meni

Neutemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 263 / 16. 11. 2015

16
nov.
2015
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 263 / 16. 11. 2015

POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnika, ki se nanaša na oglaševanje družbe Košaki TMI iz Maribora, ki vključuje trditvi  »Ustvarjeno s polno mero ljubezni« ter »Za slasten in zdrav grižljaj« ter zaznamke »brez alergenov« ter »brez glutena«.  Pritožnik meni, da uporaba predmetnih trditev / sloganov / ni v skladu z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK) in sicer  3., 4., 5., 17., 18. in 22. člena. Vlagatelj je pritožbo širše utemeljil, kot sledi.

1. Uvodoma

  • Trditve /slogani in zanamki/  »Ustvarjeno s polno mero ljubezni« ter »Za slasten in zdrav grižljaj«. Vsebujejo tudi zaznamke »brez alergenov« ter »brez glutena« se pojavljajo ob mesnih izdelkih in zavajajo javnost.
  • Mesnih izdelkov se z ljubeznijo ne da izdelati – le z mučenjem in trpljenjem živali.
  • Mesni izdelki niso zdravi – ljudje, ki uživajo živalske beljakovine, pogosteje obolevajo za kroničnimi nenalezljivimi boleznimi (debelost, sladkorna bolezen, rak, srčni infarkt, možganska kap, demenca, avtoimuna obolenja).
  • Napis »brez alergenov« je zavajajoč, ker je lahko človek alergičen na praktično karkoli, tudi na vodo.
  • Napis »brez glutena« je zanimiv, ker glutena v živilih živalskega izvora ni in samo pove, da ga je mesna predelovalna industrija dodajala v procesirane mesne izdelke.
  • Ti zapisi ustvarjajo predstave, da so predstavljeni izdelki zdravi, nagovarjajo princip užitka (»slasten grižljaj«), ki je del nezrelega dela osebnosti in ki vodi v odvisnost od hrane. Napisi ustrezajo realnosti, ki je popačena in z izključnim ciljem povečevati dobiček podjetja na račun zdravja ljudi.

2. Kršitev 3.1 člena SOK:

  • Oglas trdi, da je procesiran izdelek zdrav.

3. Kršitev 4.1 člena SOK

  • Oglas trdi, da je procesiran izdelek zdrav, da je ustvarjen s polno mero ljubezni. Pretiravanje: brez alergenov in glutena.

4. Kršitev 5.1 člena SOK

  • Zanima me, kako bo oglaševalec dokazal, da je moč mesni izdelek izdelati »s polno mero ljubezni«.
  • Enako, da je izdelek zdrav.

5. Kršitev 5.3 člena SOK

  • Navedba izrazov »brez alergenov« ter »brez glutena« nakazuje znanstveno osnovo trditev, da je izdelek zdrav in preko tega zavaja potrošnike ob opustitvi navedbe drugih sestavin živila, ki so zdravju škodljive.

6. Kršitev 17.4 člena SOK

  • Pomembna informacija je, da so procesirani mesni izdelki iz rdečega mesa škodljivi za zdravje.

7. Kršitev 17.5 člena SOK

  • Oglaševalec v nasprotju z znanstveno resnico trdi, da so izdelki zdravi.

8. Kršitev 18.15 člena SOK

  • Oglaševanje je namenjeno vsem, tudi otrokom. Spodbuja izgradnjo slabih prehranjevalnih navad.

9. Kršitev 22.1 člena SOK

  • Oglaševanje družbe Košaki d.d. podcenjuje zdrav način življenja, oz nagovarja k nezdravemu življenjskemu slogu v smislu spodbujanja uživanja nezdravih hranil.

10. Kršitev 22.2 člena SOK

  • Potrošnik razume preprosto sporočilo, da je reklamirana hrana zdrava. Vendar je to laž.

11. Kršitev 22.3 člena SOK

  • Oglaševalec spodbuja čezmerno uživanje oglaševanega izdelka na način, da nagovarja potrošnikov »princip užitka« s sloganom »ustvarjeno s polno mero ljubezni« ter  »za slastem grižljaj«.

12. Povzetek ugotovitev nekaterih raziskav, ki potrjujejo, da uživanje rdečega mesa ni zdravo

  • Pritožnik je pritožbi priložil povzetek ugotovitev iz raziskav po lastnem izboru ter vire, ki po njegovem mnenju dokazujejo, da:
  • je visok vnos rdečega mesa (kamor sodi šunka statistično pomembno povezan s tveganjem za raka na dojki (p< 0,001);
  • uživanje rdečega mesa pomeni 25% in procesiranega mesa 33% večje tveganje za raka na mehurju;
  • je uživanje rdečega procesiranega mesa povezano s kolorektalnim rakom s p< 0.05;
  • uživanje rdečega mesa za 35% poveča nevarnost za nastop pljučnega raka
  • je uživanje procesiranega mesa (klobas, podobne reklamiranim na plakatih) z rakom na obeh delih debelega črevesja in v danki
  • je uživanje procesiranega mesa povezano z 91% povečanim tveganjem za raka v ustih in žrelu;
  • je tako uživanje rdečega, kot procesiranega mesa statistično pomembno povezano z večjo pojavnostjo raka na požiralniku;
  • posledično sta leta 2007 Svetovni sklad za raziskovanje raka ter Ameriški institut za raziskovanje raka podala stališče, da je povezava med uživanjem rdečega mesa in procesiranega mesa ter pojavom kolorektalnega raka prepričljiva;
  • dokazana je tudi večja umrljivost zaradi uživanja procesiranega mesa, tako zaradi srčnožilnih bolezni, kot zaradi raka;
  • v raziskavah niso primerjali ljudi, ki uživajo meso z vegani ali vegetarijanci. Raziskave so potekale znotraj vsejedov, ki so bolj ali manj uživali takšno ali drugačno meso.

