meni

Neutemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 381 / 24. 8. 2021

24
avg.
2021
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 381 / 24. 8. 2021

POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo Gibanja Zdrava družba, zanj mag. Gregor Kos, na oglas “Doživite 5 G v prvem omrežju.”  oglaševalca, družbe Telekom Slovenije, ki je bil objavljen na zunanjih oglasnih površinah ter v tiskanih in elektronskih medijih. Pritožnik meni, da oglaševanje, ki je predmet pritožbe krši določila 7.3. in 18. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK). Vlagatelj je pritožbo širše utemeljil, kot sledi.

  • Kršitev določil 18.1. in 18.8. člena SOK

Oglas ne napotuje otrok, da v povezavi z zaslonsko tehnologijo nujno upoštevajo nasvete in nujne omejitve, ki jih na osnovi priporočil Zdravniške zbornice Slovenije opredelijo starši ali skrbniki. Zdravniška zbornica v publikaciji »Smernice za uporabo zaslonov pri otrocih in mladostnikih« (www.zdravniskazbornica.si/informacije-publikacije-in-analize/zasloni ) posebej izpostavlja naslednje negativne vplive: slabše kognitivne sposobnosti, slabši uspeh na razvojnih testih ter manjša učna uspešnost; odstopanje na področju govorno-jezikovne komunikacije; motnje pozornosti in izvršilne funkcije; motnje spanja; kratkovidnost in sindrom utrujenih oči; debelost; depresija.

  •  Kršitev določil 18.2.člena SOK

Oglas ni v skladu z določilom, da mora oglaševanje, ki neposredno ali posredno nagovarja otroke, upoštevati njihove posebnosti v procesu zaznavanja oglaševanja in odzivanja nanj. Otroci se ne zavedajo posledic uporabe zaslonske tehnologije niti možnosti vplivov elektromagnetnih sevanj na njihovo zdravje, pri čemer so prav otroci glede le-teh najbolj ranljiva skupina. Pritožnik dodaja, da je Svetovna zdravstvena organizacija (WHO) leta 2011 elektromagnetna sevanja kategorizirala kot možno rakotvorna ter napotuje na http://ninamvseeno.org/clanki.aspx?category=3, kjer med drugim posebej izpostavi priporočila parlamenta EU ter ukrepe nekaterih držav članic EU glede uporabe in dostopnosti Wi-Fi v vrtcih in šolah ter omejitve uporabe mobilnih telefonov.

  • Kršitev določil 18.4. člena SOK

Otroci se ne zavedajo posledic uporabe zaslonske tehnologije niti možnih vplivov elektromagnetnih sevanj na njihovo zdravje. Pri tem je nujno upoštevati tudi, da so prav otroci najbolj ranljiva skupina glede magnetnih sevanj.

  • Kršitev določil 18.6. člena SOK

Predmetni oglas izvaja podzavestni vpliv na otroke, da bodo manjvredni, če ne bodo uporabljali tehnologije 5G.

 

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA                                             

Oglaševalec, družba Telekom Slovenije, pritožbo v celoti zavrača kot neutemeljeno z obrazložitvijo, kot sledi.

