meni

Utemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 231 / 18. 06. 2013

18
jun.
2013
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 231 / 18. 06. 2013

POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnice, ki se nanaša na TV oglas za prehransko dopolnilo Sensilab Acai detoxan oglaševalca družbe Farmicom Sensilab Group. Pritožnica ocenjuje, da je predmetno oglaševanje zavajajoče ter v nasprotju z zakonskimi in podzakonskimi predpisi RS in EU in kot tako tudi v nasprotju z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Vlagateljica je pritožbo širše pojasnila in utemeljila, kot sledi.

1. Vsakdo, ki je imel kdaj težave z odvečnimi kilogrami, ve, kako močna je želja po vitki postavi in kako hitro se ujameš v past oglaševanja, ki obljublja izgubo kilogramov v le nekaj tednih. Tudi sama sem po več letih preizkušanja raznih »čudežnih« tablet in napitkov ugotovila, da sem izgubila le znatno količino denarja.

2. Ker se že več let počutim prevarano s strani podjetij, ki izkoriščajo hudo stisko ljudi, ki imajo težave s prekomerno telesno težo, sem sledila razvoju dopustnosti uporabe zdravstvenih trditev na živilih v okviru pravnega reda EU. S 14.12.2012 je tovrstno zavajanje potrošnikov prepovedano. Večina podjetij je ravnala odgovorno in s svojim oglaševanjem prenehala.

3. Negativno me je presenetil TV oglas, ki se je predvajal tudi v drugi polovici decembra 2012. V oglasu nas oglaševalec prepričuje, da gre za »čudežne jagode, ki pospešujejo prebavo in očistijo telo«. V oglasu si dekle okoli pasu zateguje meter, s čimer nakazuje na vidno zmanjšanje obsega pasu. V Angliji so že pred časom sprejeli pravila, da v oglaševanju niso dovoljene izjave, ki se sklicujejo na stopnjo ali količino izgubljene teže in v tem okviru oglasi v katerih so slike »prej« in »potem«. Pritožnica ocenjuje, da merjenje obsega pasu v oglasu sodi v isto kategorijo in je zato neprimerno za prikazovanje v oglaševanju prehranskega dopolnila.

4. V zvezi s prehranskimi dopolnili in zmanjševanjem telesne mase oz. hujšanjem je Ministrstvo za zdravje v napotkih v pomoč za lažje razumevanje zakonodaje o prehranskih dopolnilih leta 2008 ugotovilo, da so prehranska dopolnila pogosto predstavljena kot izdelki, katerih namen je pomoč pri zmanjševanju telesne teže. Izdelki za neposredno zmanjševanje telesne mase pa so zdravila, ki morajo pred dajanjem v promet pridobiti dovoljenje za promet z zdravili. V napotkih Ministrstva za zdravje so navedene tudi najpogostejše sporne / prepovedane trditve v povezavi s hujšanjem na prehranskih dopolnilih, ki izdelek bodisi napačno predstavljajo kot zdravilo bodisi so zavajajoče, ker niso resnične.

5. Oglaševanje za prehransko dopolnilo Sensilab Acai detoxan ne navaja pomembnosti raznolike in uravnotežene prehrane ter zdravega načina življenja, čeprav bi to moral v skladu z določili Uredbe o zdravstvenih trditvah.

6. Vlagateljica pritožbe Oglaševalsko razsodišče poziva, da v procesu presojanja o pritožbi upošteva, da so ljudje, ki se borijo s prekomerno telesno težo, občutljiva kategorija potrošnikov. Zaradi stiske so nagnjeni k lahkovernosti in preizkusijo skoraj vsako živilo ali prehransko dopolnilo, ki obljublja kakršnokoli rešitev, podobno kot to velja za ljudi z zdravstvenimi težavami. Zato je tudi toliko bolj pomembno, da je oglaševanje, ki jim je namenjeno, v skladu z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK), ki zavezuje k zakonitemu, poštenemu in resničnemu oglaševanju, ki je zasnovano odgovorno do potrošnikov in do družbe.

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA

Oglaševalec družba Farmicom Sensilab Group, v njenem imenu v njenem imenu odvetniška družba FMMS, v svojem odgovoru pritožbo v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.

1. V skladu z določbo 5. člena v povezavi s 25. členom Poslovnika o delu Oglaševalskega razsodišča je pritožnik dolžan pritožbi priložiti kopijo oglaševanja, na katerega se pritožba nanaša. Vlagatelj predmetne pritožbe tega ni storil, zato bi razsodišče moralo pritožbo zavrniti. Prav tako pritožnik v pritožbi ne navaja kršitev določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK), temveč ugotavlja zgolj kršitev zakonskih in podzakonskih predpisov, kar pa v skladu z določili SOK ni predmet presoje Oglaševalskega razsodišča ampak pristojnih inšpekcijskih in drugih nadzornih organov.

2. Pritožnikove navedbe v pritožbi so neresnične, oglaševanje izdelka Sensilab Aci detoxan je skladno z vsemi v pritožbi navedenimi podzakonskimi predpisi in predpisi prava EU. Prav tako je oglaševanje, ki je predmet pritožbe v skladu z določili SOK, zato je oglaševanje izdelka Sensilab Acai detoxan v celoti zakonito.

