meni

Neutemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 374 / 16. 6. 2021

16
jul.
2021
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 374 / 16. 6. 2021

POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo Društva očetov Slovenije, ki se nanaša na akcijo / serijo plakatov »Zapovedi«, oglaševalca, Amnesty International Slovenija, v sodelovanju z Društvom za nenasilno komunikacijo in SOS telefon. Očetje in splošna javnost smo bili 6. maja 2021 na dogodku Pot ob žici soočeni s plakatnim bombardiranjem »Zapovedi« v podobnem tonu kot je bil uporabljen v okviru akcije “Znamenja”, ki je doživela številne negativne odzive v strokovni in splošni javnosti. Pritožnik ocenjuje, da akcija “Zapovedi” žali in diskriminira moške in očete ter razpihuje spolno

nestrpnost in nasilje. Meni, da je tako komuniciranje z javnostmi zloraba oglaševanja. Je v neskladju z etičnim kodeksom Univerze, ki med drugim pravi »Pri komuniciranju s splošno javnostjo in splošnimi mediji je treba ohranjati standarde poštenosti, verodostojnosti in odgovornosti. Treba se je upreti slehernemu poskusu napihovanja pomembnosti in praktične uporabnosti izsledkov

Pritožnik ocenjuje tudi, da oglaševanje, ki je predmet pritožbe, ni v skladu z določili  2.1., 2.3., 5.2., 7.1., 7.2. in 7.4. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Vlagatelj je pritožbo širše utemeljil, kot sledi.

  • Kršitev določil 2.1. člena SOK

Plakati, ki moške označujejo kot edine družinske nasilneže, so napad na osebno integriteto. Besedilo je neprimerno, ker neupravičeno posplošuje in za nasilje krivi moške.

  • Kršitev določil 2.3. člena SOK

Besedilo je zaničevalno in žaljivo za moške, ki so očetje, partnerji, možje in sinovi. Na vseh plakatih najdemo je v zadnji vrstici navedeno »Raziskave glede nasilja med odraslimi v družini kažejo, da so v več kot 90 odstotkih žrtve ženske, povzročitelji pa moški« kar je enostransko in ne ustreza realnosti. Kampanja ni utemeljena na enakopravnosti, ki bi na istem plakatu in na isti površini prikazovala tudi nasilništvo žensk v družinah, ki se lahko manifestira kot fizično, psihično, ekonomsko in spolno. Nobenega uravnoteženja ni zaslediti, kvečjemu prst, ki kaže na polovico prebivalstva samo zato, ker je moškega spola.

  • Kršitev določil 5.2. člena SOK

Navedba na dnu plakatov »Raziskave glede nasilja med odraslimi v družini kažejo, da so v več kot 90 odstotkih žrtve ženske, povzročitelji pa moški« skupaj z glavnim besedilom ustvarja vtis, da je splošno veljavno, da so moški nasilni do družinskih članov. Golo posploševanje vodi v delitev med spoloma na način, ko del populacije zavestno in nalašč ščuva proti drugemu spolu, kar je v nasprotju s temeljnimi civilizacijskimi normami.

  • Kršitev določil 7.1., 7.2. in 7.5. člena SOK

Akcija “Zapovedi” spodbuja nasilje oz. nesocialno vedenje in povečuje že tako pogoste krive ovadbe očetov. Zaradi svoje pojavnosti na »Poti ob Žici« pa tudi omalovažuje zgodovinski in kulturni dogodek.

 

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA                                            

Oglaševalci Amnesty International Slovenija, Društvo za nenasilno komunikacijo in društvo SOS telefon pritožbo na akcijo, ki so jo poimenovali »Koraki za odpravo nasilja nad ženskami«, v celoti zavračajo kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.

