meni

Neutemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 366 / 8. 4. 2021

8
apr.
2021
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 366 / 8. 4. 2021

POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo Zveze društev gluhih in naglušnih Slovenije (ZDGNS), ki se nanaša na oglas v katalogu družbe LIDL Slovenija (obdobje: 28. 1. do 7. 2. 2021) »Sanitas. Slušni pripomoček SHA 15.«, s katerim so oglaševali slušni pripomoček.  Pritožnik ocenjuje, da je oglas zavajajoč in kot tak ni v skladu z določili 3. in 4. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Vlagatelj je pritožbo utemeljil, kot sledi.

  • Večkrat se srečujemo z uporabniki, ki jih tak oglas prepriča, da se odločijo za nakup. Uporabniki kmalu ugotovijo, da pripomoček ne izboljša njihovega sluha. Za izboljšanje sluha bi namreč v prvi vrsti potrebovali obravnavo s strani zdravstvene stroke in kasneje, po potrebi, svetovanje s strani strokovnjaka (akustika). Tovrstni slušni pripomočki lahko uporabniku celo škodujejo, saj ga uporabljajo brez strokovnega posveta in navodil.
  • Menimo, da so promocije s tovrstno dikcijo nedopustne in zavajajo potrošnike, zato menimo, da se ne bi smeli prodajati v prosti prodaji. Res je, da podjetje Lidl v svojem oglasu ne uporabi besedne zveze slušni aparat, vendar besedna zveza slušni pripomoček ljudi, ki zaradi stiske z naglušnostjo iščejo hitre rešitve, lahko prepriča, da oglašujejo cenovno ugoden slušni aparat.
  • Zato menimo, da oglaševanje krši sledeče člene slovenskega oglaševalskega kodeksa:
  • člen 3.1. in 3.3.: v oglasu ni dodatnih opisov in pojasnil, da ne gre za slušni aparat in da to ni nadomestek;
  • člen 4.1., 4.2., 4.3.: osebe z okvaro sluha, ki se ne spoznajo na tehnične pripomočke, lahko dobijo občutek, da jim bo pripomoček pomagal ponovno slišati. Tovrstni pripomočki ne zagotavljajo izboljšanja sluha, v resnici ga lahko ob nepravilni rabi celo poslabšajo

 

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA                                            

Oglaševalec, družba LIDL Slovenija, v svojem odgovoru pritožbo zavrača z utemeljitvijo, kot sledi.

  • Uvodoma:
  • LIDL Slovenija ima izdelan proces prodaje medicinskih pripomočkov, ki je bil tudi usklajen z zahtevami področne zakonodaje in z zahtevami JAZMP. Družba je vpisana v register specializiranih prodajal, ki opravljajo promet z medicinskimi pripomočki na drobno, ki ga vodi Javna agencija Republike Slovenije za zdravila in medicinske pripomočke (v nadaljevanju »JAZMP«).
  • V skladu z veljavno zakonodajo so v LIDL-ovih poslovalnici uredila posebne omare, kjer se ti pripomočki hranijo. Omara je označena s posebno nalepko ter zaklenjena. Na omari je obvestilo za stranke, da se za nakup produkta naj obrnejo na prodajalca. Ob odločanju na drugi stopnji se je izkazalo, da navedba oglaševalca vsaj za nekatere poslovalnice ne drži.
  • V vsaki poslovalnici je vedno prisoten vsaj en prodajalec, ki je šolan prav o prodaji medicinskih pripomočkov. Prodajalec stranko v pisarni poslovalnice informira o lastnostih produkta in jo tudi opozori na določena tveganja. Stranka se v pisarni lahko v miru seznani z informacijami o produktu in z navodili, ki so priložena vsakemu produktu.
  • Produkt razen v katalogu ni bil oglaševan preko drugih komunikacijskih kanalov. Slušni pripomoček ni bil posebej ali celo senzacionalistično oglaševan.
  • Navedbe v oglasnem katalogu zajemajo ime produkta »Slušni pripomoček SHA 15«, sliko in nekaj osnovnih informacij. Oglas ne vključuje zdravstvenih ali drugih trditev, ki bi osebe z okvaro sluha napeljevale k občutku, da jim bo pripomoček pomagal ponovno slišati. Pritožnikove navedbe torej v tej smeri ne temeljijo na dejstvih.
  • LIDL Slovenija ima vzpostavljen celovit sistem prodaje medicinskih pripomočkov, ki ni enak nakupu drugih tehničnih pripomočkov. Preden lahko stranka kupi slušni pripomoček mora zaprositi za pomoč prodajalca. Prodajalci so strokovno šolani, tako da lahko stranke opozorijo na znana tveganja. Stranka se lahko v miru seznani z navodili za uporabo v prostorih poslovalnice. V navodilih, ki so priložena tudi slušnemu pripomočku, je na 27. strani v slovenskem jeziku jasno in nedvoumno navedeno, da je slušni pripomoček namenjen za podporo sluha pri ljudeh. Nedvoumno so navedena opozorila, da je pred uporabo potrebno pregledati sluh pri zdravniku ali kvalificiranem akustiku. Sistem zagotavlja, da se potrošnike ob nakupu pošteno obvešča o produktu in njegovih lastnostih.
  • Oglaševani izdelek je medicinski pripomoček, ki je kot takšen registriran v EU in tako izpolnjuje vse strokovne zahteve, ki jih narekuje evropska zakonodaja s tega področja. Pritožnikova navedba, da »Tovrstni pripomočki ne zagotavljajo izboljšanja sluha, v resnici ga lahko ob nepravilni rabi še poslabšajo.« je v tem kontekstu zgolj ugibanje in posploševanje.
  • Oglaševalec je odgovoru na pritožbo priložil:
  • Potrdilo JAZMP o vpisu v register specializiranih prodajaln, ki opravljajo promet z medicinskimi pripomočki na drobno;
  • Navodila za uporabo slušnega pripomočka »SHA 15«
  • Cerifikat EU / CE za izdeleke »SHA 15«.

