meni

Utemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 251 / 17. 2. 2015

17
feb.
2015
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 251 / 17. 2. 2015

POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo družbe Simobil, ki se nanaša na uporabo trditve »Najhitrejši mobilni internet LTE/4G« pri oglaševanju mobilnih telekomunikacijskih storitev družbe Telekom Slovenije v obdobju od vključno novembra 2013 dalje. Pritožnik meni, da je predmetna trditev zavajajoča in kot taka v nasprotju tako z določili 4. in 5. člena Zakona o varstvu potrošnikov pred nepoštenimi poslovnimi praksami (ZVPNPP) kot z določili 1., 3. in 4. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (v nadaljevanju SOK). Vlagatelj je pritožbo utemeljil, kot sledi.

  • Telekom Slovenije pri oglaševanju svojih mobilnih telekomunikacijskih storitev pogosto uporablja trditev »Najhitrejši mobilni internet LTE/4G«, ki jo praviloma, ne pa vedno, spremlja pojasnilo v drobnem tisku: V sloganu »Najhitrejše omrežje LTE« izraz »najhitrejše« pomeni najvišje hitrosti prenosa podatkov, ki se lahko v omrežju Telekoma Slovenije dosežejo v tehnologiji LTE/4G. Trditev se pojavlja praktično v vseh oglaševalskih kanalih: v katalogih, revijah, na spletu, na lastnem spletnem mestu Telekoma Slovenije, na www.youtube.com, v TV oglasih in drugje.
  • Predmetna trditev ni resnična, saj Telekom Slovenije na trgu RS ne ponuja najhitrejšega mobilnega interneta. Omrežje LTE/4G družbe Simobil je namreč najmanj enako hitro oziroma celo bistveno hitrejše, kar je javno znano in tudi razvidno iz predstavitev na spletnih mestih Simobila in Telekoma Slovenije. Oceno pritožnika, da gre za zavajajočo trditev, podpirajo tudi rezultati lastnih meritev, ki jih redno izvajata oba operaterja.
    • Navedba na spletnem mestu Telekoma Slovenije se glasi: »Poglavitna prednost mobilnega omrežja LTE/4G Telekoma Slovenije je v doseganju visokih hitrosti, ki teoretično znašajo do 150 Mb/s v smeri proti uporabniku in do 50 Mb/s v smeri od uporabnika k omrežju. Dejansko dosežene hitrosti so manjše od teoretičnih, odvisne pa so od kakovosti radijskega signala, povezav in naprave.«
    • Simobil na svojem spletnem mestu navaja: »Zakaj LTE? LTE (Long Term Evolution – dolgoročna evolucija) je najsodobnejše omrežje četrte generacije, i omogoča najhitrejši prenos podatkov doslej ter zmogljivost omrežja za veliko število uporabnikov hkrati. Z najhitrejšim prenosom podatkov kar do 150 Mb/s in z odlično odzivnostjo omrežja ustvarja najboljšo uporabniško izkušnjo do sedaj.«
  • Simobil je kot prvi operater na slovenskem trgu komercialno ponudil storitev mobilnih telekomunikacij v omrežju LTE ter pred kratkim tudi LTE-A, ki omogoča hitrost do 300Mb/s, kar je dvakrat večja hitrost, kot jo v svojem omrežju zagotavlja Telekom Slovenije. Redna testiranja končnih uporabnikov tudi kažejo, da je bilo Simobilovo omrežje tudi pred uvedbo LTE-A omrežja bistveno hitrejše v kar11 od 12 področij.
  • Kljub dejstvu, da sta bili omrežji obeh operaterjev tudi pred uvedbo LTE-A omrežja s strani družbe Simobil teoretično »enako hitri« , Telekom Slovenije v oglaševanju uporablja trditev »Najhitrejši mobilni internet LTE/4G«. Ker se Telekom Slovenije zaveda, da predmetna trditev ni resnična, skuša kršitev določil ZVPNPP in SOK minimalizirati s pojasnilom, da se trditev nanaša na največjo hitrost v omrežju Telekoma Slovenije, ki pa ni navedeno v vseh tržnih komunikacijah in vseh uporabljenih kanalih oglaševanja, (v TV oglasih pojasnila ni bilo moč opaziti).
  • Vsebino in pomen izraza »najhitrejši« opredeljuje SSKJ in ju za potrebe oglaševanja ni moč enostransko spreminjati z vsakokratno obrazložitvijo, ki ustreza ciljem oglaševalske akcije. Na ta način Telekom Slovenije ustvarja zmedo med potrošniki glede pomena izraza najhitrejši.
  • Na različnih spletnih mestih in na različnih nosilcih informacij se poleg tega pojavljajo različne trditve in opisi omrežja LTE/4G Telekoma Slovenije. Dejanski namen oglaševalca je zavajanje potrošnikov z navedbo o najhitrejšem mobilnem omrežju na škodo drugih operaterjev, zlasti družbe Simobil. Tako Telekom Slovenije na »osnovnem » spletnem mestu za LTE (postavljena je bila pred začetkom akcije »najhitrejši mobilni internet«) ne navaja, da gre za najhitrejši mobilni internet, temveč uporablja izraz »hitri« internet.
  • Telekom Slovenije želi s trditvijo »najhitrejši internet…. » doseči pri potrošnikih zavedanje, da Telekom Slovenije svoje storitve mobilnih komunikacij ponuja v najhitrejšem mobilnim omrežju, čeprav to ni res. Ker se neresničnosti uporabljene trditve zaveda, jo pogosto opremi s pojasnilom, ki samo po sebi dokazuje, da ne gre za najhitrejše omrežje nasploh.
  • Hitrost omrežja je pomemben element pri nakupni odločitvi potrošnika. Z razmahom pametnih mobilnih telefonov je hitrost prenosa podatkov eden najpomembnejših dejavnikov pri odločitvi za ponudnika in uporabi storitev mobilnih telekomunikacij. Zato Telekom Slovenije pri potrošnikih ustvarja zmedo glede temeljnih značilnosti svoje ponudbe, zavetno uporablja neresnično, torej zavajajočo trditev. Pritožnik je prepričan, da je takšno ravnanje nezakonito in v nasprotju z določili 1., 3. in 4. člena SOK.

