meni

Neutemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 363 / 20. 1. 2021

20
jan.
2021
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 363 / 20. 1. 2021

POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnika, ki se nanaša na TV oglas “Zavarovanje Zdravstvena polica. Varuh zdravja.” oglaševalca, družbe Vzajemna, ki se je predvajal na prvem programu TV Slovenija vsaj 10. 12. 2020. Pritožnik ocenjuje, da oglas z uporabo trditve “Janez ne potrebuje vez in poznanstev….. “  krši določila 2., 3., 4., 5. in 7. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Vlagatelj je pritožbo utemeljil, kot sledi.

Kršitev določil 2. člena SOK
Oglas je žaljiv do zdravnikov, članov zdravniške stroke, ker namiguje, da so zdravstvene storitve dostopne neenakopravno preko vez in poznanstev. Na ta način zdravnike nasploh obtožuje, da kršijo Zakon o  pacientovih pravicah z neupoštevanjem čakalnih seznamov.
Kršitev določil 3. in 4. člena SOK
Zavaja z namigovanjem, da v kolikor oseba nima vez in poznanstev, ne bo deležna primerne zdravstvene oskrbe.
Kršitev določil 7. člena SOK
Z namenom prodaje oglaševane storitve / zavarovanja / povzroča občutek strahu ali stiske, saj namiguje, da v kolikor nekdo ne sklene zavarovanja »Zdravstvena polica«, ne bo zdravstveno primerno in pravočasno obravnavan. V trenutni epidemiološki situaciji je strah v družbi že tako ali tako v večji meri prisoten. Zato oglaševalec z oglasom izkorišča stisko prebivalstva.

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA                                            

Oglaševalec, družba Vzajemna, v svojem odgovoru pritožbo zavrača z utemeljitvijo, kot sledi.

  • Zdravstveno zavarovanje Zdravstvena polica je zavarovanje, ki med drugim omogoča hiter dostop do zdravstvene obravnave v mreži zasebnih izvajalcev zdravstvenih storitev. Vzajemna je pri oblikovanju kampanje izhajala iz izkušenj uporabnikov zdravstvenih storitev, ki zaradi slabega stanja slovenskega javnega zdravstva čedalje težje uresničujejo svoje zdravstvene pravice, ki so jim sicer zagotovljene z zakonom.
  • Vzajemna s kampanjo naslavlja dejanski problem slabšanja razmer v slovenskem zdravstvenem sistemu, ki ga zavarovanci nemočno opazujejo že leta. Splošen vtis je, da vsi poskusi reševanja problematike ne dajejo želenih rezultatov. Čakalne vrste za specialistične preglede in posege ostajajo nesprejemljivo dolge. Poleg tega se ocenjuje, da več kot sto tisoč prebivalcev Slovenije celo nima svojega opredeljenega zdravnika. V takšni situaciji bi torej težko govorili o enaki dostopnosti zdravstvenih storitev za vse, prav tako pa bi težko za zbujanje občutka tesnobe in nemoči okrivili tistega, ki o problematiki govori.
  • Od bolnika se pričakuje, da se bo poglobil v delovanje nepreglednega zdravstvenega sistema, sam iskal izvajalce s krajšimi čakalnimi dobami, ugotavljal pravilne postopke, itn.. Človek z resnejšo zdravstveno težavo zato seveda takoj pomisli, ali pozna koga, ki bi mu lahko pomagal, ne samo s skrajšanjem čakanja na storitev ampak tudi z nasvetom, človeško razlago postopkov, lastnimi izkušnjami ... . Iz tega uvida izhaja kreativna zasnova oglasne kampanje, saj  oglaševano zavarovanje zagotavlja, da zavarovanec vse ureja preko enega naslova, zadošča mu ena telefonska številka.
  • Vsebina in nagovor kampanje izhajata iz čisto osebnega občutenja in izkušnje človeka z zdravstveno težavo. Vzajemna ne želi blatiti ugleda kogarkoli, kampanja ni kritika zdravnikov in drugih zdravstvenih delavcev, je kvečjemu kritika že dlje trajajočega stanja javnega zdravstva. Žrtve nakopičenih težav zdravstvenega sistema pa so tako bolniki kot zdravniki in drugi zdravstveni delavci.
  • Fraza »veze in poznanstva«, ki jo je zaslediti v oglasu, je znana in pogosto uporabljena. Nanaša se na načine delovanja različnih družbenih struktur. Njen pomen ni vedno negativen, pogosto gre le za ugotovitev, prepoznavanje dejstva. Prav tako fraza »veze in poznanstva« sama po sebi ne implicira nezakonitega ravnanja kogarkoli.
  • Glede na navedeno Vzajemna zavrača vse navedbe pritožnika. Oglas le opisuje dejansko stanje na področju javnega zdravstva, ki ga njegovi uporabniki vsakodnevno doživljajo. Vzajemna kot družba za vzajemno zavarovanje razume svoje poslanstvo v iskanju poti in rešitev, ki bi zavarovancem olajšale pot do ustrezne zdravstvene oskrbe, omogočile hitro okrevanje in s tem hitro vključitev v družbo. Če javno zdravstvo svojim uporabnikom ne more zagotoviti hitre oskrbe, je odgovornost Vzajemne, da odgovori na potrebe in stiske svojih zavarovancev.

