meni

Utemeljeno
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 436 / 16. 9. 2025

16
sep.
2025
Domov / 
RAZSODBA OGLAŠEVALSKEGA RAZSODIŠČA ŠT. 436 / 16. 9. 2025

POVZETEK PRITOŽBE

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnice zoper oglaševanje Osebnega trenerstva Žiga Krivec s. p., ki je bilo objavljeno na družbenem omrežju Facebook. Pritožnica meni, da oglaševalec s svojim oglaševanjem krši posebna pravila Slovenskega Oglaševalskega kodeksa, ki se tičejo oglaševanja otrokom in mladostnikom (18. člen SOK) in oglaševanja v zvezi z izdelki za lepoto in zdravje (23. člen SOK). Vlagateljica je v pritožbi navedla:

  • Vlagateljica je v pritožbi navedla, da želi prijaviti oglas, ki spodbuja hujšanje mladostnikov, na kar napeljuje že njegovo ime t. j. »Back to School Shujševalni paket« in cilja na populacijo otrok oz. mladostnikov ob začetku šolskega leta. V njem se ponuja posebej prilagojen paket treningov, jedilnik in meritve, vse v kontekstu vračanja nazaj v šolo, kar evidentno cilja na mladoletne osebe.
  • Gre za oglas osebnega trenerstva, ki na sporen način promovira hujšanje mladoletnim osebam, kar je v nasprotju z veljavno zakonodajo in etičnimi načeli oglaševanja v Sloveniji, saj je v skladu z 18. členom in 23. členom Slovenskega oglaševalskega kodeksa prepovedano oglaševanje izdelkov in storitev za zmanjševanje telesne teže otrokom in mladostnikom.
  • Pritožnica še meni, da oglas izkorišča občutljivo obdobje (začetek šolskega leta), s čimer pritiska na mladoletnike in spodbuja negativno samopodobo ter potencialno nezdrave prehranjevalne navade. 

 

POVZETEK ODGOVORA OGLAŠEVALCA

Oglaševalec, Osebno trenerstvo Žiga Krivec s. p., je na pritožbo podal odgovor, va katerem je navedel:

  • V okviru programov za telesno vadbo je oglaševalec oglaševal običajno »vadbo s shujševalnim paketom« (treningi, jedilnik, meritve) z nazivom »Back to school.« Za oglaševanje z navedenim nazivom se je odločil glede na nesporne ugotovitve stroke na naraščajoči delež prekomerno prehranjenih otrok in mladostnikov v naši družbi. Pri tem se sklicuje na javno objavo in zapis NIJZ ter niz drugih objav in priporočil stroke.
  • Oglaševalec meni, da z vsebino v objavljenem oglasu, ki ni bil izrecno namenjen mladoletnim otrokom in pri čemer ne gre za sporen način promoviranja hujšanja (treningi predstavljajo izključno telesno vadbo), ni kršil etičnih načel oglaševanja v Slovenij, zlasti ni kršil določb čl. 18 Slovenskega oglaševalskega kodeksa. Po njegovem mnenju je neutemeljen očitek, da bi oglas spodbujal negativno samopodobo ali celo pritisk na mladoletnike ter s tem potencialno nezdrave prehranjevalne navade, kot to očita prijavitelj.

 

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA

Člen 18 OTROCI IN MLADOSTNIKI 

18.1 

Določila tega člena se nanašajo na osebe, mlajše od 16 let. Pri tolmačenju določil tega člena, bo Oglaševalsko razsodišče upoštevalo tudi načelo, da so za otroke in mladostnike najprej odgovorni njihovi starši oz. skrbniki. 

18.2 

Otroci nimajo znanja, izkušenj in zmožnosti zrele presoje odraslih. Oglaševanje, ki neposredno ali posredno nagovarja otroke, mora upoštevati posebnosti otrok, še zlasti, kako zaznavajo oglaševanje in se nanj odzivajo. Oglaševanje, ki je sprejemljivo za mladostnike, ni nujno sprejemljivo tudi za otroke. 18.3 

V medijih, katerih ciljna skupina so otroci, ni dovoljeno oglaševati izdelkov, ki so zanje neprimerni. Oglasov, ki so namenjeni otrokom, pa ni dovoljeno objavljati v medijih, katerih vsebina je zanje neprimerna.

18.4 

Posebno pozornost je treba posvetiti tako zasnovi in umeščanju oglasov, ki so namenjeni otrokom in mladostnikom, kot tudi tistim, v katerih ti nastopajo kot igralci ali manekeni. Oglaševanje ne sme zlorabljati naravne lahkovernosti otrok ali pomanjkanja njihovih življenjskih izkušenj,  ne sme vsebovati prizorov psihičnega ali fizičnega nasilja in drugih vsebin, ki bi lahko škodovale celostnemu razvoju otrok in mladostnikov. 

18.5 

Z oglaševanjem, ki je namenjeno otrokom ali mladostnikom, ni dovoljeno pridobivati njihovih osebnih podatkov ali podatkov njihovih družinskih članov brez predhodnega pisnega dovoljenja staršev ali skrbnikov. 

