meni

Utemeljeno
Razsodba Oglaševalskega razsodišča št. 83 / 20.2.2003

20
feb.
2003
Domov / 
Razsodba Oglaševalskega razsodišča št. 83 / 20.2.2003

PRITOŽBA:

Oglaševalsko razsodišče je prejelo pritožbo potrošnice glede tiskanega oglasa "Zboleti ali ne zboleti?", s katerim oglaševalec Lek d.d. iz Ljubljane oglašuje Immunal. Vlagateljica pritožbe v pritožbi navaja, da slogan: "Zboleti ali ne zboleti? Ko gre za zdravje, to ni več vprašanje." sam po sebi verjetno ni sporen. Ocenjuje pa, da besedilo, ki sledi, "Immunal je zdravilo, ki vas bo učinkovito varovalo pred gripo in prehladom. Če pa ste že zboleli, vam bo Immunal pomagal hitreje okrevati!", zavaja potrošnika. Lek namreč obljublja, da nas bo Immunal učinkovito varoval pred gripo in prehladom. Vlagateljica pritožbe iz lastnih izkušenj zagotavlja, da je Immunal ni zaščitil pred prehladom, kaj šele pred gripo. Tega ne obljublja niti zdravnik pri vsakoletnem cepljenju.

ODGOVOR:

Oglaševalec Lek d.d. iz Ljubljane v svojem odgovoru na pritožbo le-to zavrača kot neutemeljeno, saj so prepričani, da oglas ne krši ne zakonskih ne podzakonskih določil, niti določil Slovenskega oglaševalskega kodeksa ter v pojasnilo navaja:

Verjamemo, da posamezna oglasna sporočila lahko določene posameznike spravljajo v bes, vendar tudi če gre za "kar naprej ponavljajoči se oglas", to še ni razlog, iz katerega bi utemeljeno sklepali, da gre za zavajanje potrošnikov.

"Zboleti ali ne zboleti! Ko gre za zdravje, to ni več vprašanje." - verjamemo, da povprečen potrošnik tekst razume tako kot je zapisan: namreč da je zdravje vsakega in vseh nekaj, kar je potrebno posebej varovati in čemur je na prvem mestu namenjeno tudi poslanstvo in skrb družbe Lek.

Glede na oceno vlagateljice pritožbe, da je oglas zavajajoč, "saj obljublja, da nas bo učinkovito varoval Immunal in to pred gripo in prehladom", kar potrošnica na podlagi lastnih izkušenj označuje kot neresnično in zavajajoče, pa poudarjamo, da Lek izvaja oglaševanje zdravil in medicinskih pripomočkov v javnosti v skladu z Zakonom o zdravilih in medicinskih pripomočkih ter podzakonskim aktom – Pravilnikom o oglaševanju zdravil in medicinskih pripomočkov. Pravila in pogoji navedne zakonodaje so implementirana tudi v konkretnem oglasu za Immunal, saj vsebinsko oglas sporoča, da zdravilo Immunal "zvečuje odpornost organizma, učinkovito varuje pred gripo in prehladom" in da v primeru "če ste že zboleli, pomaga hitreje okrevati". Navedena vsebina ne nakazuje in ne vsebuje podatkov, ki bi:

  • absolutno zagotavljali zdravilni učinek in odsotnost neželenih učinkov;
  • zagotavljali, da se z uporabo zdravila zdravemu človeku zdravje še izboljša,
  • se nanašali na nepravilne, skrb vzbujajoče ali zavajajoče trditve o možnosti okrevanja,
  • trdili, da zdravilo Immunal odpravlja tudi prave vzroke bolezni,
  • ustvarjali predstavo, da ob uporabi takega zdravila ni poreben posvet z zdravnikom,
  • ustvarjali predstavo, da ob uporabi takega zdravila ni potreben posvet z zdravnikom, ampak – nasprotno, oglas vsebuje zahtevano opozorilo.

Oglas ob pravilnem razumevanju povprečnega potrošnika vsebuje podatke, na podlagi katerih je moč razumeti, da:

  • govori o učinkovitem varovanju pred gripo in prehladom (sodobne znanstvene raziskave potrjujejo, da zdravilna učinkovina ameriškega slamnika deluje proti bakterijam, hkrati pa krepi obrambno moč organizma in je zato učinkovita pri preprečevanju prehladnih in gripoznih obolenj, pri začetnih znakih prehlada in gripe ter ponavljajočih okužbah na dihalih in sečilih);
  • govori o zdravilu Immunal kot "pomagalu" za hitrejše okrevanje v primeru, če je bolezen (prehlad ali gripa) že nastopila;
  • govori o tem, da zvečuje odpornost organizma;
  • opozarja, da je potrebno v vsakem primeru uporabe predmetnega zdravila natančno prebrati navodilo in se posvetovati z zdravnikom ali farmacevtom o tveganju in neželenih učinkih zdravila.

DOLOČILA SLOVENSKEGA OGLAŠEVALSKEGA KODEKSA:

Člen 4 POŠTENOST
Oglaševanje ne sme biti oblikovano tako, da bi zlorabljalo zaupanje potrošnikov, izkoriščalo njihovo pomanjkljivo izkušenost oziroma znanje ter jih s tem zavajalo.

Člen 22 ZDRAVILA IN ZDRAVILNI PRIPRAVKI
Oglaševanje za zdravila in zdravilne pripravke je regulirano z zakonom. Oglasna sporočila lahko govorijo le o odpravi oz. omilitvi zunanjih znakov bolezni, ne smejo pa trditi, da odpravljajo tudi prave vzroke bolezni, ali ustvarjati predstave, da ob uporabi takega izdelka ni potreben posvet z zdravnikom. Tovrstni oglasi morajo biti opremljeni z obvestilom, na primer: "O tveganju in morebitnih stranskih učinkih se posvetujte z zdravnikom ali farmacevtom."

RAZSODBA

Oglaševalsko razsodišče je primer obravnavalo 20. 2. 2003 in sprejelo razsodbo:

Pritožba je utemeljena.

Predmetni tiskani oglas krši določila 4. in 22. člena Slovenskega oglaševalskega kodeksa, saj zaradi absolutnosti trditve ťImmunal je zdravilo, ki vas bo učinkovito varovalo pred gripo in prehladom.Ť zavaja potrošnika.

Oglaševalsko razsodišče javno poziva oglaševalca Lek d.d. k takojšnji prekinitvi akcije oglaševanja.

Oglaševalsko razsodišče
Boštjan Strnad, predsednik