meni

Utemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 436 / 28. 11. 2025

22
dec.
2025
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 436 / 28. 11. 2025

POVZETEK PRITOŽBE

 

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbe več potrošnikov zoper oglaševanje družbe Laser Smooth d. o. o., ki je bilo objavljeno na zunanjih oglasnih površinah. Pritožniki menijo, da oglaševalec s svojim oglaševanjem krši načelo dostojnosti iz 2. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa in načelo odgovornosti do družbe in posameznikov iz 7. člena SOK. Vlagatelji so v pritožbi navedli:

 

Oglas je nedostojen in žaljiv do ženskega telesa, saj na žaljiv in posmehljiv način (sicer karikiran) prikazuje sicer naravno telesno značilnost.

Oglas krši Slovenski oglaševalski kodeks, saj prikaz ženske v izzivalni in ponižujoči podobi posega v njeno dostojanstvo in prispeva k omalovaževanju žensk. Takšna podoba utrjuje nerealne in škodljive estetske norme ter lahko negativno vpliva na samopodobo otrok in mladostnikov, ki oglas vidijo. Poleg tega oglas spodbuja neprimerne predstave o lepoti in telesni podobi, kar je v nasprotju z odgovornim oglaševanjem, ki mora spodbujati sprejemanje telesne raznolikosti.

Vizualna predstavitev mladega ženskega telesa z očitno pretiravano poraščenostjo v sramnem predelu pod spodnjim delom kopalk krši načelo dostojnosti, saj na neokusen, žaljiv in šovinističen način prikazuje žensko in njeno telo. Namen oglasa je šokirati in spodbuditi občutke sramu pri ženskah in mladih dekletih, ki se morda srečujejo z večjo poraščenostjo telesa, ter jih posledično pripraviti do tega, da uporabijo storitve podjetja za lasersko odstranjevanje dlak. Hkrati utrjuje objektivizacijo žensk in predstave glede tega, kako naj bi žensko telo izgledalo, da bo privlačno in sprejemljivo za nasprotni spol in družbo, ter s tem reproducira seksistične predstave o ženskah. Oglas krši tudi načelo odgovornosti do družbe in posameznikov, saj s šokantno vizualno predstavitvijo vzbuja občutke stiske pri posamezniku, ki se morda sooča s težavami na tem področju. Po mnenju vlagatelja naj bi bilo očitno,  da oglaševalec uporablja takšno predstavitev zgolj za vzbujanje pozornosti.

 

 

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA

 

Oglaševalec, družba Laser Smooth d. o. o., na pritožbo ni podal odgovora.

 

 

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA

 

Člen 2 DOSTOJNOST 

2.1 

Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi žalilo javnost v smislu splošno prevladujočih pravil o dostojnosti in bi tako povzročilo globoko ali množično prizadetost. Kot splošno veljavna pravila o dostojnosti ne morejo biti upoštevana pravila posameznih družbenih skupin. 

2.2 

Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi posameznike ali skupine lahko žalilo zaradi njihove rasne ali narodnostne pripadnosti, verskega prepričanja, politične pripadnosti, spolne opredeljenosti, zdravstvenega stanja ali invalidnosti in drugih kriterijev razlikovanja. Zgolj uporaba naštetih kriterijev razlikovanja v oglaševanju ni žaljiva sama po sebi. 

2.3 

Oglaševanje ne sme nasprotovati samoumevni enakopravnosti med spoloma, niti prikazovati moškega, ženske ali otroka na žaljiv oz. podcenjujoč način. 

2.4 

Prikazovanje golote in spolnih namigovanj zgolj zaradi šokiranja ali zbujanja pozornosti ter brez smiselne povezave z izdelkom ni sprejemljivo. Kadar se golota in spolni namigi uporabljajo v povezavi s sporočilom, naj ne žalijo splošno veljavnih pravil o dostojnosti. 

2.5 

Oglaševalci se morajo zavedati občutljivosti javnosti in tega, da je oglaševanje lahko neokusno, četudi neposredno ne krši določil 2.1, 2.2., 2.3 in 2.4. tega kodeksa. 

2.6 

Skladnost oglaševanja s kodeksom se presoja na podlagi vseh relevantnih okoliščin, še zlasti pa vsebine, širšega konteksta, medija, ciljnih javnosti in izdelka ter vseh drugih okoliščin, ki so odločilnega pomena v vsakem konkretnem primeru. 

2.7 

Dejstvo, da je izdelek sam po sebi žaljiv za posameznike ali skupine, ni zadosten razlog za presojo skladnosti oglaševanja z določili tega kodeksa.

 

Člen 7 ODGOVORNOST DO DRUŽBE IN POSAMEZNIKOV 

7.1 

Oglaševanje mora biti v skladu z zahtevami kulturnega okolja. Ne sme iritirati z napadalnostjo in neokusnimi prijemi, prizori, izrazi itd.. 