  • Oglas, na katerega se pritožba v prvi vrsti nanaša, je del kampanje #UstvarjajPrihodnost#ZmorešTo, ki poteka med 1. 6. in 30. 7. 2021, sestavljena pa je iz dveh delov – promocije paketov Naj ter promocije paketov NEO. Poteka na Tv, na spletu, na zunanjih oglasnih površinah, radiu in v tiskanih medijih.
  • Namen kampanje je motiviranje najširše ciljne skupine, da skupaj ustvarjamo prihodnost. V kampanji smo se povezali z najboljšimi strokovnjaki za motivacijo – vrhunskimi športniki, olimpijci.
  • V oglasu “Doživite 5 G v prvem omrežju.”  nastopa deklica, dogajanje je postavljeno na atletsko stezo, mobilni telefon v rokah pa ji služi izključno kot pripomoček pri treningu. Ključni element kampanje je TV oglas, v katerem je jasno prikazano, da deklica mobilni telefon, uporablja, da preko video povezave od vrhunskih športnikov sprejema motivacijo in spodbudo, kako naj trenira, da bo uspešna.
  • Ne plakat ne TV oglas ali kampanja kot celota se ne osredotočata na otroke, s svojim sporočilom jih ne nagovarjata, cilj komunikacije tudi ni spodbujanje uporabe mobilnih naprav. Oglas zgolj informira, da odslej vsi mobilni paketi Telekoma Slovenije vključujejo tudi 5G, ki je najsodobnejša tehnologija na področju mobilnih komunikacij. Po izkušnjah v času epidemije si življenja brez kakovostne podpore zmogljivih mobilnih storitev ne predstavljamo več.
  • Tako pri fotografiranje deklice kot pri snemanju TV oglasa, v katerem nastopa, smo upoštevali vse smernice za pravilno in neškodljivo uporabo mobilnih naprav. Zato pri uporabi mobilnega telefona v oglasu, ne gre za dejanje, ravnanje ali situacijo, ki na kakršen koli način ne bi upoštevala varnosti ali skrbi za zdravje. Še več, njegovo uporabo upravičuje socialni vidik, kampanja je celostno namenjena tudi spodbujanju aktivnega življenjskega sloga in gibanja. 
  • Oglas zato v ničemer ne spodbuja nevarnih dejanj v smislu 7.3. člena SOK. Prav tako oglas v ničemer ni v nasprotju z določili 18. člena SOK, kar je razvidno iz celostne zasnove kampanje, katere del je tudi predmetni oglas.
  • Poleg tega Telekom Slovenije kot družbeno odgovorno podjetje  posebno pozornost posveča temu, da v težnih komunikacijah ne prestopa meja, hkrati pa s projekti kot je npr. Moja prva pogodba neposredno spodbujamo varno rabo interneta med otroci in mladostniki, o tem osveščamo tudi starše.
  • V Telekomu Slovenije tudi razumemo in spoštujemo skrb staršev za zdravje otrok z vidika elektromagnetnih sevanj. Natančno spremljamo in redno merimo vse kazalnike. Pri načrtovanju omrežja uporabljamo najsodobnejše tehnične rešitve, s katerimi vplive dodatno minimiziramo do najmanjše možne mere in jih redno spremljamo ter dosledno spoštujemo veljavne predpise na tem področju. Slovenska zakonodaja je na področju mejnih vrednosti elektromagnetnega valovanja precej strožja od predpisov na ravni EU. Vse do sedaj opravljene meritve pri delovanju Telekomovih baznih postaj izkazujejo, da izmerjene vrednosti dosegajo le odstotek dovoljenih vrednosti. Dodati velja, da meritve opredeljujejo veljavni predpisi, opravljajo jih lahko le pooblaščene organizacije, ki imajo ustrezno opremo in akreditacijo Ministrstva za okolje in prostor oziroma Agencije RS za okolje.

 

