meni

Neutemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 319 / 3. 4. 2018

3
apr.
2018
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 319 / 3. 4. 2018
POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnika, ki se nanaša na oglaševanje storitve "Domači.net" na spletnem mestu www.a1.si/mobilni-internet/domaci.net oglaševalca A1 Slovenija. Pritožnik ocenjuje, da so nekatere trditve zavajajoče in kot take kršijo določila 3.1., 3.3. in 4.1. Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Vlagatelj je pritožbo širše utemeljil, kot sledi.
 
Uvodoma
  • Pritožnik je s ponudnikom A1 Slovenija sklenil pogodbo za storitev "A1 Domači net". Ključni razlog za odločitev za sklenitev pogodbe je bila navedba na spletnem mestu družbe A1 Slovenija, ki jo je potrdil tudi njihov zastopnik na Ptuju, da v izbranem paketu ni omejitve. Spletno mesto ponudnika je pred odločitvijo za nakup pregledal večkrat, a informacije o omejitvi količine prenosa podatkov ni zasledil.
  • Po nekaj dneh uporabe storitve je vlagatelj pritožbe ugotovil, da je hitrost prenosa podatkov bistveno nižja od oglaševane na spletnem mestu. Zastopnik je nato pojasnil, da operater bistveno zmanjša hitrost prenosa podatkov po doseženi določeni količini podatkov v obračunskem obdobju. Pritožnik je nato odpovedal pogodbeno razmerje, v odpovedi je kot razlog navedel zavajajoče informacije na spletnem mestu ponudnika. Odpoved je ponudnik ignoriral in nadaljeval z izstavljanjem mesečnih računov.

Kršitev določil 3. 1. in 3. 3. člena SOK

  • Po ponovnem in zelo natančnem ponovnem pregledu spletnega mesta je vlagatelj pritožbe šele po večkratnem ogledu zasledil informacijo, da operater po 200 GB prenesenih podatkov v obračunskem obdobju znatno omeji hitrost prenosa podatkov. 
  • Pritožnik ugotavlja, da je spletno mestno namerno zasnovano na način, da obiskovalca zavede in skrije ključno informacijo o omejitvi hitrosti pri dosežni količini prenosa podatkov. Dodatno ga je v to prepričalo ravnanje ponudnika, ki odpoved pogodbe ignorira in pritožnika sili v razne pravne postopke.
  • Na spletnem mestu je veliko informacij, ki vlagatelja pritožbe kot potrošnika ne zanimajo, zato jih je pri odločanju za nakup preskočil, iskal je predvsem informacije s cenami različnih paketov. Na spletnem mestu je zasledil tudi trditve:
    • "Najbolj enostavna rešitev za dostop do neta" - ponudbe različnih ponudnikov so enake, razlikujejo se le cene;
    • "Hiter kot fiksni internet" - hiter bo toliko, kolikor bo potrošnik plačal;
    • Brezžičen prenos podatkov na vse vaše naprave" - to ponujajo vsi ponudniki na trgu;
    • "Kako se enostavno priklopite na A1 domači net?"- irelevantna informacija, kjer je to bolj zapleteno, to opravijo tehniki ponudnika;

​Ker po dosedanjih izkušnjah pri oglaševanju ponudnikov izdelkov in storitev na drugih področjih pritožnik ni naletel na pretirano nekorektnost, tudi v tem primeru ni bil pozoren na morebitne pasti.

  • Zlasti sporno je, da ključna informacija o omejitvi hitrosti prenosa podatkov ni navedena tam, kjer bi jo potrošnik upravičeno pričakoval – v tabeli s pregledom karakteristik in cen. Prostor polnijo nepomembne informacije. Zato pritožnik ocenjuje, da oglaševanje ni v skladu z določili 3.1. in 3.3. SOK.

Kršitev določil 4.1. člena SOK

  • Pri oglaševanju storitve "A1 Domači net" je na spletnem mestu ponudnika navedena vrsta zavajajočih, neresničnih trditev, zato oglaševanje krši tudi določila 4.1. člena SOK, posledično tudi določila 3. člena. Pritožnik meni, da to še zlasti velja za navedene v nadaljevanju.
    • "Hiter in neskončen internet za vaš dom". Ker je hitrost internetne povezave vedno omejena, me je izjava o "neskončnem internetu" zavedla, da ne omejujejo količine prenosa podatkov.
    • "Hiter kot fiksni internet". Ker je največja ponujena hitrost pri paketu Domači net 40 Mbit/s, pri fiksnem internetu pa ponujajo vsaj 1.000 Mbit/s, trditev ni resnična.
    • "Izbirate lahko med tremi različnimi paketi z neskončno količino prenosa podatkov". Neskončna količina prenosa podatkov ne obstaja, izraza neskončno pri tehničnih napravah ne bi smeli uporabljati, saj so vse karakteristike in količine merljive. Če to zanemarimo, lahko potrošni trditev razume samo kot dejstvo, da ponudnik količine prenosa podatkov ne omejuje. V tabeli z osnovnimi karakteristikami ponudbe in cenami je v rubriki prenos podatkov v Sloveniji povsod dodan simbol za neskončnost. Pritožnik ocenjuje, da bi na tem meti ob poštenem oglaševanju sodil podatek o omejitvi količine prenosa podatkov, saj je to za potrošnika ključna informacija.
    • "Neomejen prenos podatkov". Celo resničen podatke o omejitvi količine prenosa podatkov so naslovili z zavajajočo trditvijo. 
    • Pri tem nobene od navedenih trditev ne najdemo na podstrani, kjer oglašujejo fiksni internet, čeprav v tej ponudbi količine prenosa podatkov dejansko ne omejujejo, kar dokazuje, da gre v primeru oglaševanja storitve Domači net za namerno zavajanje.

