meni

Utemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 340 / 11. 6. in 11. 7. 2019

11
jul.
2019
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 340 / 11. 6. in 11. 7. 2019
POVZETEK PRITOŽBE
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnice, ki se nanaša na video oglas za revijo Demokracija, ki jo izdaja družba Nova obzorja. Video oglas je bil objavljen vsaj na platformi YouTube v maju 2019. Pritožnica meni, da oglas ni v skladu z določili 2. in 7. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Vlagateljica je pritožbo utemeljila, kot sledi.
  • Pritožnica uvodoma eksplicitno navaja, da se ne opredeljuje do vsebin revije ali njihove z veljavnimi predpisi  na področju medijev z vidika sovražnega govora, spodbujanja nestrpnosti, itn.. prepričana pa je, da je kreativna svoboda oglaševanja bolj omejena in zavezana tudi spoštovanju določil (SOK). 
  • Prepričana je, da bi oglas moral spoštovati določila Kodeksa ne glede na to, da v bistvu povzema vsebine oglaševane izdaje Demokracije. 
  • Ocenjuje, da oglas podpihuje nestrpnost do beguncev in pri tem uporablja zbujanje občutkov tesnobe in strahu. Prav tako begunce nasploh, še zlasti pa muslimane, pavšalno prikazuje na žaljiv način. Zato menim, da oglas krši določila Slovenskega oglaševalskega kodeksa o dostojnosti (2. člen). 
  • Prav tako oglas ni v skladu z določili o odgovornosti do družbe in posameznikov (7. člen), ki določajo tudi, da mora 7.1. biti oglaševanje v skladu z zahtevami kulturnega okolja in ne sme iritirati z napadalnostjo in neokusnimi prijemi, prizori, izrazi itd.. Prav tako ne sme brez upravičenega razloga povzročati občutka strahu ali stiske, ki naj bi bilo v oglaševanju upravičeno samo, če spodbuja preudarno vedenje ali poskuša preprečiti nevarna ali nepremišljena dejanja. 
  • Meni tudi, da oglas krši določilo Kodeksa, ki zapoveduje, da naj oglaševalci ne bi uporabljali šokantnih trditev, vizualnih in zvočnih predstavitev zgolj zaradi zbujanja pozornosti.
  • Domneva tudi, da oglaševalec nima urejenega prenosa avtorskih pravic, ki bi mu dovoljeval uporabo izbrane glasbe (uvodna glasba iz filma Na svoji zemlji skladatelja Marjana Kozine). V tem primeru oglas krši vsaj še določila 1. člena SOK.
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA 
Oglaševalec, družba Nova obzorja d.o.o iz Maribora, pritožbo v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.  
  • V oglasu navajamo samo dejstva. Poleg tega gre za oglaševanja medija, oglas zgolj povzema vsebino, ki je objavljena v oglaševani publikaciji.
  • Večinoma ne gre za »begunce«, kot (zmotno) navaja pritožnik, muslimani pa v oglasu sploh niso omenjeni.
  • Prav tako oglas ne žali rasne ali narodnostne pripadnosti, verskega prepričanja, politične pripadnosti ali drugega, kar v pritožbi navaja vlagatelj.
 
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
Člen 2 DOSTOJNOST 
2.2
Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi posameznike ali skupine lahko žalilo zaradi njihove rasne ali narodnostne pripadnosti, verskega prepričanja, politične pripadnosti, spolne opredeljenosti, zdravstvenega stanja ali invalidnosti in drugih kriterijev razlikovanja.
Zgolj uporaba naštetih kriterijev razlikovanja v oglaševanju ni žaljiva sama po sebi. 
 
Člen 7 ODGOVORNOST DO DRUŽBE IN POSAMEZNIKOV 
7.1. 
Oglaševanje mora biti v skladu z zahtevami kulturnega okolja. Ne sme iritirati z napadalnostjo in neokusnimi prijemi, prizori, izrazi itd.. 
7.2.
Oglaševanje ne sme brez upravičenega razloga povzročati občutka strahu ali stiske. Oglaševalci naj ne uporabljajo šokantnih trditev, vizualnih in zvočnih predstavitev zgolj zaradi zbujanja pozornosti. Zbujanje občutka strahu ali stiske je upravičeno samo, če spodbuja preudarno vedenje ali poskuša preprečiti nevarna ali nepremišljena dejanja.
7.4.
Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi utegnilo sprožiti nasilje ali nesocialno vedenje, nadlegovanje, telesne poškodbe ali poškodbe lastnine. Še zlasti ne sme uporabljati motivov kakršnih koli oblik nasilja in vandalizma, zdravju škodljivih in nehigieničnih navad ter neodgovornega vedenja (npr. kajenja, pijančevanja, kraje, uživanja mamil ipd.) na način, da te pojave spodbuja oziroma neposredno ali posredno odobrava.
 
 
RAZSODBA
 
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 11. junija in 11. julija 2019 ter sprejelo razsodbo:
 
Pritožba je utemeljena. 
 
Oglaševalsko razsodišče javno poziva oglaševalca k prenehanju objavljanja video oglasa za revijo Demokracija, ki je bil predmet presoje.
 
 
O b r a z l o ž i t e v:
Oglaševalsko razsodišče uvodoma navaja, da je o primeru odločalo izključno glede očitanih kršitev določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK), o morebitnih kršitvah veljavnih predpisov / zakonitosti oglaševanja / pa se Razsodišče ni izrekalo, ker za to nima pooblastil.
 
Oglaševalsko razsodišče na podlagi navedb v pritožbi in v odgovoru oglaševalca ter ogleda video oglasa, ki je bil predmet presoje, ugotavlja, da oglas krši določila 2.2., 7.1., 7.2. in 7.4. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Oglaševalsko razsodišče dodaja, da oglas s svojo sporočilnostjo presega zgolj povzemanje vsebin v oglaševani reviji, kot to v svojem odgovoru navaja oglaševalec.
 
Oglaševanje je zasnovano na način, ki begunce prikazuje na žaljiv način, kar ni v skladu z določili 2.2. člena SOK.
 
Oglaševalsko razsodišče prav tako ugotavlja, da video oglas za revijo Demokracija ni v skladu z zahtevami kulturnega okolja, zasnovan pa je na način, ki iritira potrošnike / gledalce. Zato oglas krši določila 7.1. člena SOK.
 
Prav tako je oglas zasnovan na način, da bi lahko brez upravičenega razloga povzročal občutek strahu ali stiske, kar ni v skladu z določili 7.2. člena SOK. Še več, oglas bi lahko sprožil nasilje ali nesocialno vedenje do beguncev, zato Razsodišče ugotavlja tudi kršitev določil 7.4. člena SOK.
 
 
Oglaševalsko razsodišče
Doc.dr. Milena Fornazarič, predsednica