18.6 

V oglaševanju, namenjenem otrokom, ni dovoljeno uporabljati neposrednih pozivov k nakupu. Oglaševanje ne sme neposredno vplivati na otroke, da bi ti silili svoje starše ali skrbnike k nakupu izdelka. Oglaševanje ne sme ustvarjati podobe, da bodo otroci, če ne bodo imeli določenega izdelka, v primerjavi z vrstniki podrejeni, manjvredni ali manj priljubljeni. Otrokom tudi ne sme zbujati občutka, da nimajo dovolj poguma, občutka dolžnosti ali pripadnosti, če ne bodo kupili ali drugih spodbujali k nakupu določenega izdelka. Oglaševanje ne sme neposredno pozivati otrok, naj zbirajo določene sličice, ovitke, kupone in podobno. Določila tega člena se nanašajo tudi na mladostnike. 

18.7 

Izdelki in cene v oglaševanju ne smejo biti predstavljeni tako, da bi namigovali, da si jih otroci in mladostniki ali njihove družine zlahka privoščijo. Oglaševanje ne sme zmanjševati pomena cene izdelkov z uporabo besed, kot so npr. »samo« ali »le«. 

18.8 

V oglaševanju, ki je namenjeno otrokom, ni dovoljeno spodkopavati avtoritete, odgovornosti ali presoje staršev. 

18.9 

V oglaševanju ni dovoljeno prikazovati otrok, ki so sami, brez varstva na prometni cesti, če niso očitno dovolj stari, da znajo skrbeti za lastno varnost; ni dovoljeno prikazovati otrok, ki se igrajo na cesti, razen če ni očitno, da gre za zaprto cesto ali v ta namen določeno površino; ni dovoljeno prikazovati otrok, ki prečkajo cesto, ne da bi pazili na promet. Pri prečkanju ceste morajo hoditi po zebri. Namen teh določil je, da pri otrocih ne spodbujamo napačnega odnosa do prometne varnosti. 

18.10 

V oglaševanju otroci ne smejo voziti motornih vozil, če ni očitno, da so dovolj stari oz. je možno pričakovati, da že imajo ustrezno vozniško dovoljenje. 

18.11 

Otrok ni dovoljeno prikazovati, kako se nevarno nagibajo npr. čez okna ali ograje mostov ali sami plezajo po nevarnih strminah. Prav tako ni dovoljeno prikazovati otrok, ki se npr. vzpenjajo na za to neprimerne površine z namenom, da bi dosegli kako stvar, ki je višje od njihovega dosega ipd.. 

18.12 

V oglaševanju otroci ne smejo uporabljati vžigalic, vžigalnikov ali naprav, ki bi lahko povzročile opekline ali druge poškodbe. 

18.13 

Otrok ni dovoljeno spodbujati k vstopanju v neznan prostor ali k pogovoru s tujci. 

18.14 

Prikazovanje situacij, navedenih v odstavkih 18.9. do 18.13., lahko služi le kot prikazovanje vedenja, ki se ga morajo otroci izogibati, in je lahko prikazano edino v vzgojnem kontekstu. 

18.15 

Oglaševanje hrane in pijače, namenjeno otrokom: 

•   ne sme opravičevati ali spodbujati slabih prehranjevalnih navad ali nezdravega življenjskega sloga; 

•  ne sme dejavno spodbujati otrok, naj jedo ali pijejo pred spanjem ali čez dan pogosto jedo sladkarije in prigrizke. Prigrizke mora jasno opredeliti kot prigrizke, ne pa kot nadomestek za obroke; 

•  ne sme spodbujati otrok, naj pojedo več kot po navadi; 

•  ne sme zavajati otrok glede morebitnih telesnih, socialnih ali psihičnih koristi, ki naj bi jih imeli zaradi uživanja izdelka; 

•  mora poleg navedenega še posebej skrbno spoštovati tudi vsa določila 22. člena.

 

Člen 23 LEPOTA IN ZDRAVJE 

23.1 

Oglaševanje izdelkov za lepoto in zdravje ne sme ne v sliki ne v besedi vsebovati takih predstav, ki bi lahko potrošnike zavajale glede sestave, lastnosti, pomena ali delovanja teh izdelkov. Ne sme vsebovati trditev in predstav o zdravilnih lastnostih teh izdelkov, lahko pa navaja trditve o izboljšanju stanja. 

23.2 

Trditve o izdelkih za lepoto in zdravje morajo biti podprte z dokazi, pri čemer morajo oglaševalci dosledno upoštevati določila 5. člena tega kodeksa (dokazljivost). Navajanje rezultatov raziskav, testiranj ipd. neodvisnih raziskovalnih institucij je dopustno le, če te delujejo skladno z uveljavljenimi strokovnimi standardi. Navajanje teh institucij kot virov v oglasih je dovoljeno le, če je oglaševalec pridobil njihovo predhodno soglasje ali če je dano splošno soglasje za njihovo uporabo. 

23.3 

Oglaševanje izdelkov za lepoto in zdravje ne sme prikazovati posameznikov, ki zbujajo vtis, da dajejo strokovne nasvete ali priporočila, razen če niso te osebe za to dejansko usposobljene. 

