meni

Neutemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 365 / 20. 1. 2021

20
jan.
2021
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 365 / 20. 1. 2021

POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnika, ki se nanaša na oglas / veliki obcestni plakat »Lahko noč. Vsaka četrta ženska v Sloveniji pada po stopnicah ljubosumja.« oglaševalca, društva Ženska svetovalnica iz Ljubljane. Oglas je bil objavljen vsaj na križišču Zaloške in Kajuhove v Ljubljani v prvi polovici decembra 2020.

Pritožnik ocenjuje, da je oglas neprimeren, saj vključuje tudi stavek »Kri boš scala prasica gnila.«, ki lahko spodbudi nasilje oz. bi lahko kdo celo zaključil, da ni nič slabega če žensko pretepaš in žališ. Zato vlagatelj pritožbe meni, da oglas ni v skladu z določili 7.4. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK), ki med drugim določa, da oglaševanje ne sme vsebovat ničesar, kar bi utegnilo sprožiti nasilje.

 

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA                                            

Oglaševalec, Društvo Ženska svetovalnica, v svojem odgovoru pritožbo zavrača z utemeljitvijo, kot sledi.

  • Društvo Ženska svetovalnica je neprofitna, nepridobitna in nevladna humanitarna organizacija v javnem interesu, ki izvaja – po Zakonu o socialnem varstvu  – javna socialnovarstvena programa Psihosocialna pomoč ženskam, žrtvam nasilja in Krizni center za ženske in otroke, žrtve nasilja. Ženska svetovalnica že dve desetletji javno, preko gradiv in objav, promovira ničelno toleranco do nasilja, z informativno ozaveščevalnimi akcijami, s poudarkom na Mednarodnih dnevih boja proti nasilju na ženskami. Takšne, najbolj odmevne, akcije so bile 'Stopnice', 'Rjuhe', 'Vozniška', 'Ekipa I', 'Ekipa II', 'Izhod', 'Ključavnica' in 'Pest'.
  • Pritožb (vsebinskih oziroma iz vidika primernosti) doslej ni bilo, prav zato so ocenili, da je potrebno stopiti korak dalje. Prejemali so namreč le pisma podpore s strani strokovne in zainteresirane javnosti, konkretnega odziva žrtev nasilja in oseb, ki v svojem okolju prepoznajo nasilje, pa le v majhnem obsegu, pa čeprav so akcije namenjene predvsem njim. Zato so se v 2020 odločili za nekoliko bolj neposredno oziroma direktno komunikacijo z najširšo javnostjo.
  • Akcija »Stopnice II«, ki jo sestavljajo trije oglasi (ljubosumje, posesivnost in alkoholizem, kot najpogostejši 'razlogi' za izbruhe nasilja), je zasnovana na podlagi izhodišč / vpogledov, ki izhajajo iz izkušenj uporabnic storitev društva. Cilj pa je bil osveščanje tako žrtev nasilja kot splošne javnosti – posameznikov, ki v svojem okolju zaznajo nasilje. Število klicev na pomoč se je povečalo za 300%. Deležni pa so bili tudi nekaj klicev posameznikov, ki so ocenili, da so šli z oglaševanjem predaleč. Odziv jih ni presenetil, zavedajo se, da se lahko že ena sama beseda, ki se pogosto uporablja v besednjaku povzročiteljev nasilja, izkaže za zelo motečo. So pa besede na plakatu, ki je predmet presoje, glede na številne izpovedi uporabnic pravzaprav mile. Oglaševalec meni, da je prav, da so pritožbo na oglas naslovili na Oglaševalsko razsodišče, besede so na nek način morda res neprimerne za javno objavo. In nasilje je potrebno prijaviti. Ob tem upajo, da bodo ljudje, ki jih je besedilo oglasa zmotilo, ko bodo primerljive ali hujše besede slišali iz sosednjega stanovanja, prijavili tudi nasilnega soseda.
  • Na klice s pritožbami so se takoj odzvali in akcijo premaknili v drugo fazo. Besedno zvezo »Kri boš scala prasica gnila.« so  08.12.2020 prelepili z novim sporočilom »Zaradi nasilnih besed ste prijavili ta plakat? Koliko vas bi prijavilo nasilnega soseda?« z željo, da bi vsi, ki so jih besede zmotile, sporočilo oglasa še enkrat premislili in v prihodnje s prijavo/klicem reagirali tudi takrat, ko bodo takšne in podobne besede slišali v živo.

 

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA
7.2.
Oglaševanje ne sme brez upravičenega razloga povzročati občutka strahu ali stiske. Oglaševalci naj ne uporabljajo šokantnih trditev, vizualnih in zvočnih predstavitev zgolj zaradi zbujanja pozornosti. Zbujanje občutka strahu ali stiske je upravičeno samo, če spodbuja preudarno vedenje ali poskuša preprečiti nevarna ali nepremišljena dejanja.
7.4.
Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi utegnilo sprožiti nasilje ali nesocialno vedenje, nadlegovanje, telesne poškodbe ali poškodbe lastnine. Še zlasti ne sme uporabljati motivov kakršnih koli oblik nasilja in vandalizma, zdravju škodljivih in nehigieničnih navad ter neodgovornega vedenja (npr. kajenja, pijančevanja, kraje, uživanja mamil ipd.) na način, da te pojave spodbuja oziroma neposredno ali posredno odobrava.

 

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 20. januarja 2021 in sprejelo razsodbo:

Pritožba ni utemeljena.

O b r a z l o ž i t e v:

Na podlagi navedb v pritožbi in v odgovoru oglaševalca ter ogleda oglasa / velikega plakata »Lahko noč. Vsaka četrta ženska v Sloveniji pada po stopnicah ljubosumja.«, Razsodišče ugotavlja, da le-ta ne krši določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa.

Oglaševalsko razsodišče je v postopku presoje ugotovilo, da je bil predmetni oglas del serije oglasov, katere cilj je bil osveščanje tako žrtev nasilja kot splošne javnosti – posameznikov, ki v svojem okolju zaznajo nasilje. Oglaševalsko razsodišče sicer priznava, da je uporabljeni besednjak v oglasu vsaj krepak, vendar v luči kreativnega konteksta oglasa, v katerem je povzet dialog / govorica nasilneža, ne krši določil SOK. Še zlasti tudi v luči določil 7.2. člena SOK, iz katerih izhaja, da je uporaba šokantnih  trditev dopustna v primeru, da spodbuja preudarno vedenje oziroma poskuša preprečiti nevarna ali nepremišljena dejanja, kar osveščanje javnosti in poziv k aktivnim korakom, ko zaznajo nasilje, zagotovo je.

 

Oglaševalsko razsodišče

Jaka Repanšek, predsednik, l.r.