meni

Neutemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 326 / 19. 6. 2018

19
jun.
2018
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 326 / 19. 6. 2018
POVZETEK PRITOŽBE
 
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnika, ki se nanaša na oglas "Na absolventa z novo košarico samozavesti" na FB profilu turistične agencije Collegium Mondial Travel, s katerim so oglaševali nagradno igro ob absolventskih izletih. Pritožnik meni, da oglas krši določila 2. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK), zlasti odstavkov 2.2. in 2.3.. Vlagatelj je pritožbo širše utemeljil, kot sledi.
 
Celotna vsebina akcije / nagradne igre /, vključno s predmetnim oglasom, je neprimerna, ker:
  • je žaljiva do žensk, 
  • objektivizira žensko telo kot predmet poželenja,
  • spodbuja mišljenje, da je s telesom nekaj narobe in ga je potrebno "popravljati",
  • trivializira plastične operacije zavoljo promocije,
  • promovira plastično operacijo kot instant rešitev za večanje samozavesti in
  • normalizira grob poseg v telo kot eno od hitrih rešitev za dosego "poletnega telesa".

 
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA 
 
Oglaševalec, turistična agencija Collegium Mondial Travel v svojem odgovoru pritožbo zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.
  • Objava (ne moremo govoriti o oglaševanju, saj zadeva ni bila finančno podprta in se je širila izključno organsko) je ciljala tako na ženske, kot tudi na moške, kar je razvidno iz spremnega teksta in nagovora kreative. Ciljna skupina so bili tako ženske in moški, sodelovali pa so le tisti, ki jih je oglaševana nagradna igra (in nagrada) zanimala.
  • Kot kreativo smo namesto punce v kopalkah uporabili sadje ravno v izogib objektiviziranja ženskega telesa.
  • Sporočilo spremljajočega besedila nikakor ni, da je s človeškim telesom kaj narobe, je zgolj hudomušno ubesedena nagradna igra. Dejstvo je, da so danes plastične operacije del vsakdana in da so med mladimi splošno sprejete in niso več tabu, kar je razvidno tudi iz velikega števila pozitivnih komentarjev. 
  • Če se osredotočimo na ženske, lahko rečemo, da si nekatere ekstremno barvo las, druge tatuje, piercinge in nekatere druge modifikacije, ki jih lahko označimo kot "popravljanje" telesa in jih nekateri zavračajo. Dejstvo je, da katerakoli od zgoraj omenjenih sprememb poveča posameznikovo samozavest, spremeni si lastno percepcijo sebe in ne percepcijo drugih. Če mi lahko nekomu pomagamo pri tem in nosimo finančno breme, ki ni zanemarljivo, ne vidimo v tem nič negativnega. 
  • Oblikovanje in vcepljanje lepotnih idealov je v današnjem svetu vse prisotno – v tem okviru cveti tudi "industrija estetske kirurgije". Je oglaševanje beljenja zob, tatujev ali lasnih vsadkov, ki prav tako predstavljajo trajen poseg, kaj manj sporna? Je v kontekstu pritožnika neprimerno, da se Himbe mažejo z rdečo barvo, da so Maori tetovirani.
  • Nagrada v nagradni igri je bila kakršen koli poseg (povečanje ali zmanjšanje prsi, moška liposukcija), vse skupaj pa smo zapeljali na humoren način, kar naša publika dobro sprejema. Njihovi odzivi so bili pozitivni. 
  • Komentarji sodelujočih – razen nekaj izjem - so nas presenetili, pričakovali smo večjo mero humornosti, dobili pa ogromno iskrenih izrazov želja po posegu. Presenetilo nas je, koliko mladih si take spremembe in to tudi javno izrazijo, kar dokazuje, da velika večina ljudi ne doživlja objave na način kot vlagatelj pritožbe.
  • V kolikor smo z zasnovo nagradne igre in objavami koga užalili, se mu opravičujemo.

 
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA

Člen 2 DOSTOJNOST 

2.1.
Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi žalilo javnost v smislu splošno prevladujočih pravil o dostojnosti in bi tako povzročilo globoko ali množično prizadetost. Kot splošno veljavna pravila o dostojnosti ne morejo biti upoštevana pravila posameznih družbenih skupin. 

2.2
Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi posameznike ali skupine lahko žalilo zaradi njihove rasne ali narodnostne pripadnosti, verskega prepričanja, politične pripadnosti, spolne opredeljenosti, zdravstvenega stanja ali invalidnosti in drugih kriterijev razlikovanja.
Zgolj uporaba naštetih kriterijev razlikovanja v oglaševanju ni žaljiva sama po sebi. 

2.3.
Oglaševanje ne sme nasprotovati samoumevni enakopravnosti med spoloma, niti prikazovati moškega, ženske ali otroka na žaljiv oz. podcenjujoč način. 

2.5.
Oglaševalci se morajo zavedati občutljivosti javnosti in tega, da je oglaševanje lahko neokusno, četudi neposredno ne krši določil 2.1, 2.2., 2.3 in 2.4. tega kodeksa.

2.7
Dejstvo, da je izdelek sam po sebi žaljiv za posameznike ali skupine, ni zadosten razlog za presojo skladnosti oglaševanja z določili tega kodeksa. 
 
 
RAZSODBA
 
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 19. junija 2018 in sprejelo razsodbo:
 
Pritožba ni utemeljena.
 
O b r a z l o ž i t e v:
Oglaševalsko razsodišče na podlagi navedb v pritožbi in v odgovoru oglaševalca ter ogleda oglaševanja, ki je bilo predmet pritožbe, ugotavlja, da v konkretnem primeru vsekakor gre za oglaševanje. Oglaševalsko razsodišče pa v oglaševanju ni prepoznalo kršitev določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa. Razsodišče pri tem dodaja, da zgolj dejstvo, da je oglaševana storitev – estetska plastična kirurgija – za nekatere sporna, ne more biti razlog za ugotovitev kršitev določil Kodeksa (2.7. člen SOK).
 
 
Oglaševalsko razsodišče
Doc.dr. Milena Fornazarič, predsednica