meni

Utemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 288 / 15. 11. 2016

15
nov.
2016
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 288 / 15. 11. 2016

POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbi Ženskega lobija Slovenije in PIC – pravno informacijskega centra nevladnih organizacij, ki se nanašata na TV oglas družbe  Reckitt Benckiser, s katerim oglašujejo kondome Durex. Oglas se je predvajal vsaj v maju, juniju in oktobru v TV programih večjih TV hiš v Sloveniji. Pritožnika ocenjujeta, da je oglas neresničen in zavajajoč, saj trditev, da se v Sloveniji vsaka tretja ženska odloči za splav ne drži (kršitev določil 3. in 4. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa – SOK). Menita tudi, da so statistični podatki, s katerimi oglaševalec utemeljuje trditev zastareli in napačno interpretirani, kar je v nasprotju z določili 5. in 11. člena SOK. Vlagatelja sta pritožbi širše utemeljila, kot sledi.

  • Oglas morebitne uporabnike kondomov Durex prepričuje o prednostih tega pripomočka za varno spolnost in ob tem napačno navaja, da se vsaka tretja ženska v Sloveniji odloči za splav. Trditev ni resnična, temelji na starih podatkih (leto 2012) in jih napačno interpretira..
  • Po uradnih statističnih podatkih (Nacionalni inštitut za javno zdravje: kategorija 3 Zdravstveno stanje prebivalstva, 3c Fetalne smrti, 2: Število dovoljenih splavov po starostnih skupinah in statističnih regijah, Slovenija, letno:
    https://podatki.nijz.si/pxweb/sl/NIJZ%20podatkovni%20portal/NIJZ%20podatkovni%20portal__3%20Zdravstveno%20stanje%20prebivalstva__3c%20Fetalne%20smrti/FS_tb_2.px/?rxid=d6f32843-bc32-426d-bca8-5665e3249bf3), je bilo v Sloveniji v letu 2012 4106 dovoljenih splavov, v letu 2014 še nekaj manj – 4060.
  • Torej je bilo na tisoč žensk v rodni dobi (starih od 15 do 49 let)  v letu 2014 manj kot 10 (točno 8,9) splavov oziroma se je za splav odločila vsaka stoenajsta ženska. Kot kažejo podatki od leta 2001 naprej (ko je bilo 15,2 splavov na tisoč žensk), v tem stoletju nikoli ni bilo stanje niti približno takšno, kot ga navaja sporna trditev v oglasu.
  • Oglaševalec se v oglasu sklicuje na podatke Eurostatta, ki pa mu podatke posreduje Nacionalni inštitut za javno zdravje. Glede na javno dostopne podatke trditev temelji na zastarelih podatkih, ki so poleg tega interpretirani na napačen način.
  • Ženski lobi Slovenije v pritožbi eksplicitno navaja, da ne nasprotuje oglaševanju, katerega cilj je spodbujanje uporabe kondomov (ki so poleg preprečevanja neželene nosečnosti koristni tudi za preprečevanje različnih spolno prenosljivih bolezni), saj je uporaba kodoma gotovo bolj zanesljiv način načrtovanja potomstva kot prekinjen spolni odnos. Nasprotuje pa uporabi lažnih podatkov, ki izkrivljajo  predstave o resničnem stanju v družbi in spolnem vedenju (zlasti) žensk. Zato zahteva pritožnika zahtevata takojšen popravek sporne trditve oziroma prekinitev predvajanja oglasa.

.

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA

Oglaševalec, družba Reckitt Benckiser CEE & Hungary, v njegovem imenu Reckitt Benckiser d.o.o. Hrvaška, v svojem odgovoru pritožbo v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.