  • Amnesty International Slovenije že od leta 2013 sodeluje na vsakoletni prireditvi Pot ob žici z opozarjanjem na posamezne vidike človekovih pravic (v preteklih letih so bile teme, med drugim, dostop do vode za romsko prebivalstvo, pravice beguncev in pravice starejših ljudi). Čeprav v letu 2021 ni bilo organizirane prireditve, je Amnesty International Slovenije vseeno pridobila dovoljenje za postavitev ozaveščevalnih tabel na trasi Poti spominov in tovarištva in v parku Zvezda.
  • Organizacija se je odločila izpostaviti temo nasilja nad ženskami ter k sodelovanju povabila dve pomembni in izkušeni organizaciji na tem področju – Društvo za nenasilno komunikacijo in Društvo SOS telefon – ter Zavod za družbeno komuniciranje Avanta Largo.
  • Odločitvi za izbiro teme akcije 2021 je botrovalo dejstvo, da je nasilje nad ženskami po vseh dostopnih nacionalnih in mednarodnih podatkih široko razširjeno in da se je po ocenah v času ukrepov ob epidemiji covid-19 še povečalo. V Sloveniji smo priča tudi velikemu številu intimno-partnerskih umorov. Samo v letu 2020 je bilo v Sloveniji ubitih devet žensk, od tega jih je šest ubil nekdanji ali sedanji partner, dve sin in eno zet.
  • Akcija je bila izrecno namenjena osveščanju o nasilju nad ženskami in ne o drugih oblikah prav tako zavržnega, nedopustnega in navzočega nasilja (medvrstniško nasilje, nasilje nad otroki, nad starejšimi, na družabnih omrežjih …).
  • Kot izhaja iz dolgoletnega dela Društva za nenasilno komunikacijo in Društva SOS s tisoči žensk, ki so preživele nasilje v intimno-partnerskih razmerjih, je za njihovo rešitev iz odnosa, kjer doživljajo nasilje, bistveno, ali se ljudje v njihovem okolju zmorejo in znajo ustrezno odzvati na njihovo stisko. Zato je osveščevalna akcija nagovarjala s konkretnimi nasveti, katerih vir so realne izkušnje preživelih nasilja: 1. Poslušaj. 2. Verjemi ji. 3. Spoštuj njene potrebe in želje. 4. Izražaj ji podporo. 5. Seznani jo z njenimi možnostmi. 6. Spodbujaj jo, da nasilje prijavi. 7. Pospremi jo, ko prijavlja nasilje. 8. Ponudi ji oprijemljivo pomoč. 9. Sprejmi njene odločitve. 10. Stoj ji ob strani.
  • Namen osveščevalne akcije je torej bil opozoriti, kako pomembno vlogo lahko odigramo ljudje, ki se nam zaupajo ženske, ki so žrtve nasilja v družini. Iz izjav na osveščevalnih tablah jasno izhaja, da so ljudje, ki so žrtvam v oporo, in ljudje, ki tega pogosto ne zmorejo ali ne znajo, vseh spolov.
  • Žalostno dejstvo je, da je po dostopnih podatkih zabeleženega in zaznanega izrazito več nasilja moških nad ženskami. Takšno nasilje se vse prevečkrat konča celo s smrtjo žrtve. Namen izpostavljanja tega dejstva ni niti žaljenje niti diskriminiranje, ampak iskreno prizadevanje, da kot družba to situacijo premagamo. Ne dvomimo, da to željo delimo vsi, tako ženske kot moški, ki se zavedamo, da je nasilje nad komerkoli nevarno in nedopustno. In zato je treba opraviti veliko konkretnega dela na vseh področjih – od policije do sodišč preko zasebne vzgoje do izobraževanja v formalnih sistemih do, nenazadnje, osveščevalnih oglaševalskih akcij, katerih namen mora biti prizadevanje za resnične spremembe, ne pa pometanje dejstev pod preprogo. Tabuiziranja nasilja nad ženskami in s tem prispevanja k najhujšim posledicam imamo v naši družbi že povsem dovolj.
  • Pri zasnovi so se oprli na podatke iz dostopnih raziskav:

 

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA

Člen 2 DOSTOJNOST
2.1.
Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi žalilo javnost v smislu splošno prevladujočih pravil o dostojnosti in bi tako povzročilo globoko ali množično prizadetost. Kot splošno veljavna pravila o dostojnosti ne morejo biti upoštevana pravila posameznih družbenih skupin.
2.3.
Oglaševanje ne sme nasprotovati samoumevni enakopravnosti med spoloma, niti prikazovati moškega, ženske ali otroka na žaljiv oz. podcenjujoč način.
Člen 5  DOKAZLJIVOST
5.2.
Oglaševanje ne sme interpretirati statističnih podatkov na način, ki vzbuja napačen vtis, da je trditev splošno veljavna.
Člen 7 ODGOVORNOST DO DRUŽBE IN POSAMEZNIKOV
7.1.
Oglaševanje mora biti v skladu z zahtevami kulturnega okolja. Ne sme iritirati z napadalnostjo in neokusnimi prijemi, prizori, izrazi itd..
7.2.
Oglaševanje ne sme brez upravičenega razloga povzročati občutka strahu ali stiske. Oglaševalci naj ne uporabljajo šokantnih trditev, vizualnih in zvočnih predstavitev zgolj zaradi zbujanja pozornosti. Zbujanje občutka strahu ali stiske je upravičeno samo, če spodbuja preudarno vedenje ali poskuša preprečiti nevarna ali nepremišljena dejanja.
7.5.
Oglaševanje ne sme omalovaževati zgodovinskih in kulturnih spomenikov, dogodkov in manifestacij ter državnih simbolov.

 

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 16. junija  2021 ter sprejelo razsodbo:

Pritožba ni utemeljena.

O b r a z l o ž i t e v:

Na podlagi navedb v pritožbi in odgovoru oglaševalcev ter ogleda oglaševanja, ki je bilo predmet presoje, Oglaševalsko razsodišče ugotavlja, da akcija »Koraki za odpravo nasilja nad ženskami« ne krši določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK).

Oglaševalsko razsodišče je v postopku odločanja o primeru skrbno pregledalo vse kreativne rešitve / plakate / v okviru akcije in ugotovilo, da ne vključuje kakršnihkoli besednih ali drugih navedb ter prispodob, ki bi bile žaljive do moških ali katere koli druge družbene skupine. Oglaševalsko razsodišče je ugotovilo, da sporočila korektno in v skladu z določili SOK sporočajo, da je vsako nasilje nad ženskami nesprejemljivo in predstavnike najširše splošne javnost napotujejo na ustrezen odziv, ko zaznajo elemente nasilja.

 

Oglaševalsko razsodišče

Jaka Repanšek, predsednik, l.r.