meni

Utemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 346 / 27. 11. 2019

2
dec.
2019
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 346 / 27. 11. 2019
POVZETEK PRITOŽBE
Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo  Mirana Šubica s.p. iz Kranja, ki se nanaša na tiskani oglas »Se komu plačuje usluga, se kupuje glas na račun Kranjčank in Kranjčanov?« oglaševalca, stranke Več za Kranj, ki je bil objavljen v publikaciji Kranjske novice založnika, družbe Gorenjski glas, 27.9. 2019. Pritožnik ocenjuje, da oglas krši določila 3., 6., 8. in 10. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Vlagatelj je pritožbo širše utemeljil, kot sledi.
  • Kršitev 3.člena SOK. Oglas IO Več za Kranj ne izpolnjuje zahtev, ki jih predvideva ta člen kodeksa (drobni tisk ob strani, manjkajoč naziv - naročnik - oglaševalca (3/3)
  • Kršitev 6.člena SOK. Jasno prepoznavanje oglaševanja kot takega ni zagotovljeno. Oglas je umeščen na stran z naslovom Aktualno, zaradi slabe ločljivosti oglasnega sporočila od novinarskih prispevkov, podpisa objave, ki zavaja, da gre za avtorski tekst IO Več za Kranj in zaradi dejstva, da je poskus opredelitve sporočila in navedba naročnika oglasa v nemogoče razločljivi obliki in velikosti črk in je kot taka za 90% potrošnikov nevidna.
  • Kršitev 8.člena SOK. Zasebnost Mirana Šubica ni spoštovana, ker je predmet oglaševanja človek/podjetnik ipd., ki v to ni privolil in kar je še huje, ni mogel svoje plati oglasa pojasniti, komentirati oziroma ovreči.
  • Kršitev 10. člena SOK.  Pritožnik ocenjuje, da je oglas klasičen primer grobega kršenja tega člena SOK s strani politične stranke v vlogi oglaševalca.  Več za Kranj v objavi namiguje, kaj naj bi nekdo spornega počel, kaj bi lahko storil (čeprav še ni: npr zaslužil 100 000 evrov) in za tako početje ni nobene podlage. Ravno nasprotno: oglaševalec sam trdi, da bo podatke za take trditve šele pridobil. In še:pritožniku, ki je imenovan spletni pisec ali bloger, je oglaševalec sam dodal vzdevke, ki so lahko slabšalni oziroma zaničevalni, če vemo, da gre za univ. dipl. novinarja po izobrazbi in samostojnega podjetnika po statusu.
  • Vlagatelj je pritožbi priložil odgovor urednice Kranjskih novic na zahtevo po popravku, ki jo je nanjo naslovil v skladu z določili ZMed.
 
POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA 
Oglaševalec, stranka Več za Kranj, v njenem imenu izvršni odbor, pritožbo v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.  
  • Kranjske novice so glasilo, sicer edicija Gorenjskega Glasa,  ki je v prvi vrsti namenjeno obveščanju občanov Kranja o novostih in dogajanju v Mestni občini Kranj, o načrtih, uspehih,  problemih pa tudi stališčih posameznikov, mestnih svetnikov, strank, tudi opozicijskih. Mestna občina Kranj v publikaciji redno zakupuje oglasni prostor za obveščanje o delu in novostih mestne uprave. Svetniške skupine ali svetniki lahko v glasilu objavljajo svoja mnenja, občina jih k temu spodbuja. Vsaki svetniški skupini za to namenja tudi finančna sredstva. V Kranjskih novicah obstaja posebna rubrika, kjer je prostor za objavo takšnih mnenj in pogledov. Priloga, ki izhaja mesečno, se kot brezplačnik razdeljuje skoraj vsem gospodinjstvom v Mestni občini Kranj.
  • V septembrskem glasilu je stranka Več za Kranj, v plačanem prispevku oz. na oglasnem prostoru predstavila svojo zaskrbljenost nad informacijami, za katere v stranki menijo, da kažejo na neracionalno trošenje že tako omejenih občinskih proračunskih sredstev. Obenem v prispevku konstruktivno pozivamo vpletene k razmisleku o smotrnosti tega početja. Tako opozarjanje na nepravilnosti in pozive k odpravljanju le teh kot tudi podpora projektom za dobrobit Kranjčank in Kranjčanov, ne glede na to od katere skupine ali stranke prihajajo, razumemo kot poslanstvo našega političnega delovanja v Mestni občini Kranj. Oglaševalec se zaveda, da kritikam ni vedno prijetno prisluhniti in jih sprejeti kot poziv k pozitivnim spremembam. V tej luči razumemo oglaševalec razume tudi pritožbo.
  • Domnevna kršitev 6. člena Kodeksa. Očitek, da ni jasno razvidno, da gre za plačano vsebino oziroma, kdo je naročnik in avtor prispevka ni upravičen. Oglaševalec podpisan na enak način kot to velja za ostale plačane prispevke v glailu, prav tako je z oblikovno zasnovo (drugačen font, okvir, … ). V prispevku je objavljen logotip oglaševalca .Vsebina stranke Več za Kranj je podpisana s krepko pisavo, in sicer z Izvršni odbor VZK. Menimo, da bi težko naredili še kaj več. Naš uokvirjen prispevek dejansko na prelomu celo izstopa kot oglasna vsebina.
  • Domnevna kršitev določil 8. člena Kodeksa. Očitek, da je bila z objavo podatkov in imena pritožnik  kršena njegova zasebnost ne drži. Naše navedbe o vrednosti sodelovanja in prejemniku teh sredstev se nanašajo na javno dostopne podatke z ERAR-ja. Podobno velja za naše izračune potencialnega stroška za Mestno občino Kranj. Naša pravica pa je, da svobodno izrazimo mnenje o tem, kako bi lahko drugače investirali ta sredstva ter da se ne strinjamo s trenutnimi potezami oziroma načinom porabe sredstev.
  • Domnevna kršitev določil 10.člena Kodeksa. Očitek o domnevnem omalovaževanju z oznakami spletni pisec, bloger itn. zavračamo. Znano nam je, da je pritožnik po izobrazbi diplomiran novinar in bivši dopisnik enega od slovenskih tiskanih dnevnikov ter od nedavnega tudi samostojni podjetnik. Glede na to, da ga v zadnjem času poznamo predvsem kot pisca vsebin na spletu, zlasti na njegovem osebnem portalu, blogu, se nam oba izraza ne zdita sporna. Oglaševalec meni, da spletni pisci, blogerji, influencerji in drugi novi sodobni akterji v digitalnih kanalih informiranja niso nič manj vredni od novinarjev v tiskanih ali elektronskih medijih. Med njimi so prav tako ustvarjalni, uspešni, priljubljeni in spoštovani avtorji. Zato taka opredelitev nikakor ne more biti označena kot omalovažujoča.
  • Oglaševalec obžaluje, da se pritožnik  ob objavi počuti osebno prizadetega in upa, da pritožba ni zgolj poizkus ustvarjanja pritiska na stranko in svetnike Več za Kranj, da bi prenehali z opozarjanjem na sporne zadeve v Mestni občini Kranj.
 
POVZETEK ODGOVORA ZALOŽNIKA MEDIJA 
Oglaševalsko razsodišče je k odgovoru na pritožbo v delu, ki se nanaša na domnevno prikrito oglaševanje (kršitev določil 6. člena SOK), pozvalo tudi založnika publikacije Kranjske novice, družbo Gorenjski glas, ki pritožbo zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.
  • Časopis Gorenjski glas in vse njegove priloge sledijo celostni grafični podobi.
  • Oglas stranke Več za Kranj, na katerega se nanaša pritožba, je objavljen s skladu s CGP:

- s črnim okvirjen je ločen od novinarskih prispevkov;

- v oglasu je objavljen logotip oglaševalca, stranke Več za Kranj;

- kot avtor besedila / objave je naveden izvršni odbor stranke Več za Kranj;

- ob desnem robu prispevka je naveden naročnik oglasa;

- v oglasu je uporabljena zaščitena barva stranke, oglaševalca, ki se pri novinarskih ne uporablja;

- v oglasu uporabljena pisava je brez serifov, pri novinarskih prispevkih pa se uporablja pisava s serifi.

