave izjave, niti fotografije pravih mam, izmišljena so bila tudi njihova imena. Dejanje oglaševalca ocenjuje kot podcenjevalno, zavajajoče in hinavsko. Oglaševalec v oglasu posebej izpostavi, da bodo kakovost izdelkov Argeta preverjale prave mame, potem pa namesto tega objavi anonimne slike in si celo izmisli neobstoječe osebe in njihove izjave.

4. V večini oglasov na televiziji nastopajo igralci. Ko pa oglaševalec eksplicitno razlaga, da kakovost oglaševanega izdelka potrjujejo prave mame, v isti sapi pa si izmišljuje imena in izjave teh mam, tako početje ni poštena poslovna praksa ampak čisto navadno laganje. Obenem je to tudi grda zloraba mam, ki so se prijavile na razpis, potem pa jih je podjetje izigralo tako, da je objavilo »neobstoječe mame« in njihova mnenja.

5. Pritožnica pričakuje, da se bo Oglaševalsko razsodišče opredelilo do tega primera, še zlasti tudi zato ker upa, da laganje še ni in da nikoli ne bo postalo uveljavljena praksa slovenskih oglaševalcev, posebej tistih, ki izdelujejo hrano, namenjeno otrokom.

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA

Oglaševalec Atlantic grupa / Droga Kolinska v svojem odgovoru na pritožbo, oglaševanje, ki je predmet pritožbe kot nerodnost, ki so jo takoj odpravili in navaja:

1. Namen kampanje »Mame potrjujejo« je pozvati naše potrošnike, naj si na lastne oči ogledajo kako Argeto izdelujemo. Pri Argeti namreč trdno verjamemo v kakovost naših izdelkov in zadovoljstvo naših kupcev. Kampanja »Mame potrjujejo« je sestavljena iz različnih komunikacijskih orodij, med katerimi so TV oglas, spletno mesto, advertoriali in pa aktivnosti na področju odnosov z javnostmi. Časovno je kampanja zasnovana po fazah in skupaj poteka kar 5 mesecev.

2. V začetni fazi akcije se nam je pripetila neljuba napaka, ki smo jo takoj odpravili. Nespretno smo zasnovali pozivno fazo (prijave za vse mame so bile odprte med 8. marcem in 2. aprilom 2013), v kateri je poziv k prijavam šele potekal, kar pomeni, da so se mame šele prijavljale, zato njihovih izjav in podatkov še nismo mogli uporabiti. Na spletnem mestu smo v pozivni fazi uporabili 3 simbolične podatke, kar pa nismo jasno označili. To je bilo razumljeno kot zavajanje, kar nikakor ni bil naš namen. Napako, ki je bila omejena zgolj na spletno mesto, saj teh podatkov nikjer drugje nismo uporabljali, smo takoj odpravili in vse sporne podatke takoj umaknili s spletnega mesta (teh podatkov ni več od 28. marca 2013). Istega dne smo na spletni strani objavili tudi opravičilo vsem potrošnikom, prijavljenim mamam pa poslali elektronsko sporočilo z našim opravičilom za to napako.

3. Izjave mam, ki so se prijavile k projektu »Mame potrjujejo« smo na spletnem mestu objavili po zaključku prijav, ki je bil 2. aprila 2013. Zdaj imamo na spletnem mestu izjave mam, uvrščenih v polfinalni izbor, bazo podatkov vseh prijavljenih mam, teh je bilo več kot 1400 iz celotne regije, pa shranjeno pri notarju.

4. Verjamemo, da ta napaka ne kompromitira osnovnega namena projekta. Tudi v prihodnje se bomo trudili, da bomo tako s svojimi izdelki kot s svojo komunikacijo sledili željam potrošnikov in trendom na trgu in še naprej zasledovali najvišjo možno kakovost na vseh področjih.

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA

Člen 3 POŠTENOST
3.1.
Oglaševanje ne sme biti zasnovano in oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
3.2.
Vse ključne dejavnike v oglasu, ki bi lahko vplivali na odločitev potrošnikov, je treba jasno navesti.

Člen 4 RESNIČNOST
4.1.
Oglaševanje mora biti zavezano resnici. Ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, s pretiravanjem, z zavajajočo opustitvijo ipd.. Zlasti to velja, kadar se nanaša na namen in uporabnost izdelka, njegovo sestavo, geografsko poreklo in druge za potrošnika bistvene informacije.

Člen 11 PRIČEVANJA IN SKLICEVANJA
11.1.
Oglaševanje ne sme vsebovati in se ne sme sklicevati na pričevanja, trditve ali spremno dokumentacijo, če ti niso pristni, preverljivi in relevantni. Ne smejo se uporabljati tudi v primeru, ko so zastareli ali so s časom postali zavajajoči.
11.3.
Oglaševalci, ki uporabljajo pričevanja, morajo priskrbeti zanje ustrezno spremno dokumentacijo in imeti podpisana ter datirana dokazila za vsa pričevanja, ki jih uporabljajo.
Pričevanje ne pomeni dokazljivosti, kot je opredeljena v 5. členu tega kodeksa. Trditve, izražene v njih, morajo biti, kjer je to potrebno, podprte z neodvisnim dokazilom o njihovi resničnosti. Pričevanja izmišljenih ali zgodovinskih oseb se ne smejo predstavljati, kot da so pristna. Trditve, ki temeljijo na pričevanju, morajo biti v skladu s kodeksom.

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 6. maja 2013 in sprejelo razsodbo

Pritožba je utemeljena.

 

O b r a z l o ž i t e v:

Oglaševalsko razsodišče na podlagi navedb v pritožbi in v odgovoru na pritožbo ugotavlja, je oglaševalec z objavo neresničnih podob, imen in izjav »mam«, ki jih je predstavil kot prave mame, kršil določila 3.1., 3.2., 4.1., 11.1. in 11.3. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Z objavo na spletni strani je oglaševalec zavajal potrošnike.

Oglaševalsko razsodišče ukrepa ni izreklo, ker je oglaševalec napako že odpravil. Oglaševalsko razsodišče pa ob tem opozarja, da je potrebno pri oglaševanju, ki vključuje tudi pričevanja, dosledno upoštevati določila SOK kot celote, še zlasti pa določila 11. člena, ki je eksplicitno posvečen oglaševanju z uporabo pričevanj in sklicevanj. Navajanje lažnih podatkov ob pričevanjih je nesprejemljivo.

Oglaševalsko razsodišče
Janja Božič Marolt, predsednica