meni

Utemeljeno
Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 67 / 10. 01. 2002

10
jan.
2002
Domov / 
Razsodba oglaševalskega razsodišča št. 67 / 10. 01. 2002

PRITOŽBA:

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnice v zvezi z letakom "Čaj bogov" oglaševalca Matik, d.o.o. iz Ljubljane s katerim oglašuje kitajski zeleni čaj v filter vrečkah in kapljice iz zelenega čaja. Na hrbtni strani letaka so zapisani zdravilni učinki, ki naj bi jih zeleni čaj imel: Kitajski zeleni čaj za zdrave in bolne - …vir zdravja in vitalnosti ……..o zdravilnosti zelenega čaja pričajo številna mediicnska odkritja, podkrepljena z dolgotrajnimi znanstvenimi študijami na ljudeh in živalih…; Kitajski zeleni čaj proti staranju - …čaj vsebuje različne tanine…..bistveno bolj učinkoviti pri preprečevanju procesa staranja….; Kitajski zeleni čaj proti kariesu – nekaj skodelic zelenega čaja zadostuje dnevnim potrebam po fluoridu, ki je zaščita pred kariesom….; Kitajski zeleni čaj proti raku – katehini…delujejo antikancerogeno, saj zavirajo mutacije telesnih celic in s tem preprečujejo raka, kar so potrdile številne razikave na miših; Kitajski zeleni čaj za nosečnice – …se priporoča za vnos cinka…; in še navedba: Zeleni čaj in kapljice pri arteriosklerozi in povišanem holesterolu.
Omenjeni čaji ne sodijo med zdravila, niso registrirani pri Uradu RS za zdravila in nimajo dovoljenja za promet kot zdravilo, zato naj bi šlo za živilo .Na letaku je celo navedeno: Izdelki – prehrambeni dodatki in tiskovine niso namenjeni diagnosticiranju in predpisovanju zdravljenja. Vsako diagnosticiranje in zdravljenje bolezni mora opraviti zdravnik. Iz tega lahko sklepamo, da noben Matikov izdelek ni zdravilo, kadar ne gre za zdravilo, pa je oglaševanje zdravilnih lastnosti prepovedano. Zato vlagateljica pritožbe meni, da obravnavani letak krši določila 23.člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa in določila 14. člena Zakona o zdravstveni ustreznosti živil. Vlagateljica pritožbe v nadaljevanju opozarja, da je oglaševanje čajev, ki naj bi imeli zdravilne učinke, skrajno neprimerno in zavajajoče, saj lahko ogrozi zdravje posameznika, kot tudi javno zdravje. Letak je še posebej moteč, saj navaja preventivne zdravilne učinke proti raku in priporoča pitje nosečnicam.

ODGOVOR:

V odgovoru na pritožbo oglaševalec Matik, d.o.o. iz Ljubljane navaja, da so letak - zaradi njegove neustrezne vsebine - umaknili iz trgovin tekom leta 2000, v trgovini na Gosposvetski v Ljubljani naj bi se po zagotovilih oglaševalca znašel pomotoma. V nadaljevanju oglaševalec pojasnjuje, da je do neustreznosti njihovih promocijskih materialov prišlo, ker so se morali v preteklem obdobju v kratkem času prilagoditi večjemu številu novih zakonskih in podzakonskih aktov, ki so posegli na področje oglaševanja zdravilnih zelišč, kozmetike in zdravil in medicinskih pripomočkov.

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA:

Člen 23 "ZDRAVA" ŽIVILA IN PREDMETI SPLOŠNE RABE
Oglaševanje za živila in predmete splošne rabe ne sme ne v sliki ne v besedi vsebovati takih predstav, ki bi lahko porabnike zavajale v pogledu sestave, lastnosti, pomena ali delovanja teh izdelkov. Sporočila za "zdrava" živila in predmete splošne rabe ne smejo vsebovati trditev in predstav o zdravilnih lastnostih teh izdelkov (med, čaj, bio piramida itd.), razen v posebnih primerih, ki jih odobrava upravni organ, odgovoren za zdravstvene zadeve.

RAZSODBA:

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 10. januarja 2002 in sprejelo razsodbo:

Pritožba je utemeljena.

Oglaševalsko razsodišče na podlagi zbranih informacij, ogleda predmetnega letaka in pridobljenega strokovnega mnenja ugotavlja, da je obravnavano oglaševanje v neposrednem nasprotju s 23. členom Slovenskega oglaševalskega kodeksa.

Oglaševalsko razsodišče poziva oglaševalca, da v bodoče pri kreiranju oglasov upošteva pravila oglaševanja, zapisana v Slovenskem oglaševalskem kodeksu.

Oglaševalsko razsodišče
Boštjan Strnad
Predsednik OR