 

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA

Oglaševalec družba Telekom Slovenije v svojem odgovoru pritožbo v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.

  • Telekom Slovenije na slovenskem trgu zagotavlja širok nabor vsebin, storitev in tehnologij v fiksnih in mobilnih omrežjih. Spomladi 2013 je Telekom Slovenije začel tržiti storitve mobilnega interneta v omrežju LTE/4G. Mobilni internet Telekom Slovenije omogoča tudi v okviru drugih tehnologij mobilnih omrežij z različnimi hitrostmi:
    • 2G – GSM (od leta 1996), ki je bilo skozi leta nadgrajeno (tehnologija EDGE), hitrost prenosa podatkov: do 236,8kb/s, omrežje s signalom pokriva 98,65 % prebivalstva Slovenije;
    • 3G – UMTS, na voljo od leta 2003, omrežje GSM nadgrajeno s tehnologijo UMTS in kasnejšimi nadgradnjami (HSDPA, HSUPA, HSPA+), hitrost podatkov danes: do 21,6 MB/s, omrežje je na voljo več kot 90 % prebivalstva RS.
    • 4G – LTE, tehnologija LTE je začetek 4. Generacije tehnologij mobilnih omrežij (hitrejše in odzivnejše mobilne širokopasovne podatkovne storitve), v okviru storitev Telekoma Slovenije na voljo od marca 2013, poglavitna prednost: izrazito večje hitrosti prenosa podatkov, teoretično do 150 Mb/s v smeri proti uporabniku in 50 Mb/s v nasprotni smeri. Visoka hitrost in odzivnost med drugim zagotavljata tudi hitrejše prikazovanje spletnih vsebin, tekoče igranje spletnih iger in hiter prenos tudi velikih datotek. Signal omrežja LTE/4G Telekoma Slovenije je trenutno na voljo več kot 71% prebivalstva RS, z nadgradnjo omrežja se bo do konca leta odstotek povišal na 75.
  • Ob uvedbi nove storitve na področju mobilnega interneta, ki je v ponudbi Telekoma Slovenije (in univerzalnega pravnega prednika družbe Mobitel) že od leta 2001, so po več kot desetletju množične uporabe predhodnih tehnologij utemeljeno menili, da je uporabnikom potrebno predstaviti pomembno prednost tehnologije LTE – najvišje hitrosti prenosa podatkov v omrežju LTE/4G, ki je še toliko izrazitejša v primerjavi predhodnih tehnologij (GSM in UMTS), ki o uporabnikom še vedno na voljo in so v množični uporabi, in to ne zgolj pri uporabnikih storitev Telekoma Slovenije ampak tudi drugih ponudnikov mobilnih elektronskih komunikacij v RS.
  • Z namenom komuniciranja najpomembnejše prednosti mobilnega omrežja LTE/4G v okviru široke ponudbe Telekoma Slovenije so v komunikaciji pričeli uporabljati dikcijo »Najhitrejše omrežje LTE/4G« in slogan »Vstopite v novo dimenzijo.«. Pri tem od začetka komercialne uporabe omrežja LTE/4G v komunikaciji Telekom Slovenije jasno in nedvoumno navaja, da se v trditvi »Najhitrejše omrežje LTE/4G« izraz »najhitrejše« nanaša na najvišje teoretične hitrosti prenosa podatkov, ki jih uporabniki s tehnologijo LTE/4G lahko dosežejo v mobilnem omrežju Telekoma Slovenije. Primerjava se torej nanaša na teoretične hitrosti prenosa podatkov v tehnologijah GSM in UMTS v omrežju istega ponudnika, družbe Telekom Slovenija. Navedeno pojasnilo je telekom Slovenije pogosto umeščal na sam začetek besedila, v katerem so navedene podrobnosti ponudb, pri čemer je prikaz (velikost pisave, umestitev ipd.) tega besedila v skladu z zakonodajo, SOK in vpeljano prakso v oglaševanju storitev mobilnih telekomunikacijskih storitev. Tudi drugi ponudniki (tako v RS kot na tujih trgih) uporabljajo primerljiv prikaz besedila, ki navaja podrobnosti oglaševanih ponudb / storitev:
    • Tudi vlagatelj pritožbe na svojem spletnem mestu omrežje LTE opisuje z besednimi zvezami, kot so »najhitrejši prenos podatkov«, »najboljša odzivnost omrežja«, pri tem pa ni razvidno v kakšnem smislu, v absolutnem (na svetu?) ali relativnem (glede na ostale slovenske operaterje mobilnih storitev?).