7. 2 

Oglaševanje ne sme brez upravičenega razloga povzročati občutka strahu ali stiske. Oglaševalci naj ne uporabljajo šokantnih trditev, vizualnih in zvočnih predstavitev zgolj zaradi zbujanja pozornosti. Zbujanje občutka strahu ali stiske je upravičeno samo, če spodbuja preudarno vedenje ali poskuša preprečiti nevarna ali nepremišljena dejanja. 

7. 3 

Oglaševanje ne sme odobravati ali spodbujati nevarnih dejanj in omalovaževati varnosti, še posebej, če je namenjeno otrokom in mladostnikom. Oglaševanje ne sme vsebovati vizualnih prikazov ali kakršnih koli drugačnih opisov potencialno nevarnih ravnanj ali situacij, ki ne upoštevajo varnosti ali zdravja, če jih ne upravičujejo izobraževalni ali socialni dejavniki. 

7. 4 

Oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi utegnilo sprožiti nasilje ali nesocialno vedenje, nadlegovanje, telesne poškodbe ali poškodbe lastnine. Še zlasti ne sme uporabljati motivov kakršnih koli oblik nasilja in vandalizma, zdravju škodljivih in nehigieničnih navad ter neodgovornega vedenja (npr. kajenja, pijančevanja, kraje, uživanja mamil ipd.) na način, da te pojave spodbuja oziroma neposredno ali posredno odobrava. 

7. 5 

Oglaševanje ne sme omalovaževati zgodovinskih in kulturnih spomenikov, dogodkov in manifestacij ter državnih simbolov.

7. 6 

Ena temeljnih značilnosti slovenskega kulturnega okolja je posebno skrben odnos do slovenskega jezika. Ta pozornost naj velja tudi pri rabi v oglaševanju, zlasti, ko uporabljamo knjižni jezik. V razumnih mejah naj bo to upoštevano tudi pri zemljepisnih narečjih ali interesnih govoricah. Še posebej pisna beseda mora biti v skladu s slovensko jezikovno normo.

 

 

 

RAZSODBA

 

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 28. novembra 2025 ter sprejelo razsodbo:

 

Pritožba je utemeljena.

 

Oglaševalsko razsodišče poziva oglaševalca k prenehanju objavljanja oglaševanja, na katerega

se nanaša pritožba, do njegove uskladitve z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa

(SOK).

 

 

O b r a z l o ž i t e v:

 

 

Oglaševalsko razsodišče je na podlagi ogleda oglaševanja, na katerega se pritožba nanaša, ter navedb v pritožbi presodilo, da oglaševanje podjetja Laser Smooth d. o. o., ki je bilo objavljeno na zunanjih oglasnih površinah, krši določbe 2. in 7. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa.

 

Slovenski oglaševalski kodeks v 2. členu določa, da oglaševanje ne sme vsebovati ničesar, kar bi žalilo javnost v smislu splošno prevladujočih pravil o dostojnosti in bi tako povzročilo globoko ali množično prizadetost. Oglaševanje tudi ne sme nasprotovati samoumevni enakopravnosti med spoloma, niti prikazovati moškega, ženske ali otroka na žaljiv oz. podcenjujoč način. Oglaševalsko razsodišče ugotavlja, da predmetno oglaševanje presega meje dopustne kreativnosti in komunikacijske svobode, kot izhajajo iz načela dostojnosti. Prikaz ženske v spodnjem delu kopalk s karikirano pretirano poraščenostjo je oblikovan na način, ki ne izkazuje spoštovanja do žensk, temveč služi izključno zbujanju pozornosti z neokusnim in pretirano izpostavljenim vizualnim elementom. Tak prikaz ženske objektivizira in ponižuje, saj žensko telo reducira na predmet posmeha ter nasprotuje načelu enakopravnosti med spoloma iz točke 2.3 SOK. 

 

V prvem odstavku 7. člena SOK pa je določeno, da mora biti oglaševanje v skladu z zahtevami kulturnega okolja in da ne sme iritirati z napadalnostjo in neokusnimi prijemi, prizori ter izrazi. Razsodišče ugotavlja, da oglas na nedostojen oz. neokusen način prikazuje žensko telo z namenom vzbujanja pozornosti, saj karikira naravno telesno značilnost, s tem pa iritira javnost in je neprimeren glede na kulturno okolje, v katerega je umeščen. Predmetni oglas zato nasprotuje tudi  7.1  členu SOK. Poleg tega razsodišče ocenjuje, da lahko tak prikaz negativno vpliva na telesno samopodobo mladih deklet in žensk, kar dodatno potrjuje neodgovornost takega oglaševanja.

 

Oglaševalsko razsodišče                    

Jaka Repanšek, predsednik