 
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA 
 
Oglaševalec, družba A1 Slovenija, v svojem odgovoru pritožbo v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.
  • Trditev "Hiter in neskončen internet". V opisu / trditvi sta združeni dve različni karakteristiki storitve: hitrost in neskončnost:
    • hitrost: po podatkih AKOS ima večina uporabnikov interneta v Sloveniji hitrost dostopa 2 – 10 Mbit/s, pri storitvi Domači net ima najnižji paket hitrost prenosa do 10 Mbit/s;
    • neskončnost: omejitve količine prenosa podatkov ni (torej je možnost prenosa neskončna), kar je ena od ključnih karakteristik produkta.
  • Trditev "Hiter kot fiksni internet". Trditev je resnična, kot je že pojasnjeno v prvi alineji predhodne točke. Predpostavka pritožnika, da se na fiksnem omrežju dosegajo višje hitrost je neumestna. Vsi operaterji na eni strani zaradi tehničnih kapacitet in na drugi strani, ker želimo zagotavljati storitve čim večjemu številu strank, omejujemo hitrost prenosa. Tako znotraj omejitve – npr. do 20 Mbit/s - ni razlike pri uporabi storitve Domači net in fiksnega interneta (npr. pri paketu Kombo).
  • Trditev "Izbirate lahko med tremi različnimi paketi z neskončno količino prenosa podatkov". Razumevanje pritožnika je napačno:
    • količina prenosa podatkov ni omejena, zmanjša pa se hitrost prenosa po določeni doseženi količini prenosa podatkov. Še vedno pa uporabnik lahko prenese takšno količino podatkov kot želi, le čas prenosa se podaljša;
    • zaradi tehničnih omejitev in želje po zagotavljanju najboljše uporabniške izkušnje večini uporabnikov ter v skladu z načelom pravične uporaba interneta, se omejuje uporabnika do določene količine prenosa podatkov. Pri paketih Domači net, je količina prenosa podatkov, ki je meja za upočasnitev, 200 GB prenesenih podatkov. Vendar pa se količina prenosa po doseženi kvoti ne omeji, zniža se le hitrost prenosa.
  • Uporaba simbola za neskončno je ustaljena praksa, glede na to, da količina prenosa podatkov ni omejena, uporaba simbola ni sporna.
  • Trditev "Neomejen prenos podatkov" je resnična, kot je pojasnjeno in razvidno iz pojasnil k predhodnim, domnevno spornim trditvam.
  • Navedbe omejitev na spletnem mestu:
    • na spletnem mestu je jasno, vidno in razumljivo navedeno, da se hitrost podatkov po doseženi določeni količini prenosa zmanjša (ne samo v splošnih pogojih / legal besedilu);
    • pritožnik je pritožbi priložil posnetke strani, pri čemer je izpustil ravni tisti del predstavitve, kjer je omejitev hitrosti jasno, nedvoumno in lahko berljivo zapisana.
  • Oglaševalec v svojem odgovoru tudi navaja, da so paketi Domači net na trgu od 20. 4. 2017, s 1. 1. 2018 se je spremenila le promocijska cena. Predmetna pritožba je v dobrih desetih mesecih prva, ki so jo na A1 Slovenija prejeli v zvezi s ponudbo / oglaševanjem storitve Domači.net.

 
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
 
Člen 3 POŠTENOST  
3.1.
Oglaševanje ne sme biti zasnovano in oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
3.3.
Oblikovanje in način predstavitve morata zagotoviti, da je oglaševanje jasno in lahko razumljivo. V primeru, da vsebuje opombe ali drobni tisk, morajo biti ti dovolj veliki, opazni in berljivi. Kjer je to potrebno, naj bodo povezani z ustreznim delom glavnega besedila. 
 
Člen 4 RESNIČNOST 
4.1. 
Oglaševanje mora biti zavezano resnici. Ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, s pretiravanjem, z zavajajočo opustitvijo ipd.. Zlasti to velja, kadar se nanaša na namen in uporabnost izdelka, njegovo sestavo, geografsko poreklo in druge za potrošnika bistvene informacije. 
 
 
RAZSODBA
 
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo  3. in 24. aprila 2018 in sprejelo razsodbo:
 
Pritožba ni utemeljena.
 
O b r a z l o ž i t e v:
Oglaševalsko razsodišče na podlagi navedb v pritožbi in odgovoru oglaševalca ter ogleda spletnega mesta ugotavlja, da oglaševalec na lastnem spletnem mestu jasno, lahko razumljivo in berljivo navede omejitev hitrosti prenosa podatkov po določeni količini prenesenih podatkov. Količina prenosa podatkov v obračunskem obdobju pa ni omejena, kot to v pritožbi zmotno navaja pritožnik. Oglaševalsko razsodišče zato ne prepozna očitanih kršitev 3. in 4. člena SOK.
 
Oglaševalsko razsodišče dodaja, da je pristojno izključno za presojo skladnosti oglaševanja z določili kodeksa, o poslovnih praksah ali pogodbenih razmerjih pa se ne izreka.
 
 
Oglaševalsko razsodišče
Doc.dr. Milena Fornazarič, predsednica