meni

Neutemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 354 / 6. 7. 2020

6
jul.
2020
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 354 / 6. 7. 2020

POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnica, ki se nanaša na oglaševalsko akcijo »Vsak ima svoj optimum, T-2 ima Optimum za vse. Oranžni Optimum.« oglaševalca, družbe T2 iz Ljubljane. Pritožnica meni, da oglaševanje krši določila 2.4. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK).

Vlagateljica ocenjuje, da se spolna namigovanja v okviru predmetne akcije uporabljajo zgolj zaradi šokiranja oziroma zbujanja pozornosti brez smiselne povezave z oglaševano storitvijo. Doda, da se je pred kratkim sem se vrnila iz tujine in ne pozna oglaševalca, družbe T2. Ko je videla oglase na zunanjih oglasnih površinah in na televiziji, iz njih ni uspela razbrati, kaj T2 ponuja / oglašuje. 

 

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA                                            

Oglaševalec, družba T2 iz Ljubljane, v svojem odgovoru pritožbo v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.

  • Domnevno nedostojno oglaševanje družbe T-2 se nanaša na predstavitev ugodnosti paketa Oranžni Optimum. Družba T-2 je paket in akcijsko ugodnost oglaševala zlasti na jumbo plakatih in na TV programih.
  • Oglaševalska akcija vabi k sklenitvi naročniškega paketa Oranžni Optimum po dvoletni akcijski ceni 39,99 EUR/mesec. Družba T-2 je potencialnim naročnikom predstavila optimalno ceno paketa Oranžni optimum, ki vključuje 180 TV programov različnih zvrsti, internetna povezava s hitrostjo do 100/10 Mbit/s ter mobilno telefonsko številko z vključenimi 1.000 minutami pogovorov, 1.000 SMS in MMS sporočil ter 1 GB prenosa podatkov ter dostop do portala Horizont. Za naročnike je možna tudi nadgradnja mobilnega paketa. Oglaševana akcijska ponudba velja do 30. 6. 2020 za nove naročnike T-2, sklenejo naročniško razmerje s T-2 ob hkratni vezavi za 24 mesecev. Družba T-2 s predmetnim oglaševanjem torej naročnikom sporoča, da gre za novo, spremenjeno ponudbo, ki potrošnikom omogoča ugodno ceno.
  • TV / video oglas »Vsak ima svoj optimum, T-2 ima Optimum za vse.« z oglaševalskega vidika ne ponuja nič bistveno novega. V polminutnem videu pravzaprav ni nič drugega kot poljubljanje. Poljublja se staro in mlado, raznospolni in istospolni pari, poljub izmenjata tudi temnopolti moški in belka ter mladenič in njegova precej starejša partnerica. Oglas oziroma celotna oglaševalska akcija temelji na promociji paketa, ki je t. i. »sredinski« v T-2-jevi ponudbi z izhodiščem, da ima »ravno prav vsega« in je pravi Optimum.
  • Oglaševanje ne vsebuje ničesar, kar bi bilo v nasprotju s splošno razširjenimi in prevladujočimi pravili o dostojnosti. Vizualna podoba oglasa je zasnovana na način, ki ne žali dobrega okusa. Oglas prav tako ne vsebuje elementov, ki bi napeljevali k neprimernemu obnašanju ali bi bili ne-vzgojni. V predmetnem oglaševanju ni prepoznane golote, niti spolnih namigovanj, ki sta konstitutiven element določbe, ki naj bi bila prekršena. Oglas tudi ni zasnovan na način, ki bi kogarkoli prikazoval v slabšalni luči, še manj na način, ki bi bil žaljiv.
  • Zasnova oglaševanja, ki je predmet pritožbe, v prvi vrsti odraža slogan družbe T-2 »Vsak ima svoj Optimum, T-2 ima Optimum za vse.« kot blagovne znamke, ki je vključujoča in prepoznava, sprejema in spodbuja spoštovanje raznolikosti glede vseh elementov razlikovanja, tudi spolne usmerjenosti.
  • S predmetnim oglaševanjem je družba T-2 želela javnosti sporočiti, da vse ljudi vodi ista želja: biti srečen in najti svoj optimum. Z oglasom smo želeli izpostaviti predvsem to, da smo si ljudje med seboj različni. Ne glede na razlike, pa nas prav vse vodi ista želja: biti srečen, ljubljen in najti pravi smisel v svojem življenju. Menimo, da nam v današnjem času prav svoboda izbire daje možnost, da lahko to tudi dosežemo. Kanček strpnosti pa bo prispeval k temu, da lahko v resnici čisto vsak zase najde svoje ravnovesje, svojo srečo in svoj optimum.
  • V skladu s predstavljeno miselnostjo smo oblikovali tudi naš paket Oranžni Optimum, ki vključuje ravno pravšnje razmerje storitev in je po našem mnenju optimalna izbira ne glede na raznolikost želja in potreb po naših naročnikov. Pri oblikovanju oglasnega sporočila smo izhajali iz samega življenja in skušali paket Oranžni Optimum vpeti v neko širšo zgodbo s poudarkom, da smo si čeprav različni enotni v izbiri paketa Oranžni Optimum.
  • Podstat našega sporočila pa ostaja, in sicer, da se lahko, vsaj v primeru našega paketa, tako različni, kot smo si, tudi najdemo. Sporočilo akcije tako na eni strani promovira osebno svobodo oziroma svobodo izbire in je s tega vidika popolnoma jasno ter nedvoumno, na drugi strani pa izpostavlja Oranžni Optimum kot pravo izbiro. Po dolgem obdobju karantene, številnih omejitev in velikih razdalj med nami sta prav ta vseprisotna bližina in osebni stik želja slehernega od nas. Zato se je zdelo naravno in logično, da se to izpostavi kot čustvo z nežnim poljubom.
  • V javnosti je negativen odziv pri nekaterih potrošnikih sprožila predvsem upodobitev dveh istospolno usmerjenih oseb, ki se poljubljata, a zgolj zato nikakor ni mogoče govoriti o kršitvah določil SOK, kot je tudi Razsodišče že presodilo v Razsodbi št. 325.

