meni

Neutemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 325 / 19. 6. 2018

19
jun.
2018
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 325 / 19. 6. 2018
POVZETEK PRITOŽBE
 
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnika, ki se nanaša na tiskani oglas / veliki zunanji plakat "Vas na sliki kaj zmoti? Nas tudi. Nujno potrebujeta novo kuhinjo!", oglaševalca Kuhn'ca d.o.o. iz Maribora. Oglas je bil objavljen na pročelju Kavarne Q v Mariboru. Pritožnik meni, da oglaševanje neresnično in nedostojno in kot tak v nasprotju z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Vlagatelj je pritožbo širše utemeljil, kot sledi.
  • Na oglasu sta upodobljena dva moška, ki se poljubljata, besedilo oglasa pa se glasi "Vas na sliki kaj zmoti? Nas tudi. Nujno potrebujeta novo kuhinjo.". Na prvi pogled se zdi, da oglas oglašuje ponudbo kuhinj, vendar pritožnik ocenjuje, da gre za prikrit način oglaševanja / spodbujanja homoseksualnosti. Meni, da je skriti namen oglasa usmerjati mladino v drugačno smer. Zato meni, da je oglas neresničen, saj namen oglaševanje ni jasno in lahko razumljiv.
  • Vlagatelj pritožbe udi ocenjuje, da je oglas nedostojen, ker prikazuje nenaravno zadevo, ki lahko povzroči pri normalnem človeku slabost, slabo voljo. Oglas je objavljen na pročelju, ki je obrnjeno proti šoli. Otroci morajo to gledati skozi vso leto. 
  • Ob tem se sprašuje, ali sledi oglas, v katerem bosta upodobljena gospoda en za drugim, besedilo pa se bo glasilo "Vas moti kaj? Nas tudi. Potrebujeta novo spalnico."
  • Pritožnik doda, da ni homofob, vendar ga prikrito reklamiranje drugačnosti in posiljevanje naše mladine in celotne okolice s takimi zadevami moti. Zato je pritožbo naslovil najprej na župana in kavarno. Na MOM so mu svetovali, da se obrne na Oglaševalsko razsodišče.

 
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA 
 
Oglaševalec, družba Kuhn'ca iz Maribora, v svojem odgovoru pritožbo zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.
  • Menijo, da gre pri pritožniku za veliko mero nestrpnosti do sebi neenakih, za nesprejemljivo homofobijo in tudi za nepoznavanje oglaševalskih zakonitosti.
  • Prepričani so, da je oglas zelo resničen, popolnoma naraven in ne vsebuje nobenih prikritih ali zlonamernih sporočil. Prav tako zavračajo očitke spodbujanja pedofilije, saj le-ta s homoseksualnostjo nima ničesar skupnega.
  • Menijo, da so očitki o kršitvi določil 2. in 7. člena SOK zaradi domnevne nedostojnosti v celoti neutemeljena, saj oglas nikogar ne žali ali podcenjuje, nikogar ne straši ali diskriminira.
  • Oglaševalec se zaveda, da je oglas za našo družbo morda nenavaden. In prav to dejstvo ocenjuje kot obsojanja vredno. Živimo v 21. stoletju v državi, kjer smo po ustavi in zakonu vsi enaki, ne glede na raso, spol, narodnost, versko ali politično prepričanje in tudi ne glede na spolno opredeljenost.
  • Oglaševalec pričakuje, da bo Razsodišče v Razsodbi pritožnika in javnosti podučilo o strpnosti in spoštovanju sočloveka, o meji med osebnim neodobravanjem in širjenjem nestrpnosti in sovraštva.

 
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
 
Člen 2 DOSTOJNOST 

2.1.
Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi žalilo javnost v smislu splošno prevladujočih pravil o dostojnosti in bi tako povzročilo globoko ali množično prizadetost. Kot splošno veljavna pravila o dostojnosti ne morejo biti upoštevana pravila posameznih družbenih skupin. 

2.2
Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi posameznike ali skupine lahko žalilo zaradi njihove rasne ali narodnostne pripadnosti, verskega prepričanja, politične pripadnosti, spolne opredeljenosti, zdravstvenega stanja ali invalidnosti in drugih kriterijev razlikovanja.
Zgolj uporaba naštetih kriterijev razlikovanja v oglaševanju ni žaljiva sama po sebi. 

2.3.
Oglaševanje ne sme nasprotovati samoumevni enakopravnosti med spoloma, niti prikazovati moškega, ženske ali otroka na žaljiv oz. podcenjujoč način. 

2.4.
Prikazovanje golote in spolnih namigovanj zgolj zaradi šokiranja ali zbujanja pozornosti ter brez smiselne povezave z izdelkom ni sprejemljivo. Kadar se golota in spolni namigi uporabljajo v povezavi s sporočilom, naj ne žalijo splošno veljavnih pravil o dostojnosti.

Člen 4 RESNIČNOST 

4.1. 
Oglaševanje mora biti zavezano resnici. Ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, s pretiravanjem, z zavajajočo opustitvijo ipd.. Zlasti to velja, kadar se nanaša na namen in uporabnost izdelka, njegovo sestavo, geografsko poreklo in druge za potrošnika bistvene informacije. 

4.2. 
Pretiravanja, katerih namen je zabavati ali zbujati pozornost, so dovoljena le, če je jasno, da gre za humor, parabolo ali očitno pretiravanje, ne pa za dejstvo, ki ga je treba sprejeti kot tako. 

4.3.
Oglaševalci lahko izrazijo svoje mnenje o čemer koli, tudi o lastnostih ali zaželenosti svojih izdelkov, a le pod pogojem, da je jasno, da izražajo svoje mnenje in ne dejstev. Trditve, ki presegajo subjektivna mnenja, so predmet dokazljivosti, kakor je opredeljeno v 5. členu. 

Člen 7 ODGOVORNOST DO DRUŽBE IN POSAMEZNIKOV 

7.1. 
Oglaševanje mora biti v skladu z zahtevami kulturnega okolja. Ne sme iritirati z napadalnostjo in neokusnimi prijemi, prizori, izrazi itd.. 

 
RAZSODBA
 
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 19. junija 2018 in sprejelo razsodbo:
 
Pritožba ni utemeljena.
 
O b r a z l o ž i t e v:
 
Oglaševalsko razsodišče na podlagi navedb v pritožbi in v odgovoru oglaševalca ter ogleda oglaševanja, ki je bilo predmet pritožbe, ne prepozna elementov kakršnekoli nedostojnosti ali elementov v nasprotju z določili kodeksa, ki zavezujejo k odgovornemu odnosu do družbe in posameznikov zgolj zaradi upodobitve dveh istospolno usmerjenih oseb, ki se poljubljata.
 
 
Oglaševalsko razsodišče
Doc.dr. Milena Fornazarič, predsednica