3. Pritožnik navaja, da naj bi se v decembru 2012 na POP TV pojavil oglas za izdelek Sensilab Acai detoxan, ki potrošnike prepričuje, da gre za »čudežne jagode«, ki »pospešujejo prebavo in očistijo telo«. Trditev ne drži. Družba Farmicom je pred decembrom 2012 izdelek Sensilab Acai detoxan oglaševala z naslednjim sporočilom: »Čudežne Acai jagode sedaj tudi pri nas. Kapsule Acai detoxan pospešujejo prebavo in očistijo telo. Z Acai detoxan do popolne postave, Sensilab.« Pred decembrom 2012 je oglaševalec televizijskim hišam poslal nov oglas z naslednjim spremljajočim besedilom: »Acai jagode osvajajo vso Slovenijo. Zdaj je čas, da osvojijo tudi tebe. ….. Acai detoxan vsebuje 100% naravne Acai jagode. Acai detoxan.«. Oglaševalec je torej oglas spremenil in izdelka Acai detoxan ga z očitani besedilom ne oglašuje več. Oglas prav tako ne vsebuje prehranskih trditev, ki bi navajale, domnevale ali namigovale, da ima oglaševani izdelek posebno ugodne prehranske lastnosti zaradi kalorične vrednosti in / ali hranil ali drugih snovi niti zdravstvenih trditev. Ker oglas v obliki, v kateri mu pritožba oporeka zakonitost ne obstaja več, oziroma se v tej obliki ne predvaja več, je izrek ukrepov umika ali spremembe oglase, nepotreben.

4. Prehransko dopolnilo Acai detoxan ni živilo, ki se uporablja kot nadomestilo za dnevne obroke (enega ali vse) v smislu določil Pravilnika o živilih, namenjenih za uporabo v energijsko omejenih dietah za zmanjševanje telesne teže. Njegovo oglaševanje ne vsebuje tovrstnih navedb, njegova uporaba pa se priporoča ob uživanju hrane, kar je razvidno tudi iz priloženega spletnega oglasa / predstavitve.

5. Neutemeljene in pretirane so tudi pritožnikove navedbe glede vpliva vizualne podobe v predmetnem oglaševanju, ki prikazuje očitno vitko žensko, ki se okoli pasu zateguje pas. V oglasu ni očitanega primerjanja prej : potem niti nakazovanja na drastično izgubo teže. Oglaševanje izraža zgolj mnenje oglaševalca o zaželenosti oglaševanega izdelka v smislu določil 4.3. člena SOK. Takšno nedvoumno subjektivno mnenje oglaševalca je torej dopustno. Slika ženske zgolj spremlja navedbe spletnega oglasa, ki potrošnika celovito informira o sestavinah izdelka. Acai jagode znano in dokazljivo vsebujejo velike količine antioksidantov in vlaknin, ki priznano pomagajo vzdrževati normalno prebavno funkcijo in ugodno vplivajo na prebavni sistem. Kodeks pa nikjer ne določa, da morajo biti dejstva dokazana znotraj samega oglasa. Vse morebitne implicitne trditve oglaševalec lahko dokaže, saj so resnične in niso zavajajoče.

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA

Člen 3 POŠTENOST
3.1.
Oglaševanje ne sme biti zasnovano in oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.

Člen 4 RESNIČNOST
4.1.
Oglaševanje mora biti zavezano resnici. Ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, s pretiravanjem, z zavajajočo opustitvijo ipd.. Zlasti to velja, kadar se nanaša na namen in uporabnost izdelka, njegovo sestavo, geografsko poreklo in druge za potrošnika bistvene informacije.

Člen 23 LEPOTA IN ZDRAVJE
23.1.
Oglaševanje izdelkov za lepoto in zdravje ne sme ne v sliki ne v besedi vsebovati takih predstav, ki bi lahko potrošnike zavajale glede sestave, lastnosti, pomena ali delovanja teh izdelkov. Ne sme vsebovati trditev in predstav o zdravilnih lastnostih teh izdelkov, lahko pa navaja trditve o izboljšanju stanja.
23.2.
Trditve o izdelkih za lepoto in zdravje morajo biti podprte z dokazi, pri čemer morajo oglaševalci dosledno upoštevati določila 5. člena tega kodeksa (dokazljivost). Navajanje rezultatov raziskav, testiranj ipd. neodvisnih raziskovalnih institucij je dopustno le, če te delujejo skladno z uveljavljenimi strokovnimi standardi. Navajanje teh institucij kot virov v oglasih je dovoljeno le, če je oglaševalec pridobil njihovo predhodno soglasje ali če je dano splošno soglasje za njihovo uporabo.

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 6. maja in 18. junija 2013 in sprejelo razsodbo:

Pritožba je utemeljena.

Oglaševalsko razsodišče oglaševalca poziva, k takojšnjemu prenehanju objavljanja predmetnega TV oglasa.

O b r a z l o ž i t e v:

Oglaševalsko razsodišče na podlagi navedb v pritožbi in v odgovoru na pritožbo ter ogleda oglaševanja, ki je predmet pritožbe, ugotavlja, da TV oglas za Sensilab Acai detoxan ni skladen z določili 3.1., 4.1., 23.1. in 23.2. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Oglaševalsko razsodišče ugotavlja, da je TV oglas zasnovan na način, ki zavaja potrošnike. Z vizualnim prikazom metra, iz katerega izhaja, da se zmanjša obseg pasu ter izjavo »Uspelo mi je!« oglas sporoča, da prehransko dopolnilo Acai detoxan pomaga pri hujšanju.

Oglaševalsko razsodišče
Janja Božič Marolt, predsednica