 

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA

Člen 2 DOSTOJNOST
2.1.
Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi žalilo javnost v smislu splošno prevladujočih pravil o dostojnosti in bi tako povzročilo globoko ali množično prizadetost. Kot splošno veljavna pravila o dostojnosti ne morejo biti upoštevana pravila posameznih družbenih skupin.
2.2
Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi posameznike ali skupine lahko žalilo zaradi njihove rasne ali narodnostne pripadnosti, verskega prepričanja, politične pripadnosti, spolne opredeljenosti, zdravstvenega stanja ali invalidnosti in drugih kriterijev razlikovanja.
Zgolj uporaba naštetih kriterijev razlikovanja v oglaševanju ni žaljiva sama po sebi.
2.3.
Oglaševanje ne sme nasprotovati samoumevni enakopravnosti med spoloma, niti prikazovati moškega, ženske ali otroka na žaljiv oz. podcenjujoč način.
2.4.
Prikazovanje golote in spolnih namigovanj zgolj zaradi šokiranja ali zbujanja pozornosti ter brez smiselne povezave z izdelkom ni sprejemljivo. Kadar se golota in spolni namigi uporabljajo v povezavi s sporočilom, naj ne žalijo splošno veljavnih pravil o dostojnosti.
2.5.
Oglaševalci se morajo zavedati občutljivosti javnosti in tega, da je oglaševanje lahko neokusno, četudi neposredno ne krši določil 2.1, 2.2., 2.3 in 2.4. tega kodeksa.
2.6
Skladnost oglaševanja s kodeksom se presoja na podlagi vseh relevantnih okoliščin, še zlasti pa vsebine, širšega konteksta, medija, ciljnih javnosti in izdelka ter vseh drugih okoliščin, ki so odločilnega pomena v vsakem konkretnem primeru.

 

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 6. julija 2020 in sprejelo razsodbo:

Pritožba ni utemeljena.

O b r a z l o ž i t e v:

Oglaševalsko razsodišče na podlagi navedb v pritožbi in v odgovoru oglaševalca ter ogleda oglasov v okviru akcije »Vsak ima svoj optimum, T-2 ima Optimum za vse. Oranžni Optimum.« ne prepoznava kršitev določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK).

Oglaševalsko razsodišče je ocenilo, da v oglasu ni golote, zgolj poljubljanja – pa čeprav gre za poljub med istospolnimi pari - pa v slovenskem kulturnem okolju ni mogoče opredeliti kot nedovoljeno namigovanje na spolnost v smislu določil 2.4. člena SOK.

Prav tako Oglaševalsko razsodišče ugotavlja, da oglasi v okviru akcije ne vključujejo elementov zaničevanja, niti ne prikazujejo kogarkoli na žaljiv ali podcenjujoč način. Sprejemanje raznolikosti glede vseh elementov razlikovanja pa v zadostni meri velja tudi za slovensko kulturno okolje. Zato ni mogoče sklepati, da bi oglaševanje T2, naročniškega paketa »Oranžni Optimum«, lahko povzročilo globoko ali množično prizadetost.

Oglaševalsko razsodišče dodaja, da je pri presojanju domnevno nedostojnega oglaševanja še posebej skrbno. Zato oglaševalcem nasploh priporoča, da pri zasnovi oglaševanja in izboru komunikacijskih kanalov v duhu Slovenskega oglaševalskega kodeksa posebno skrb namenijo medijskemu načrtovanju v luči ciljnih skupin, ki jim je oglaševanje v prvi vrsti namenjeno.

 

Oglaševalsko razsodišče
Jaka Repanšek, predsednik