    • V pritožbi se vlagatelj sklicuje tudi na definicijo pojma najhitrejši v SSKJ, pri tem ga v lastnem oglaševanju ne pojasni. Pojem najhitrejši ni tako enoznačen, kot se zdi, zato je potrebno trditve, ki ga vključujejo pojasniti, da so bralcu / potrošniku jasno razumljive in to Telekom Slovenije tudi dosledno izvaja.
    • Pritožnik v lastni oglaševalski akciji za hitri internet v televizijskem oglasu med drugim postavi trditvi »Vedno sem bil najhitrejši.« ter popolna pokritost Slovenije z omrežjem 3 G« pri čemer v TV oglasu ne pojasni, še več, v oglasu celo navede«hitrosti do 150Mbit/s s tehnologijo LTE« - isto teoretično hitrost zagotavlja tudi omrežje LTE/4G Telekoma Slovenije. Pri drugi trditvi je iz oglasa moč sklepat, da je Simobil zagotovil 100% pokritost s signalom svojega omrežja 3G, trditev o popolni pokritosti ni skladna niti z uradnimi podatki na spletnem mestu družbe Simobil, prav tako tovrstna trditev potrebuje vsaj definicijo na kaj se nanaša – odstotek prebivalstva RS ali odstotek pokrivanja ozemlja RS? V mobilnih komunikacijah je to namreč zelo pomemben podatek, saj je odstotek s signalom pokritega ozemlja praviloma občutno nižji od odstotka pokritega prebivalstva.
  • Telekom Slovenije v komunikacijah, ki so predmet pritožbe ne trdi, da so teoretične hitrosti prenosa podatkov v njegovem omrežju LTE/4G višje od tistih, ki jih omogoča omrežje pritožnika, prav tako ne gre za primerjavo s pritožnikovo tehnologijo LTE-A, ki jo je slednji uvedel nedavno (uvedel jo je tudi Telekom Slovenije) in je njena »dvakrat višja hitrost mobilnega interneta«, kot pritožnik navaja v pritožbi, dejansko »javno znano dejstvo«. Telekom Slovenije s predmetnim oglaševanjem v procesu uvajanja in uveljavljanja nove tehnologije na trgu oglašuje superiornost hitrosti mobilnega interneta v lastnem mobilnem omrežju LTE/4G v smislu primerjalne prednosti glede na teoretične zmogljivosti lastnega mobilnega interneta v omrežjih GSM in UMTS. Tovrstna izpostavitev je skozi daljše obdobje potrebna, ker so obdobja uvajanja novih tehnologij v mobilnih telekomunikacijah lahko daljša (lahko tudi več let). To velja tudi za LTE/4G. Uporaba nove tehnologije je pogosto pogojena z menjavo mobilne opreme (mobilnih telefonov, modemov, …), kar je povezano z nakupno odločitvijo uporabnikov. Pogoj za uporabo tehnologije LTE/4G je primerna mobilna naprava, ki deluje v tem omrežju. Relevanten del uporabnikov storitev mobilnih telekomunikacij še vedno uporablja mobilne naprave, ki tehnologije LTE/4G ne podpirajo, zato je zanje pomembna informacija, da je smotrno ob nakupu mobilnega telefona razmisliti o takšnem, ki omogoča uporabo tehnologije LTE/4G. Kot pritožnik pravilno navaja v pritožbi, je hitrost omrežja pomemben element pri odločitvi potrošnika.
  • Nekateri primeri oglaševanja, za katerega pritožnik meni, da je sporno prikazujejo posamezne strani iz prodajnih katalogov družbe Telekom Slovenije. Katalogi pa so zaključen oglasni prostor in se razlagalne vsebine nanašajo na več v katalogu predstavljenih ponudb. Tudi v katalogih Telekom Slovenije dosledno umešča pojasnilo / razlago trditve »najhitrejše omrežje LTE/4G«, praviloma celo več kot enkrat, čeprav je katalog zaključen oglasni prostor in bi bila ena umestitev pojasnila trditve dovolj.
  • Glede na zapisano v odgovoru na pritožbo je Telekom Slovenije prepričan, da oglaševanje, ki je predmet presoje ni v nasprotju ne z določili ZVPNPP ne z določili SOK.