  • Trditev v oglasu, da se v Sloveniji skoraj vsaka tretja ženska odloči za splav je resnična. Temelji na podatkih baze podatkov Eurostatt, ki je splošno priznan in kredibilen vir statističnih podatkov.
  • Zadnji dostopni podatki na portalu Eurostatt z Slovenijo se nanašajo na leto 2012, zato je oglaševalec prepričan, da so podatki aktualni in ažurni ter kot taki primerni za utemeljitev trditve v oglasu.
  • Oglaševalec je v svojem odgovoru na pritožbo pojasnil izračun, na katerem temelji trditev v oglasu:
  • Število žensk v rodni dobi v Sloveniji v letu 2012 (15 do 49 let): 472.613
  • Število dovoljenih splavov v 2012 (ženske 15 – 49 let): 4.103
  • Kumulativno število žensk, ki se odločijo za splav  enkrat v življenju (ob predpostavki, da ne gre za več splavov pri isti ženski in rodno obdobje 34 let) = število splavovo v 2012 X število let v rodni dobi (15 do 49 let)  = 4.103 X 34 = 139.502 žensk
  • Procent splavov v populaciji = število žensk, ki se enkrat v življenju odločijo za splav / število žensk v rodni dobi v 2012 X % = 139.502 / 472.613 = 0,295X100 = 29,5%.
  • Oglaševalec je odgovoru na pritožbo priložil tudi tabelo s podatki iz baze podatkov Eurostatt, ki, podrobneje pojasnjuje izračun.
  • Na podlagi statističnih podatkov Eurostatt - a in predstavljenega izračuna so oblikovali trditev, da se skoraj vsaka tretja ženska v Sloveniji odloči za splav. Za trditev, ki temelji na kredibilnih statističnih podatkih so se odločili, ker so ocenili, da bodo na ta način posredovali močno sporočilo ženskam, da prekinjen spolni odnos ni primeren način kontracepcije s ciljem, da se zniža število nenačrtovanih nosečnosti in splavov.
  • Prepričani so, da pojasnila in podatki dokazujejo, da je trditev v oglasu, ki je predmet pritožb, resnična in kot taka v skladu z določili SOK.
  • Ob tem dodajajo, da je Durex edina tržna znamka v kategoriji »sexual well-being«, ki je razvila vrsto socialno odgovornih projektov,  s katerimi želijo tako mlade kot odrasle izobraževati na področju odgovornega spolnega vedenja. Na ta način želijo doprinesti k zmanjševanju spolno prenosljivih bolezni in splavov, podpirati boljše načrtovanje družine v vseh državah in izobraževati mlade o odgovorni spolnosti.

 

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA

Člen 3 POŠTENOST 

3.1.

Oglaševanje ne sme biti zasnovano in oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.

3.3.

Oblikovanje in način predstavitve morata zagotoviti, da je oglaševanje jasno in lahko razumljivo. V primeru, da vsebuje opombe ali drobni tisk, morajo biti ti dovolj veliki, opazni in berljivi. Kjer je to potrebno, naj bodo povezani z ustreznim delom glavnega besedila.

Člen 4 RESNIČNOST

4.1.

Oglaševanje mora biti zavezano resnici. Ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, s pretiravanjem, z zavajajočo opustitvijo ipd.. Zlasti to velja, kadar se nanaša na namen in uporabnost izdelka, njegovo sestavo, geografsko poreklo in druge za potrošnika bistvene informacije.

4.2.

Pretiravanja, katerih namen je zabavati ali zbujati pozornost, so dovoljena le, če je jasno, da gre za humor, parabolo ali očitno pretiravanje, ne pa za dejstvo, ki ga je treba sprejeti kot tako.

Člen 5  DOKAZLJIVOST

5.2.

Oglaševanje ne sme interpretirati statističnih podatkov na način, ki vzbuja napačen vtis, da je trditev splošno veljavna.

5.3.

Oglaševanje ne sme zlorabljati, napačno interpretirati ali zavajajoče navajati katerih koli tehničnih podatkov, kot so npr. rezultati raziskav ali navedki iz tehničnih in znanstvenih publikacij. V oglaševanju se znanstvena terminologija ali besednjak ne smeta uporabljati tako, da bi napačno ali zavajajoče napeljevala, da je oglaševana trditev znanstveno veljavna.

Člen 11 PRIČEVANJA IN SKLICEVANJA

11.1.

Oglaševanje ne sme vsebovati in se ne sme sklicevati na pričevanja, trditve ali spremno dokumentacijo, če ti niso pristni, preverljivi in relevantni. Ne smejo se uporabljati tudi v primeru, ko so zastareli ali so s časom postali zavajajoči.

11.2.

Pričevanja, trditve in dokazi, ki temeljijo na strokovnih študijah, raziskavah in podobnih gradivih, morajo biti v oglasu dodatno opremljeni z imenom izvajalca, velikostjo vzorca in datumom izvedbe.

 

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 15. novembra 2016 in sprejelo razsodbo:

Pritožba je utemeljena.

Oglaševalsko razsodišče javno poziva oglaševalca k takojšnji prekinitvi objavljanja oglaševanja do njegove uskladitve z določili kodeksa.

O b r a z l o ž i t e v:

Na podlagi navedb v pritožbi in v odgovoru nanjo ter ogleda TV  oglasa, ki je predmet pritožbe, Oglaševalsko razsodišče ugotavlja, da oglas ustvarja zavajajoč vtis, da se je vsaka tretja ženska v Sloveniji v letu 2012 odločila za splav. Iz trditve in pojasnila k njej ni jasno razvidno, kot v odgovoru pojasnjuje oglaševalec, da se trditev nanaša na število žensk, ki se odločijo za splav enkrat v življenju. Zato oglas ni v skladu določili 3., 4., 5. in 11. člena SOK.

Oglaševalsko razsodišče

Dr. Roman Berčon, predsednik