 

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA

Oglaševalec družba Košaki TMI iz Maribora v svojem odgovoru v pritožbi očitane kršitve v celoti zavrača kot neutemeljene. Širše utemeljitve oglaševalec v svojem odgovoru ni podal.

 

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA

Člen 3 POŠTENOST 

3.1.

Oglaševanje ne sme biti zasnovano in oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.

Člen 4 RESNIČNOST

4.1.

Oglaševanje mora biti zavezano resnici. Ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, s pretiravanjem, z zavajajočo opustitvijo ipd.. Zlasti to velja, kadar se nanaša na namen in uporabnost izdelka, njegovo sestavo, geografsko poreklo in druge za potrošnika bistvene informacije.

Člen 5  DOKAZLJIVOST

5.1.

Oglaševalci morajo pred objavo oglasov poskrbeti, da bodo lahko kadarkoli predložili dokazila, s katerimi bodo lahko utemeljili vse trditve, neposredne ali posredne, izražene eksplicitno ali implicitno, ki jih je mogoče objektivno dokazati.

5.3.

Oglaševanje ne sme zlorabljati, napačno interpretirati ali zavajajoče navajati katerih koli tehničnih podatkov, kot so npr. rezultati raziskav ali navedki iz tehničnih in znanstvenih publikacij. V oglaševanju se znanstvena terminologija ali besednjak ne smeta uporabljati tako, da bi napačno ali zavajajoče napeljevala, da je oglaševana trditev znanstveno veljavna.

Člen 17 OKOLJEVARSTVENA ARGUMENTACIJA

17.4.

Trditve in primerjave lahko zavajajo, če so iz njih izpuščene pomembne informacije.

17.5.

Kadar se znanstvena mnenja precej razhajajo ali dokazi niso dokončni, mora biti to iz oglaševanja jasno razvidno. Oglaševalec ne sme navajati, da je njegova trditev splošno sprejeta, če v resnici ni tako.

Člen 18 OTROCI IN MLADOSTNIKI

18.15.

Oglaševanje hrane in pijače, namenjeno otrokom:

a) ne sme opravičevati ali spodbujati slabih prehranjevalnih navad ali nezdravega življenjskega sloga;

b) ne sme dejavno spodbujati otrok, naj jedo ali pijejo pred spanjem ali čez dan pogosto jedo sladkarije in prigrizke. Prigrizke mora jasno opredeliti kot prigrizke, ne pa kot nadomestek za obroke;

c) ne sme spodbujati otrok, naj pojedo več kot po navadi;

d) ne sme zavajati otrok glede morebitnih telesnih, socialnih ali psihičnih koristi, ki naj bi jih imeli zaradi uživanja izdelka;

e) mora poleg navedenega še posebej skrbno spoštovati tudi vsa določila 22. člena.

Člen 22  HRANA IN BREZALKOHOLNE PIJAČE

22.1.

Oglaševanje hrane in brezalkoholnih pijač ne sme podcenjevati pomena zdravega načina življenja in aktivnega življenjskega sloga.

22.2.

V oglaševanju hrane in brezalkoholnih pijač morajo biti trditve o prehranjevanju in morebitnih koristih za zdravje znanstveno utemeljene, verodostojne, dokazljive in zasnovane  tako, da jih potrošnik lahko razume.

22.3.

Oglaševanje hrane in brezalkoholnih pijač ne sme spodbujati čezmernega uživanja oglaševanega izdelka.

 

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 8. oktobra in 16. novembra 2015 in sprejelo razsodbo:

Pritožba ni utemeljena.

 

O b r a z l o ž i t e v:

Na podlagi navedb v pritožbi, odgovoru nanjo ter ogleda oglaševanja, ki je bilo predmet presoje, Oglaševalsko razsodišče ugotavlja, da trditvi »s polno mero ljubezni« ter »slasten grižljaj« v oglaševanju družbe Košaki, ki je bilo predmet presoje, ne kršita določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK).

Trditvi »s polno mero ljubezni« ter »slasten in zdrav grižljaj«, ki sta predmet pritožbe, tudi nista objektivno dokazljivi v smislu določil 5. člena SOK, ob tem razsodišče dodaja, da gre v obeh trditvah predvsem za trditev, ki temelji na lastnem mnenju oglaševalcu v smislu določil 4.3. člena SOK: Oglaševalci lahko izrazijo svoje mnenje o čemer koli, tudi o lastnostih ali zaželenosti svojih izdelkov, a le pod pogojem, da je jasno, da izražajo svoje mnenje in ne dejstev.  

V zvezi s trditvijo »zdrav grižljaj« pa Oglaševalsko razsodišče prav tako ne prepoznava kršitev določil SOK, ki prepovedujejo zavajajoče oglaševanje, v smislu navedb v prijavi potrošnika, ki trdi, da uživanje beljakovin živalskega izvora per se ni zdravo in na tej trditvi temelji svojo oceno, da je trditev »zdrav grižljaj« zavajajoča. 

 

Oglaševalsko razsodišče

Roman Berčon, predsednik