 

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
Člen 3 POŠTENOST
3.3.
Oblikovanje in način predstavitve morata zagotoviti, da je oglaševanje jasno in lahko razumljivo. V primeru, da vsebuje opombe ali drobni tisk, morajo biti ti dovolj veliki, opazni in berljivi. Kjer je to potrebno, naj bodo povezani z ustreznim delom glavnega besedila.

Člen 4 RESNIČNOST
4.1.
Oglaševanje mora biti zavezano resnici. Ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, s pretiravanjem, z zavajajočo opustitvijo ipd.. Zlasti to velja, kadar se nanaša na namen in uporabnost izdelka, njegovo sestavo, geografsko poreklo in druge za potrošnika bistvene informacije.

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 15. in 22. januarja ter 12. in 17. februarja 2015 in sprejelo razsodbo:

Pritožba je utemeljena v delu, ki se nanaša na uporabo trditev »Najhitrejši mobilni internet LTE/4G« ter »Najhitrejši mobilni internet mobitel LTE/4G«..

 

Oglaševalsko razsodišče javno poziva oglaševalca k prenehanju objavljanja oglaševanja, ki vključuje navedeni trditvi, do njegove uskladitve z določili SOK.

V delu pritožbe, ki se nanaša na uporabo trditve »Najhitrejše omrežje LTE/4G« pa je Oglaševalsko razsodišče presodilo, da pritožba ni utemeljena.

O b r a z l o ž i t e v:

Uvodoma

  • Oglaševalsko razsodišče ni pristojno za presojo skladnosti oglaševanja z zakonskimi in podzakonskimi predpisi, saj za to nima pooblastil. V skladu z določili uvodnih poglavij in 1. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (v nadaljevanju SOK) je Oglaševalsko razsodišče oglaševanje, ki je bilo predmet pritožbe, presojalo izključno glede na njegovo skladnost z določili SOK, njegovega 3. in 4. člena, ni pa se opredeljevalo do navedb v pritožbi, ki se nanašajo na domnevne kršitve določil ZVPNPP.
  • Oglaševalsko razsodišče je v postopku presoje primera ugotovilo, da se ne more opredeljevati do upravičenosti ali neupravičenosti uporabe trditev oglaševalca, družbe Telekom Slovenije, nasploh. Zato je skladnost trditev, ki so bile predmet pritožbe, presojalo izključno v okviru primerov oglaševanja (oglasov), ki jih je vlagatelj pritožbe v pritožbi navedel in jih pritožbi priložil oziroma navedel spletne povezave, na katerih je oglaševanje dostopno.

 

Na podlagi zgoraj pojasnjenih okvirov odločanja, navedb v pritožbi in v odgovoru na pritožbo ter ogleda oglaševanja, ki je bilo predmet presoje, Oglaševalsko razsodišče ugotavlja, da trditvi »Najhitrejši mobilni internet LTE/4G« ter »Najhitrejši mobilni internet mobitel LTE/4G« kršita določila 3.3. in 4.1. člena SOK.

Oglaševalsko razsodišče ugotavlja, da pojasnjevalno besedilo k trditvama v drobnem tisku, zlasti glede na smelost obeh trditev, ni dovolj vidno in berljivo, da bi bilo oglaševanje v skladu z določili 4.1. člena SOK. Ta člen kodeksa namreč med drugim določa, da oglaševanje ne sme vsebovati trditev, ki bi lahko zavedle potrošnika z dvoumnostjo, še zlasti ko se le-te nanašajo na za potrošnika bistvene informacije.

Oglaševalsko razsodišče tudi ugotavlja, da predmetni trditvi nista ustrezno povezani s pojasnjevalnim besedilom, kot to določa 3.3. člen SOK.

V primeru uporabe trditve »Najhitrejše omrežje LTE/4G« v oglaševanju, ki je bilo predmet presoje, pa Oglaševalsko razsodišče ni prepoznalo kršitev določil SOK, saj se predmetna trditev nanaša na splošno opredelitev tehnologije in ne na konkretno storitev oglaševalca.

Oglaševalsko razsodišče
Roman Berčon, predsednik