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA

Člen 7 ODGOVORNOST DO DRUŽBE IN POSAMEZNIKOV
7.3.
Oglaševanje ne sme odobravati ali spodbujati nevarnih dejanj in omalovaževati varnosti, še posebej, če je namenjeno otrokom in mladostnikom. Oglaševanje ne sme vsebovati vizualnih prikazov ali kakršnih koli drugačnih opisov potencialno nevarnih ravnanj ali situacij, ki ne upoštevajo varnosti ali zdravja, če jih ne upravičujejo izobraževalni ali socialni dejavniki.
Člen 18 OTROCI IN MLADOSTNIKI
18.1.
Določila tega člena se nanašajo na osebe, mlajše od 16 let. Pri tolmačenju določil tega člena, bo Oglaševalsko razsodišče upoštevalo tudi načelo, da so za otroke in mladostnike najprej  odgovorni njihovi starši oz. skrbniki.
18.2.
Otroci nimajo znanja, izkušenj in zmožnosti zrele presoje odraslih. Oglaševanje, ki neposredno ali posredno nagovarja otroke, mora upoštevati posebnosti otrok, še zlasti, kako zaznavajo oglaševanje in se nanj odzivajo. Oglaševanje, ki je sprejemljivo za mladostnike, ni nujno sprejemljivo tudi za otroke.
18.3.
V medijih, katerih ciljna skupina so otroci, ni dovoljeno oglaševati izdelkov, ki so zanje neprimerni. Oglasov, ki so namenjeni otrokom, pa ni dovoljeno objavljati v medijih, katerih vsebina je zanje neprimerna.
18.4.
Posebno pozornost je treba posvetiti tako zasnovi in umeščanju oglasov, ki so namenjeni otrokom in mladostnikom, kot tudi tistim, v katerih ti nastopajo kot igralci ali manekeni. Oglaševanje ne sme zlorabljati naravne lahkovernosti otrok ali pomanjkanja njihovih življenjskih izkušenj,  ne sme vsebovati prizorov psihičnega ali fizičnega nasilja in drugih vsebin, ki bi lahko škodovale celostnemu razvoju otrok in mladostnikov.
18.6.
V oglaševanju, namenjenem otrokom, ni dovoljeno uporabljati neposrednih pozivov k nakupu. Oglaševanje ne sme neposredno vplivati na otroke, da bi ti silili svoje starše ali skrbnike k nakupu izdelka. Oglaševanje ne sme ustvarjati podobe, da bodo otroci, če ne bodo imeli določenega izdelka, v primerjavi z vrstniki podrejeni, manjvredni ali manj priljubljeni. Otrokom tudi ne sme zbujati občutka, da nimajo dovolj poguma, občutka dolžnosti ali pripadnosti, če ne bodo kupili ali drugih spodbujali k nakupu določenega izdelka. Oglaševanje ne sme neposredno pozivati otrok, naj zbirajo določene sličice, ovitke, kupone in podobno. Določila tega člena se nanašajo tudi na mladostnike.
18.8.
V oglaševanju, ki je namenjeno otrokom, ni dovoljeno spodkopavati avtoritete, odgovornosti ali presoje staršev.

 

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 8. julija in 24. avgusta 2021 ter sprejelo razsodbo:

Pritožba ni utemeljena.

O b r a z l o ž i t e v:

Na podlagi navedb v pritožbi in odgovoru oglaševalca ter ogleda oglaševanja, ki je bilo predmet presoje, Oglaševalsko razsodišče ugotavlja, da le-to ne krši določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK).

Oglaševalsko razsodišče ne more pritrditi pritožniku glede domnevnih kršitev SOK. V predmetnem oglasu oglaševalec Telekom Slovenije sporoča, da je 5G tehnologija odslej na voljo v vseh njegovih mobilnih paketih. Oglaševanje, ki je bilo predmet presoje, ne vključuje direktnega poziva k nakupu. Prav tako ni v prvi vrsti namenjeno otrokom, predmetni oglas je le eden od oglasov v sklopu širše kampanje, ki nagovarja širšo javnost. Prav tako Razsodišče v oglaševanju ni prepoznalo elementov, ki naj bi spodkopavali avtoriteto staršev oziroma skrbnikov.

Oglaševalsko razsodišče sicer ne oporeka navedbam pritožnika, da prekomerna uporaba zaslonov za otroke ni priporočljiva. Vendar pa v oglasu Razsodišče ni zaznalo nagovora k pogosti ali celo prekomerni rabi mobilnega telefona. Kot že zapisano, oglaševalec s kampanjo, katere del je tudi oglas, ki je bil predmet presoje, le sporoča, da je storitev 5G sedaj na voljo v vseh mobilnih paketih Telekoma Slovenije. Zato Razsodišče v oglaševanju ni prepoznalo očitanih elementov, ki naj bi po oceni pritožnika odobravali ali spodbujali nevarna dejanja v smislu 7.3. člena SOK.

Razsodišče dodaja, da je oglas, ki je bil predmet pritožbe, presojalo izključno glede na njegovo skladnost z določi SOK, ob tem opozarja na uvodna poglavja, odstavek Tolmačenje, ki med drugim določa: Slovenski oglaševalski kodeks se ukvarja predvsem z vsebino in obliko oglaševanja, ne pa s pogoji poslovanja ali z izdelki.  

 

Oglaševalsko razsodišče

Jaka Repanšek, predsednik, l.r.