23.4 

Vsako znanstveno informacijo v oglaševanju je treba točno predstaviti. Znanstveni izrazi morajo biti ustrezni in razumljivi ciljni skupini, ki so ji namenjeni. 

23.5 

Oglaševanje izdelkov za lepoto in zdravje: 

•  ne sme vsebovati ponudbe za diagnosticiranje, svetovanje, predpisovanje po pošti (po pošti tu pomeni po telefonu, pošti, internetu, e-pošti ali faksu); 

•  ne sme spodbujati nekritične, nepotrebne ali pretirane uporabe izdelka ali postopka; 

•  ne sme namigovati, da je izdelek ali postopek varen ali učinkovit samo zato, ker je »naraven«; 

•   ne sme trditi, da izdelek nima nobenih stranskih učinkov, razen če so take trditve popolnoma utemeljene; 

•  ne sme zbujati neupravičenega strahu ali trditi, da je kateri koli izdelek ali postopek potreben za ohranjanje zdravja. 

23.6 

Trditve o učinkih, ki jih imajo kozmetični izdelki na kožo, morajo razlikovati med sestavo izdelka in učinki, ki so povezani z načinom nanašanja, kot je npr. masaža. 

23.7 

Oglaševanje ne sme namigovati, da je treba ob uravnoteženi prehrani redno jemati še vitamine ali minerale ali da je prehransko dopolnilo lahko nadomestek za zdravo prehrano. 

23.8 

Pri oglaševanju nizkokaloričnih živil, prehranskih nadomestkov, sredstev za zmanjševanje teka, nadomestkov za obroke ipd. mora biti jasno, da so lahko učinkoviti samo kot del diete, pri kateri se upošteva nadzor nad kalorijami. Oglaševanje ne sme vsebovati splošnih trditev, da je mogoče v nekem obdobju izgubiti določeno število kilogramov. Trditve, da so posamezniki izgubili konkretno število kilogramov, ne smejo temeljiti na nereprezentativnih izkušnjah. Oglaševanje tovrstnih izdelkov ne sme biti usmerjeno na otroke in mladostnike. 

23.9 

Oglaševanje ne sme spodbujati, da bi osebe z normalno težo hujšale . Prav tako ne sme ponujati zdravljenja za bolezenska stanja, za katera je potrebna medicinska obravnava, kot so npr. debelost, anoreksija in bulimija. 

23.10 

Oglaševanje za katere koli izdelke za odvajanje od kajenja, mora biti zasnovano tako, da je jasno razvidno, da ne gre za zdravila, ampak lahko zagotovijo samo pomoč.

 

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 15. septembra 2025 ter sprejelo razsodbo:

Pritožba je utemeljena.

Oglaševalsko razsodišče poziva oglaševalca k prenehanju objavljanja oglaševanja, na katerega se nanaša pritožba, do njegove uskladitve z določili Slovenskega oglaševalskega kodeksa (SOK).

 

O b r a z l o ž i t e v:

Oglaševalsko razsodišče je na podlagi ogleda oglasa, na katerega se pritožba nanaša, ter navedb v pritožbi in v odgovoru oglaševalca presodilo, da oglaševanje Osebnega trenerstva Žiga Krivec s. p., ki je objavljeno na družbenih omrežjih, krši določbe 18. in 23.8. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa.


Čeprav je oglaševalec v odgovoru na pritožbo navedel, da oglas ni namenjen mladoletnim osebam, temveč širši populaciji, Oglaševalsko razsodišče ugotavlja, da uporaba poimenovanja »Back to School shujševalni paket« vzpostavlja povezavo s šoloobveznimi otroki in mladostniki, saj se beseda »school« v slovenščini praviloma nanaša na osnovno ali srednjo šolo.


V skladu z določbo 23.8. člena SOK oglaševanje nizkokaloričnih živil, prehranskih nadomestkov, sredstev za zmanjševanje teka, nadomestkov za obroke ter drugih primerljivih izdelkov in storitev ne sme biti usmerjeno na otroke in mladostnike. V obravnavanem primeru je oglaševalec svojo storitev hujšanja neposredno povezal s šolskim okoljem, kar jasno nakazuje, da so mladoletniki ciljna skupina predmetnega oglasa, zato je oglaševanje v neskladju s 23. 8. členom SOK.


Oglaševalsko razsodišče sicer pripoznava pomen zdravega prehranjevanja in telesne dejavnosti v populaciji otrok in mladostnikov, a ugotavlja, da oglaševanje, ki v kontekstu začetka šolskega leta spodbuja zmanjševanje telesne teže, ustvarja pritisk na mladostnike, kar lahko vodi v razvoj negativne samopodobe ter posledično v nezdrave prehranjevalne navade in vedenjske vzorce. Takšen način oglaševanja je v nasprotju z namenom 18. člena SOK, ki določa posebno varstvo otrok in mladostnikov kot ranljive skupine pred vsebinami, ki bi lahko škodovale njihovemu celostnemu razvoju.

Oglaševalsko razsodišče
Jaka Repanšek, predsednik