 

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
Člen 2 DOSTOJNOST 
2.2
Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi posameznike ali skupine lahko žalilo zaradi njihove rasne ali narodnostne pripadnosti, verskega prepričanja, politične pripadnosti, spolne opredeljenosti, zdravstvenega stanja ali invalidnosti in drugih kriterijev razlikovanja. Zgolj uporaba naštetih kriterijev razlikovanja v oglaševanju ni žaljiva sama po sebi. 
Člen 3 POŠTENOST  
3.1.
Oglaševanje ne sme biti zasnovano in oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
Člen 4 RESNIČNOST 
4.1. 
Oglaševanje mora biti zavezano resnici. Ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, s pretiravanjem, z zavajajočo opustitvijo ipd.. Zlasti to velja, kadar se nanaša na namen in uporabnost izdelka, njegovo sestavo, geografsko poreklo in druge za potrošnika bistvene informacije. 
4.2. 
Pretiravanja, katerih namen je zabavati ali zbujati pozornost, so dovoljena le, če je jasno, da gre za humor, parabolo ali očitno pretiravanje, ne pa za dejstvo, ki ga je treba sprejeti kot tako. 
4.3.
Oglaševalci lahko izrazijo svoje mnenje o čemer koli, tudi o lastnostih ali zaželenosti svojih izdelkov, a le pod pogojem, da je jasno, da izražajo svoje mnenje in ne dejstev. Trditve, ki presegajo subjektivna mnenja, so predmet dokazljivosti, kakor je opredeljeno v 5. členu. 
Člen 7 ODGOVORNOST DO DRUŽBE IN POSAMEZNIKOV 
7.1. 
Oglaševanje mora biti v skladu z zahtevami kulturnega okolja. Ne sme iritirati z napadalnostjo in neokusnimi prijemi, prizori, izrazi itd.. 
7.2.
Oglaševanje ne sme brez upravičenega razloga povzročati občutka strahu ali stiske. Oglaševalci naj ne uporabljajo šokantnih trditev, vizualnih in zvočnih predstavitev zgolj zaradi zbujanja pozornosti. Zbujanje občutka strahu ali stiske je upravičeno samo, če spodbuja preudarno vedenje ali poskuša preprečiti nevarna ali nepremišljena dejanja

 

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 20. januarja 2021 in sprejelo razsodbo:

Pritožba ni utemeljena.

O b r a z l o ž i t e v:

Na podlagi navedb v pritožbi in v odgovoru oglaševalca ter ogleda TV oglasa za Zdravstveno zavarovanje, ki je bil predmet presoje, Oglaševalsko razsodišče ugotavlja, da besedna zveza  »brez vez in poznanstev« ni uporabljena na način, da bi konkretno ciljno skupino ali posameznika s tem prikazovali v negativni luči ali na žaljiv način. Oglaševalsko razsodišče zato ugotavlja, da se v vsakdanjem življenju pogosto uporablja v različnejših kontekstih, tudi v povezavi s čakalnimi dobami za dostop do specialističnih zdravstvenih storitev. Zato je Oglaševalsko razsodišče presodilo, da zgolj uporaba besedne zveze brez drugih konkretnih namigov ne krši določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK).

 

Oglaševalsko razsodišče

Jaka Repanšek, predsednik, l.r.