 

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA

Člen 3 POŠTENOST 
3.1.
Oglaševanje ne sme biti zasnovano in oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.
3.3.
Oblikovanje in način predstavitve morata zagotoviti, da je oglaševanje jasno in lahko razumljivo. V primeru, da vsebuje opombe ali drobni tisk, morajo biti ti dovolj veliki, opazni in berljivi. Kjer je to potrebno, naj bodo povezani z ustreznim delom glavnega besedila.
Člen 4 RESNIČNOST
4.1.
Oglaševanje mora biti zavezano resnici. Ne sme vsebovati trditev ali zvočnih in vizualnih predstav, ki zavajajo ali bi lahko zavedle potrošnika z neresničnostjo, dvoumnostjo, s pretiravanjem, z zavajajočo opustitvijo ipd.. Zlasti to velja, kadar se nanaša na namen in uporabnost izdelka, njegovo sestavo, geografsko poreklo in druge za potrošnika bistvene informacije.
4.2.
Pretiravanja, katerih namen je zabavati ali zbujati pozornost, so dovoljena le, če je jasno, da gre za humor, parabolo ali očitno pretiravanje, ne pa za dejstvo, ki ga je treba sprejeti kot tako.
4.3.
Oglaševalci lahko izrazijo svoje mnenje o čemer koli, tudi o lastnostih ali zaželenosti svojih izdelkov, a le pod pogojem, da je jasno, da izražajo svoje mnenje in ne dejstev. Trditve, ki presegajo subjektivna mnenja, so predmet dokazljivosti, kakor je opredeljeno v 5. členu.
Člen 21  ZDRAVILA IN MEDICINSKI PRIPOMOČKI
21.1.
Oglaševanje zdravil in medicinskih pripomočkov je dovoljeno v primerih in pod pogoji, kot so opredeljeni v veljavnih predpisih.
21.4.
Oglaševanje zdravil ali medicinskih pripomočkov mora spodbujati njihovo smotrno uporabo. Oglaševani izdelki morajo biti predstavljeni objektivno in brez pretiravanja o njihovih lastnostih.
21.5.
Oglaševanje zdravil in medicinskih pripomočkov mora biti izvedeno tako, da je oglaševalski značaj informacije jasno prepoznaven in da je izdelek nedvoumno predstavljen kot zdravilo oziroma kot medicinski pripomoček.
21.6.
Oglaševanje zdravil in medicinskih pripomočkov za splošno znane bolezni ne sme uporabljati znanstvenih izrazov, ki niso splošno znani.

 

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 4. marca ter 8. aprila 2021 in sprejelo razsodbo:

Pritožba ni utemeljena.

O b r a z l o ž i t e v:

Na podlagi navedb v pritožbi in v odgovoru oglaševalca ter ogleda predmetnega oglaševanja Oglaševalsko razsodišče ugotavlja, da

  • iz potrdila JAZMP o vpisu v register specializiranih prodajaln, ki opravljajo promet z medicinskimi pripomočki na drobno, ki ga je oglaševalec priložil odgovoru na pritožbo, da je LIDL Slovenija upravičen do prodaje izdelkov na področju medicinskih pripomočkov;
  • izdelek »SHA 15« ima oznako CE;
  • LIDL z oglasom za slušni pripomoček »SHA 15«, ki je predmet pritožbe, v svojem katalogu zgolj sporoča kupcem, da ga lahko kupijo v prodajalnah LIDL;
  • oglas ne vključuje nobenih spremljajoči trditev niti zdravstvenih, niti drugih;
  • je v navodila za uporabo izdelka »SHA 15«, ki jih je oglaševalec priložil odgovoru na pritožbo, navedeno tudi: OPOZORILO - Pred uporabo slušnega pripomočka naj vaš sluh pregleda zdravnik ali kvalificirani akustik za slušne aparate. Slušni pripomoček mora nastaviti usposobljeni strokovnjak, kot je otorinolaringolog, avdiolog ali oseba, ki je usposobljena za trgovanje s slušnimi aparati.

Oglaševalsko razsodišče je na podlagi zapisanega ugotovilo, da oglas za slušni pripomoček »SHA 15« ne krši določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK).

 

Oglaševalsko razsodišče

Jaka Repanšek, predsednik, l.r.