Zato je oglas že na prvi pogled prepoznaven kot oglas, tako kot vsi drugi oglasi v časopisu Gorenjski glas in njegovih prilogah. Vse od 2004, ko je bila uvedena nova CGP, se še ni zgodilo, da bi bil katerikoli oglas deležen očitka, da gre za prikrito oglaševanje.
  • Oglas ima v vsebinskem pogledu značaj svetniškega mnenja, ki so redna programska vsebina lokalnih prilog, ki izhajajo pri časopisu Gorenjski glas. Praksa njihovega objavljanja pa je odvisna od javnih razpisov posameznih občin. V primeru mestne občine Kranj, se svetniška mnenja objavljajo kot oglasi, ki jih naroča in plačuje Mestna občina Kranj ali pa politične stranke same. Svetniška mnenja so v kranjskih novicah vedno objavljena na strani Aktualno, torej takoj za občinskimi vsebinami, saj se nanje vsebinsko navezujejo.
  • CGP je pritožniku znana, saj mu jo je predstavil tehnični urednik Gorenjskega glasu.
 
DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKS
Člen 3 POŠTENOST  
3.3.
Oblikovanje in način predstavitve morata zagotoviti, da je oglaševanje jasno in lahko razumljivo. V primeru, da vsebuje opombe ali drobni tisk, morajo biti ti dovolj veliki, opazni in berljivi. Kjer je to potrebno, naj bodo povezani z ustreznim delom glavnega besedila. 
Člen 8 ZASEBNOST 
8.1.
Oglaševanje mora upoštevati pravico do zasebnosti.
Oglaševalci se morajo zavedati, da lahko osebe, ki ne želijo biti povezane z oglaševanjem, vložijo tožbo proti njim.
8.2.
Oglaševanje ne sme prikazovati ali omenjati nikogar (v zasebni ali javni vlogi), ki v to ni privolil. Prav tako ne sme brez dovoljenja prikazovati ali opisovati zasebne lastnine na način, da se krši še sprejemljiva stopnja zasebnosti. 
Člen 10 OMALOVAŽEVANJE 
10.1.
V oglaševanju ni dovoljeno nepošteno in neobjektivno napadati ali razvrednotiti drugih izdelkov oz. blagovnih znamk, oglaševalcev ter njihovih oglasov ali si prizadevati, da bi jih izpostavili zaničevanju ali posmehu.
 
 
RAZSODBA
 
Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 5. in 27. novembra 2019 ter sprejelo razsodbo:
 
Pritožba je utemeljena v delu, ki se nanaša na kršitev določil 8. in 10. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa. 
 
Oglaševalsko razsodišče javno poziva oglaševalca in medij k takojšnjemu prenehanju objavljanja oglaševanja »Se komu plačuje usluga, se kupuje glas na račun Kranjčank in Kranjčanov?«.
 
 
O b r a z l o ž i t e v:
 
Oglaševalsko razsodišče na podlagi ogleda oglaševanja, navedb v pritožbi in v odgovorih oglaševalca ter založnika medija uvodoma ugotavlja, da gre v predmetni objavi za oglaševanje, objavo, ki je bila naročena in plačana in kot taka tudi označena. Zato Oglaševalsko razsodišče v predmetni objavi ni prepoznalo elementov prikritega oglaševanja in objavo prepoznalo kot oglaševanje.
 
Ko govorimo o komercialnem govoru, je njegova svoboda v večji meri omejena tako z veljavnimi predpisi (zlasti na področju medijev in varstva potrošnikov) kot z vidika samoregulative oglaševanja in Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK).
 
SOK v svojem 8.2. členu jasno določa, da v oglaševanju ni dovoljeno prikazovati ali omenjati nikogar, ki v to ni privolil, zato predmetno oglaševanje stranke Več za Kranj krši določila 8. člena SOK.
 
Oglaševalsko razsodišče tudi ugotavlja, da objava, ki je bila predmet presoje, Mirana Šubica s.p. prikazuje na slabšalen način, ki bi lahko sprožil tudi zaničevanje, zato krši tudi določila 10.1. SOK.
 
Dejstvo, da so oglaševalske vsebine v glasilu Kranjske novice namenjene tudi izražanju mnenj svetnikov, strank, itn., jih v ničemer ne odvezuje spoštovanju določil SOK, dokler so vsebine deklarativno označene kot oglaševanje.
 
 
Oglaševalsko razsodišče
Doc.dr. Milena Fornazarič, predsednica