meni

Utemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 355 / 26. 8. 2020

26
avg.
2020
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 355 / 26. 8. 2020

POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnika, ki se nanaša na domnevno prikrito oglaševanje / neprimerno označevanje naročenih in plačanih vsebin / na portalu Siol.net, založnika, družbe TSmedia.

Vlagatelj je prepričan, da to velja vsaj za objavi »Posel gre v zasebnega«: https://siol.net/posel-danes/novice/posel-gre-v-zasebnega-528554 ter »Zakaj odpreti podjetje v BIH?«: https://siol.net/posel-danes/novice/zakaj-odpreti-podjetje-v-bih-528150. Pritožnik meni, da zgolj zapis ob prispevku "Vsebino omogoča xy" ni dovolj, da bi bilo ves čas in v vsakem primeru jasno razvidno, da gre za oglaševanje / naročene in plačane vsebine.

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA                                              

Izdajatelj Siol.net, družba TSmedia, v svojem odgovoru pritožbo v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.

  • TSmedia si želi zadovoljnih ter zvestih bralcev, zato stremi k transparentnosti objavljenih vsebin na mediju Siol.net ter jasnemu in nedvoumnemu označevanju naročenih in plačanih vsebin / objav.
  • TSmedia na svojem mediju Siol.net objavlja plačane vsebine v skladu z zakonodajo, smernicami ter standardi IAB Slovenija in Slovenskim oglaševalskim kodeksom (SOK), pri čemer stremi k visoki profesionalnosti. V ta namen zagotavlja jasno ločevanje med uredniškimi in plačanimi vsebinami. Pri zagotavljanju jasnega označevanja oglaševanja sledi tudi dobrim poslovnim praksam spletnih medijev v državah EU, kjer se naročene in plačane vsebine označujejo na več načinov kot npr.: omogočili so vam; podprto s strani; sponzorirano; ….. . Objava se od uredniških vsebin razlikuje tudi po barvi in uporabljenem fontu.
  • TSmedia označuje oglaševanje znotraj prispevka na zgornjem delu z zapisom »Vsebino omogoča: ime naročnika« ter pri vseh izpostavitvah prispevka na mediju Siol.net z oznako cekinček (€). To velja tudi za objavi, na kateri se pritožba nanaša. Naročnik prispevka »Posel gre v zasebnega« je bila družba Microsoft, objave »Zakaj odpreti podjetje v BIH?« pa podjetje Snežič davčni inženiring d.o.o.
  • Na vstopni strani so vse naročene in plačane objave vidno označene z znakom €, znak se dosledno pojavi vsakokrat na levi strani ob objavi skupaj z zapisom »Vsebino omogoča: ime naročnika«.
  • V primeru pogleda preko mobilnega telefona, pa je zapis »Vsebino omogoča: ime naročnika« umeščen bodisi takoj pod naslov objave (primer Microsoft) ali pod fotografijo pod naslovom (primer Snežič davčni inženiring).

 

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
Člen 6 PREPOZNAVANJE
6.1.
Oglaševanje mora biti že na prvi pogled prepoznavno kot oglaševanje. Biti mora jasno in prepoznavno ločeno od redakcijskih vesti, komentarjev in drugih rubrik oz. oddaj in se nanje v nadaljevanju ne sme sklicevati, ne glede na medij, v katerem je objavljeno. Vsi oglasi v tiskanih medijih, ki po slogu ali obliki lahko zavedejo bralca v zmoto, da gre za redakcijsko gradivo, morajo biti ustrezno označeni. Vsi oglasi v avdiovizualnih medijih morajo biti napovedani kot poseben program ali drugače avdiovizualno ločeni.
6.3.
Oglaševanje, napisano in oblikovano v slogu uredniških vsebin, ki ga pogosto imenujemo »advertorial«, in je naročeno ter plačano oziroma objavljeno v zameno za drugačno nadomestilo, je zavezano spoštovanju vseh relevantnih določil tega kodeksa. Oglaševalci in mediji morajo zagotoviti, da je tovrstno oglaševanje jasno razpoznavno kot tako, zato mora biti ustrezno označeno.
6.5.
Oglaševalec mora biti nedvoumno identificiran. Izjema so oglasi, katerih edini namen je, da pritegnejo in usmerijo potrošnikovo pozornost k bodočemu oglaševanju (t.i. teaser oglasi).  Kjer oblika oglaševanja in medij to dopuščata, naj bo naveden tudi kontaktni naslov, na katerem lahko potrošnik pridobi dodatne informacije oz. vzpostavi stik z oglaševalcem.

 

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 19. in 26. avgusta 2020 in sprejelo razsodbo:

 

Pritožba je utemeljena.

 

O b r a z l o ž i t e v:

Oglaševalsko razsodišče na podlagi navedb v pritožbi in v odgovoru oglaševalca ter ogleda oglaševanja / objav na Siol.net, ki je bilo predmet pritožbe, ugotavlja, da objavi nista označeni skladno z določili 6. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK).

Pri obeh objavah je sicer ob prispevku navedeno »vsebino omogoča in ime podjetja«. Oglaševalsko razsodišče je presodilo, da navedba »vsebino omogoča« ne zagotavlja jasne prepoznavnosti objave kot naročene in plačane (v obliki plačila oglasa ali sponzorstva), torej kot oglaševanje.

Oglaševalsko razsodišče ob tem poudarja, da je zaradi vse večjega obsega objav / oglaševalskih vsebin, ki v svoji obliki posnemajo  obliko člankov, vesti, intervjujev in drugih običajnih oblik redakcijskega / novinarskega žanra na slovenskem medijskem in oglaševalskem trgu ter v duhu trendov in pričakovanj tako s strani regulatorja na ravni EU kot številnih nacionalnih trgih ter tudi s strani potrošniških organizacij, nujno dosledno uporabljati oznake, ki na prvi pogled zagotovijo jasno prepoznavnost in ustrezno ločitev oglaševalskih vsebin od drugih vsebin z oznako, ki je v najširši javnosti splošno, nedvoumno in takoj  (npr. »oglas«, »sponzorirana vsebina«, ipd.) prepoznana kot oznaka za naročeno in plačano objavo.

Objavljene vsebine tudi oblikovno niso jasno in prepoznavno ločene od redakcijskih vesti, komentarjev in drugih rubrik.

TSmedia je na portalu siol.net na vstopni strani obe objavi, ki sta bili predmet presoje, označila z oznako (€), kot je na trgu uveljavljena poslovna praksa izdajatelja. V okviru objave same pa je oznaka / simbol umanjkala. Prav tako v okviru objav ni kontaktnih podatkov oglaševalcev / naročnikov objave, kot to zapoveduje 6.5. člen SOK.

Oglaševalsko razsodišče dodaja, da niti Slovenski oglaševalski kodeks niti veljavni predpisi na področju medijev ter varstva potrošnikov sicer ne predpisujejo, kako mora biti oglaševanje označeno. Določajo pa, da mora biti le-to jasno prepoznavno in da mora biti iz objave razvidno, kdo je oglaševalec / naročnik objave ter če je le mogoče glede na izbrani medij objave tudi njegovi kontaktni podatki.

Zato je Razsodišče presodilo, da objavi nista označeni na način, da sta jasno in nedvoumno razpoznavni kot oglaševanje / naročeni in plačani vsebini.

 

 

Oglaševalsko razsodišče

Jaka Repanšek, predsednik l.r.