meni

Utemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 335 / 12. 2. 2019

12
feb.
2019
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 335 / 12. 2. 2019
POVZETEK PRITOŽBE
 
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo podpredsednika Zveze društev gluhih in naglušnih, ki se nanaša na tiskani oglas »Posebno poročilo: Revolucionarna metoda omogoča povrniti slušne sposobnosti v samo 27 dneh – brez operacij in dragih slušnih aparatov*!« oglaševalca Global Group Ltd s Komorskih otokov, ki je bil objavljen vsaj 3. 12. 2018 v dnevniku DELO. 
 
Pritožnik ocenjuje, da oglaševanje "revolucionarne metode, ki omogoča povrnitev slušnih sposobnosti" ni v skladu z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Zaradi zavajajoče narave in neresničnih ter strokovno nepreverjenih dejstev ni v skladu z določili 3. in 4. člena SOK. Ker izdelku, ki ni zdravilo ampak prehranski dodatek, pripisuje zdravilne lastnosti, oglas krši tudi določila 23.1 in 23.2 člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa.
 
Vlagatelj je pritožbo širše pojasnil, kot sledi.  
  • Neizpodbitno je, da je trajna okvara sluha neozdravljiva. Zato ne pomagajo nobene čudežne kapljice, ampak izključno le ustrezni tehnični pripomočki in kakovostni slušni aparati, kar nenazadnje potrjuje tudi medicinska stroka v Sloveniji. 
  • Izguba ali okvara sluha je dolgotrajen in mukotrpen zdravstveni in psihološki proces, ki terja obilo rehabilitacijskih pristopov in ukrepov, zato je na tej poti vsako zavajanje lahko škodljivo za posameznike, ki v silni želji po ozdravitvi upajo in zato (pre)hitro verjamejo tudi neresničnim trditvam v oglasih. 
  • Izguba sluha zaradi komunikacijske ovire povzroča tudi delno ali popolno samoizolacijo iz družbenega okolja zato je včasih tudi življenjskega pomena kakšno rehabilitacijsko pot ubere posameznik za vrnitev v družbeno aktivnost. 
  • V Sloveniji živi blizu 150.000 oseb z okvaro sluha, zato je to zelo mamljiv trg za različne tržnenjske manipulacije. Žal mnogi v tej masi ljudi vidijo le pot do lahkega zaslužka, za številne negativne učinke, ki jih lahko povzročijo z zavajajočimi obljubami v oglasih, pa jim ni mar.
  • Skupaj s sodelavci v vseh društvih gluhih in naglušnih, ki delujejo pod okriljem Zveze društev gluhih in naglušnih po vsej Sloveniji se trudimo z ozaveščanjem, da osebam z izgubo sluha pokažemo pravo rehabiltacijsko pot zato iskreno upam, da bomo tudi z vašim sodelovanjem lahko pomagali ljudem, ki se soočajo z izgubo sluha, predvsem pa, da jim ne bi škodovali.
  • Čudežne kapljice zagotovo niso prava pot in odrešitev za močno ali rahlo naglušne, kot je navedeno v oglasu.
 
 
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA 
 
Oglaševalec, družba Global Group Ltd, odgovora na pritožbo ni posredoval in to kljub večkratnemu pozivu Razsodišča. Na na oglasu navedeni telefonski številki so sekretarju razasodišča posredovali kontaktne podatke, edina povratna informacija je bila v obliki avtomatiziranega odgovora, da so poziv prejeli in da se bodo z odgovorom javili v najkrajšem možnem času. Do seje Razsodišča, 12.2.2019 se to ni zgodilo.
 
 
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
UVODNO POGLAVJE -Tolmačenje
Oglaševanje je lahko prepoznano kot neskladno s tem kodeksom, če oglaševalec v postopku presoje ne odgovori na poziv Oglaševalskega razsodišča.  
Člen 3 POŠTENOST  
3.1.
Oglaševanje ne sme biti zasnovano in oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
3.2.
Vse ključne dejavnike v oglasu, ki bi lahko vplivali na odločitev potrošnikov, je treba jasno navesti.
Člen 4 RESNIČNOST 
4.1. 
Oglaševanje mora biti zavezano resnici. Ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, s pretiravanjem, z zavajajočo opustitvijo ipd.. Zlasti to velja, kadar se nanaša na namen in uporabnost izdelka, njegovo sestavo, geografsko poreklo in druge za potrošnika bistvene informacije. 
4.2. 
Pretiravanja, katerih namen je zabavati ali zbujati pozornost, so dovoljena le, če je jasno, da gre za humor, parabolo ali očitno pretiravanje, ne pa za dejstvo, ki ga je treba sprejeti kot tako. 
4.3.
Oglaševalci lahko izrazijo svoje mnenje o čemer koli, tudi o lastnostih ali zaželenosti svojih izdelkov, a le pod pogojem, da je jasno, da izražajo svoje mnenje in ne dejstev. Trditve, ki presegajo subjektivna mnenja, so predmet dokazljivosti, kakor je opredeljeno v 5. členu. 
 
 
RAZSODBA
 
 
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 12. februarja 2019 in sprejelo razsodbo:
 
Pritožba je utemeljena.
 
Oglaševalsko razsodišče oglaševalca in medij objave javno poziva k takojšnjemu prenehanju objavljanja oglasa »Posebno poročilo: Revolucionarna metoda omogoča povrniti slušne sposobnosti v samo 27 dneh – brez operacij in dragih slušnih aparatov*!«.
 
O b r a z l o ž i t e v:
 
Oglaševalsko razsodišče na podlagi navedb v pritožbi, ogleda oglasa, ki je predmet pritožbe ter na osnovi določila iz uvodnih poglavij SOK: »Oglaševanje je lahko prepoznano kot neskladno s tem kodeksom, če oglaševalec v postopku presoje ne odgovori na poziv Oglaševalskega razsodišča«  ugotavlja, da oglas »Posebno poročilo: Revolucionarna metoda omogoča povrniti slušne sposobnosti v samo 27 dneh – brez operacij in dragih slušnih aparatov*!« krši določila 3. in 4. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK).
 
Oglaševanje ustvarja vtis, da gre za zdravilo, ki lahko ne samo blaži, ampak celo odpravi vzroke resne bolezni – različne stopnje naglušnosti ali celo gluhosti. V skladu s splošno veljavno medicinsko doktrino to ni mogoče, oglaševalec pa v postopku ni predložil relevantnih in strokovnih dokazil, ki bi potrjevala nasprotno. 
 
 
Oglaševalsko razsodišče
Doc.dr. Milena Fornazarič, predsednica