meni

Neutemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 234 / 27. 11. 2013

27
nov.
2013
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 234 / 27. 11. 2013

POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo družbe Mercator, ki se nanaša na TV oglas »Marko Domoljub« oglaševalca družbe Engrotuš, ki je bil objavljen vsaj 24.10.2013 na radijski postaji Radio City. Pritožnik ocenjuje, da predmetno oglaševanje krši določila 10. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Vlagatelj je pritožbo utemeljil, kot sledi.

o Oglas poslušalcu vzbudi občutek pripovedovanja zgodbe resničnega človeka. Marko, Primorec in domoljub sprva opisuje lepote Slovenije in primorske in tipičnih jedi, nato pa z nacionalno noto nasprotuje prodaji trgovcev Hrvatom in Italijanom, saj slednji nato ne bodo več ponujali slovenskih izdelkov. Na koncu sklene, da bo Tuš vedno slovenski ter konča s prednostmi Tuševega programa zvestobe in povabilom k obisku spletnega mesta www.dnar.si.

o V oglasu, ki je predmet pritožbe je tudi naslednja navedba, za katero pritožnik ocenjuje, da je sporna in ni skladna z določili SOK: »… in zato si jaz želim, da bi bil ta naš Tuš zmeraj boljši in zmeraj ostal slovenski, tako kot bom jaz zmeraj ostal Slovenec, ki me nihče ne bo prodal Italijanom ali Hrvatom …«.

o Mercator ocenjuje, da oglas krši določila 10.1. člena SOK, ki določa, da v oglaševanju ni dovoljeno nepošteno napadati drugih blagovnih znamk ali jih izpostavljati zaničevanju. Sklicevanje na lastništvo ponudnika / trgovca je za potrošnike pomemben faktor, saj zaupajo slovenskim podjetjem oziroma imajo do tujcev (lahko) zadržke. Zato obstoji verjetnost nastanka poslovne škode. V tem oglasu gre za namigovanje na čisto slovensko lastništvo (in ne italijansko oz. hrvaško) ter se posledično sklicuje neposredno na narodnostno pripadnost (potencialnih) lastnikov in jo primerja z narodnostjo posameznih kupcev. Tako sklicevanje je sporno samo po sebi, še toliko bolj pa v primeru, ko se primerjajo trije narodi (slovenski, hrvaški in italijanski), ki so vsi člani Evropske skupnosti, kje rje prost pretok blaga in storitev eden osnovnih postulatov delovanja trga.

o Člen 10.2. SOK pa med drugim določa, da primerjalno oglaševanje ne sme očrniti blagovnih znamk, dejavnosti in poslovnih okoliščin konkurenta. Vključitev vsebine o prodaji slovenskih trgovcev (pri čemer je Mercator d.d. edini trgovec, ki se v 2013 pojavlja v medijih zaradi postopka prodaje večjega deleža delnic hrvaškemu koncernu Agrokor, slednji pa v sklopu prodaje sodeluje z italijansko banko) in da bo Tuš v nasprotju s tem vedno ostal slovenski, pritožnik prepoznava kot očrnitev poslovnih okoliščin družbe Mercator.

Vlagatelj pritožbe zato meni, da zaradi kršitev določil SOK oglas ni primeren za objave in predlaga Oglaševalskemu razsodišču, da oglaševalca pozove k takojšnjemu prenehanju objavljanja oglaševanja, ki je predmet pritožbe.

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA

Oglaševalec družba Engrotuš, v njenem imenu oglaševalska agencija DCC iz Maribora, v kateri so predmetno oglaševanje zasnovali, v svojem odgovoru pritožbo v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.

- Sporočilo oglasa se nanaša na to, da Tuš prodaja domače izdelke, kar je v oglasu dodatno podprto z jezikovnimi narečji.

- Oglas se ne dotika drugih trgovcev in ne zavaja, saj ni nikjer rečeno ali drugače nakazano, da je Tuš edina trgovina, ki prodaja domače izdelke.

- Zlasti v TV oglasih v zadnjem času pogosto zasledimo podobne oglasi, ki pozivajo k nakupu domačih izdelkov in pridelkov. Prikazujejo doma pridelano zelenjavo, ki ima prednost, da nima za seboj toliko kilometrine na poti do končnega potrošnika. Tudi v tujini naletimo na številne podobne prakse, na primer v Nemčiji, kjer že tretje leto poteka akcija »Wir sind Deutschland« (Mi smo Nemčija.), ki apelira k zvestobi kupcev do domačih izdelkov.

- Zato se oglaševalcu zdi namera vlagatelja, da s pritožbo doseže umik oglasa, nerazumljiva, sporna in tudi škodljiva za čas krize, ko je vsak evro, ki ostane v rokah domačih proizvajalcev nadvse dobrodošel. Oglas namreč podpira domače proizvajalce in kupce vabi k nakupu domačih izdelkov.

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA

Člen 10 OMALOVAŽEVANJE
10.1.
V oglaševanju ni dovoljeno nepošteno in neobjektivno napadati ali razvrednotiti drugih izdelkov oz. blagovnih znamk, oglaševalcev ter njihovih oglasov ali si prizadevati, da bi jih izpostavili zaničevanju ali posmehu.
10.2.
Primerjalne trditve so sicer dovoljene, vendar oglaševanje, ki vsebuje primerjave s prepoznavnimi konkurenti ali z njihovimi izdelki, ne sme razvrednotiti ali očrniti izdelkov, blagovnih znamk, trgovskih imen, drugih razpoznavnih znakov, dejavnosti ali poslovnih okoliščin konkurenta.

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 27. novembra 2013 in sprejelo razsodbo.

Pritožba ni utemeljena..

 

O b r a z l o ž i t e v:

Oglaševalsko razsodišče na podlagi poslušanja radijskega oglasa ter navedb v pritožbi in v odgovoru na pritožbo ugotavlja, da oglaševanje, ki je bilo predmet pritožbe, ne krši določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa.

Oglaševalsko razsodišče ugotavlja, da navedbe v oglasu niso dovolj eksplicitne, da bi lahko govorili o neposrednem omalovaževanju konkurenta in njegove tržne znamke.

Oglaševalsko razsodišče
Janja Božič Marolt, predsednica